Reklaam sulgub sekundi pärast

KIA e-NIRO: elektriauto, mida saab laadida nagu oma telefoni!

Ajakiri Buduaar

Meisi Volt

Meisi Volt

Kui Buduaar palus testida KIA e-NIRO elektriautot, tärkas mul loomulikult huvi, aga kuna endal veel lube ei ole, pidin võtma kampa tõelised autofännid – naised, kes teavad, mis on hea!

Lauljannad Mari-Liis Jõgeva ja Grete Paia on tõelised autoentusiastid, kes olid uue auto testimisest kohe huvitatud. Kui Mari-Liis pole varem elektri jõul vuravat autot juhtinud, siis Gretel on seda ennegi ette tulnud. „Esimese foori taga oli veider, et miks ta häält ei tee, jube vaikne oli! Aga hästi liigub ja paneb kergelt kohalt minema,“ jagab Grete oma varasemat kogemust elektriautoga. Selgub, et  see sama kehtib ka KIA kohta. [caption id="attachment_3061087" align="alignnone" width="672"] Foto: Meisi Volt[/caption] Esimesed avastused Näiteks pole KIA e-NIRO-l käigukangi – selle asemel on nupuke, mida saab kenasti edasi-tagasi kruttida. Teisena tõdevad tüdrukud otsekui ühest suust: „Mitte midagi ei kuule!“ Elektriauto vurab imevaikselt koha pealt minema, juhtimine aga on üsna tundlik. „Nagu trammis oleks, vaikselt läheb. Ta küll kiirendab 7,8 sekundiga sajani, aga sõidab sujuvalt,“ paneb Mari-Liis tähele, et auto ei kuluta käikude vahetamisele aega ega jõnksuta kiirendamisel nii, nagu paljud tavasõidukid seda teeks. KIA kiirendab lausa muretult! Teisena hüppab rooli Grete Paia, muretsedes pisut võõra autoga parklast väljasõidu pärast. Uurisime naljatledes, kaua tal load on olnud, ja selgub, et eelmise aasta märtsikuust alates. Lubade tegemine võttis aega viis aastat, tsiklilubade tegemine kohe pärast seda kõigest kaks kuud. „Motivatsioon oli vähe teine!“ kostab naine naerdes. „Kuidas tunne on?“ küsime Grete käest pärast seda, kui ta on mõni aeg vaikides sõitnud. „Mõnna! Rool on jube kerge,“ kiidab lauljanna ning asub kohe kiirendamist testima. [caption id="attachment_3061090" align="alignnone" width="750"] Foto: Meisi Volt[/caption] Mahukas, ilus ja üllatavate lisadega Kui muidu kipuvad elektriautod välja nägema pigem ebastiilsed ja kabariitidelt pisikesed, siis e-NIRO hellitab suure pagasniku ja mõnusa jalaruumiga. Autosse saab pakkida sisse nii kõlarid, klaverid, bändikaaslased kui ka tõukeratta ja lapsevankri. Pagasimahuks on linnamaasturil 451 liitrit, seega mitte ükski seiklus ega käik ei jää ruumipuuduse taha. Isegi keskel on hea istuda, sest jalgadel on ka seal ruumi. Kel aga pidevalt telefoniaku tühi, see saab telefoni asetada taskusse, kus seade juhtmevabalt laadima hakkab. Muide, unustajatele (testimise ja pildistamise ajal unustasime Mari-Liisi telefoni parklasse) nagu Grete ja Mari-Liis, tuletab auto süüte välja lülitamisel meelde, et telefon on laadimas.   Pisut harjumist Autol on teistsugune pidurdussüsteem, mida saab ka ümber seadistada. Siiski vajab see õige tunnetuse kätte saamiseks pisut aega. Hoides jalga pedaalil, auto kiirendab, küll aga kui lased pedaali vaikselt lahti, hakkab KIA pidurdama nii, et ekstra pidurit vajutama ei pea. „See on ikka väga hull!“ hüüab Grete naerdes, lähenedes valgusfoorile. Mõne aja möödudes on aga tüdrukud ka sellega kenasti harjunud. Eriti ägeda lisana toob Mari-Liis välja, et auto pidurdamine ühtlasi ka laeb akut. Seega on KIA e-NIRO eriti mugav linnas sõitmiseks – ummikus istudes kütust ei kulu ning pidurdamisel aku hoopis toidab ennast. „Nii saab sõita ka pikki vahemaid. Täislaetult ning eriti säästlikul režiimil võib sõita koguni 600 kilomeetrit,“ täiendab Mari-Liis, et autoga võib koguni Lõuna-Eestisse välja põrutada. Selle detaili üle rõõmustavad tüdrukud väga, sest autoga reisimine on nende jaoks üks meelistegevusi. „Igal nädalavahetusel oleme üle Eesti esinemas-reisimas. Lisaks on mu maakoht Lõuna-Eestis, kus käime väga tihti,“ kostab Mari-Liis. Grete naudib ka autoga Euroopa avastamist. „Autoga on siit ka Ibizale mindud! Mul on inimestega reisides isegi parem klapp kui tavaelus,“ lisab Grete, et teistega tülisid pikal teekonnal pigem ette ei tule. [caption id="attachment_3061089" align="alignnone" width="750"] Foto: Meisi Volt[/caption] Tuleb vaid normaalne reisikaaslane autosse pakkida ja äge seiklus saab alata! Seda isegi elektriautoga, sest laadimispunkte on aina populaarsemaks saava elektriauto jaoks ohtralt. „Pigem tekivad pikkadel reisidel tülid teistega siis, kui oled väsinud,“ kostab Mari-Liis, et tema on autoga reisinud nii Itaalias kui Baltikumis.   Täiuslik auto „Muidugi mulle meeldivad ilusad ja kallid autod!“ räägib Grete autost, mis tema maitse järele. „Ma ei hakka valetama, mulle tohutult meeldivad vanad ameeriklased,“ tunnistab lauljanna särtsakalt, et hetkel ta veel nii jõukas pole, et sellist kallist autot soetada. Samuti ei ole Gretel huvi auto nimel ka kiirnuudleid oma igapäevasesse menüüsse viia. KIA juures meeldib Gretele, et ta on vaikne ja sujuv. „Minu jaoks on tähtis, et autos võiks olla ruumi, sest kui esinema läheme, on mul palju asju ja sageli ka suur koer kaasas,“ sõnab Mari-Liis, kelle jaoks on samuti tähtis, et auto kiirendaks normaalselt. „Muusikasüsteem on minu jaoks väga oluline, kuna ma kuulan ja testin lugusid. Istmed peavad olema mugavad ja sõiduomadused peavad olema head. Kui ma varem vaatasin autosid, millel oli kaks ust, siis täna ma eelistan neljaukselisi autosid,“ naerab naine. Nii Grete kui Mari-Liis panevad auto helisüsteemi kohe proovile, sest mõlemad testivad oma uusi lugusid, kuulates neid erinevatest süsteemidest. „On oluline, et kõlarid ei ragiseks ja süsteem peaks vastu,“ lisab Grete. Lood peavad igas süsteemis hästi kõlama.   Kodune laadimine „Mina soetaksin elektriauto omale teiseks autoks,“ tunnistab Mari-Liis, et naudiks mõnuga Eestis bussiradadel sõitmist ja tasuta parkimist. Linnamaasturiga on linnas eriti mugav liigelda. Kui vaja laadida, jätad ta tunniks laadimispunkti ning teed näiteks ise samal ajal kaubanduskeskuses ostud ära. KIA elektriauto on eriti keskkonnasäästlik valik, sest ei erita heitgaase ning aitab raha kütuse pealt kokku hoida. Tavainimesel läheb tasulistes punktides auto laadimiseks umbkaudu 30 eurot kuus ning kodus laadides ei võta ta oluliselt rohkem voolu kui mõni teine elektriline seade. Tallinnas on olemas kolm kiirlaadijat, millega võtab aku laadimine kuni 80 protsendi peale aega kõigest 42 minutit. Kes aga eelistab akut kodus laadida, saab selle ööks laadima panna ning ise julgelt magama heita – kui aku täis, lõpeb laadimisprotsess turvaliselt ära ja hommikul saab uutele toimetamistele sõita.