ANNE SMITH: kaalulangetamine ei pea olema kallis
pildid: erakogu

Tihti kirjutatakse mulle ja kurdetakse, et üks põhjustest, miks kaalulangetamise ja spordiga ei saada tegeleda, on rahapuudus. Mina aga leian, et spordiga tegelemine ei pea olema ilmtingimata kallis ning kui on tahtmist, siis leiab ka viisi. Täna kirjutan, miks ja kuidas kaalulangetamine ei pea olema kallis.

SA EI PEA KÄIMA JÕUSAALIS
Kuigi suuremates linnades on aina rohkem jõusaale ja konkurentsi pärast on enamus uuemate jõusaalide kuumaksed ka aina väiksemaks muutunud, EI pea edukaks kaalulangetamiseks ilmtingimata jõusaalis käima. Väga hea on alustada vaiksemalt näiteks vabas õhus jalutamise, koduse treenimise või välijõusaalide kasutamisega ning tõestada endale, et oled pühendunud, ning kasvatada või hoida esmasest emotsioonist tekkinud motivatsiooni.

KODUS TREENIMISE VÕLUD 

Pea kõigil meil on võimalus saada ligipääs internetile ning tänapäeval on meeletus koguses infot ning õpetusi erinevate kodus lihtsasti sooritatavate harjutuste kohta. Pole oluline, kas oled huvitatud HIIT-tüüpi või joogaõpetustest, juba ainuüksi Youtube'ist on paljudes erinevates variantides videoõpetusi. Päris mitmed videoõpetused panevad rõhku just õigele tehnilisele sooritusele ning oluline on mitte üle mõelda ning pigem vaadata algajatele suunatud treeningõpetuste poole, et endale liiga ei teeks või ei tekiks lootusetuse tunnet. Kodus treenimise ilmselge võlu on muidugi see, et see ei nõua eraldi märkimisväärset investeeringut ning sobiva aja treeninguks saad valida ise. Ma soovitan alustada keharaskusega harjutustest ning proovida ka kummilintidega erinevaid harjutusi (kummilindid on üsna soodsa hinnaga näiteks spordi outlet'ides, järelturul ja otse Hiinast tellides). Lisaks treeningvideote vaatamisele soovitan motivatsiooni hoidmiseks kuulata ka motivatsioonikõnesid ning lugeda raamatuid ning tuletada endale suuremat eesmärki pidevalt meelde. Loomulikult nõuab kodus treenimine motivatsiooni hoidmist ning enesedistsipliini, aga iseloom tuleb kasvatades ning suured teod saavad alguse väikestest sammudest.  

JÕUSAAL VALI VASTAVALT OMA VAJADUSTELE

Kui oled otsustanud jõusaali kasuks ning siiski soovid kokku hoida, siis uuri hoolega erinevate jõusaalide võimalusi, tingimusi, võrdle kuumakseid või külastuskordade tasusid ning võimalusel proovi tasuta proovitreeninguid veendumaks, et viid raha enda jaoks õigesse kohta. Paljud jõusaalid pakuvad ka nn päevaseid pakette, mis on oluliselt soodsamad kui tavapaketid ja aeg-ajalt teevad jõusaalid ka erinevaid sooduskampaaniaid, mõeldes just alustavale treenijale. Tark on võtta veidi aega ning tutvuda oma kodukohas asuvate saalide tingimuste ja võimalustega ning miks mitte ka uurida otse, et kas lähiajal on oodata sooduskampaaniaid. Küsija suu pihta ju ei lööda!
Jõusaalid on erineva varustusega ning on ka saale, mis on ühele või teisele spordialale suunatud või sobilikumad. Näiteks tavatreenijale ei ole ju oluline, et jõusaalis oleks korralik jõutõstepink või poksivarustus, küll aga võib sellise varustusega jõusaali kuutasu olla juba puhtalt spetsiaalse varustuse pärast kallim. 

JÕUSAAL POLE MOEMEKA

Ei ole mõtet teha suuri kulusid, enne kui tead, et hakkad asjaga tõsiselt tegelema. Jah, kui mott on laes, siis on tõesti tunne, et kõike on vaja teha ja saada, et eesmärk ikka täiega täidetud saaks. Selle hulgas arvavad ka paljud, et ilma kõige uuema vinge spordibrändi dressi ja tossuta on võimatu spordiklubi uksest sisse minna. Paljud tõsised sportlased peavad kõige kuumemate trendide järgimist pigem teisejärguliseks või on neil konkreetsed sponsorid, miks nad aktiivselt eksponeerivad uuemaid kollektsioone aktiivselt. Reaalsus on see, et spordivarustuse moehullustega lähevad pigem kaasa tavatreenijad ning nende pealt teenitaksegi suurem raha. Kes meist ei tahaks välja näha sama kuum kui lavavormis finessitibid uues treeningvarustuses? Hea reklaami korral, kus inspireeriv finessist kannab oma hoolega vormitud kehal uusi kalleid brändiriideid, tabab meid vaimustus ja rumalavõitu arvamus, et miks mitte ei võiks olla need just need hilbud, mis teevad elu paremaks ja meie vähem vormis keha hakkab tänu neile parem välja nägema. Reaalselt järele mõeldes ei saa ka parimal juhul ükskõik kui kvaliteetne või kallis hilp anda meile samasugust võimast vormi, vaid ainult sihikindel töö ning treening on selle vormi võti. Mina siiralt soovitan vaadata ringi järelturul või vähemalt alguses mitte panna meeletuid summasid brändiriiete alla, kui pole kindel, kas need rohkem kui korra või paar selga jõuavad.  

REALISTLIKUD EESMÄRGID = reaalsemad tulemused

Sea endale realistlikud eesmärgid ning alustagi näiteks iga päev vähemalt 45-minutiliste jalutuskäikudega. Kui oled suutnud mõnda aega seda teha, siis liigu edasi 60-minutiliste kiirkõndideni, kuni tunned, et soovid ja suudad enamat ning on tekkinud treenimisharjumus. 
Paljud meist satuvad vaimustusse emotsioonist saadud motivatsioonist, mis kahjuks kaua ei taha kesta ning liiga kõrgete eesmärkide seadmise tõttu annavad juba pärast esimesi tagasilööke alla. Kui sa oled viimased pool aastat kuni terve elu ebatervislikke eluviise harrastanud, siis on ju jabur loota, et nädala, paari või ühe kuuga drastilisi muutusi saaks elustiilimuutusest tulla. Jah, on tore ja vägev, kui võimalikult kiirelt hakkab kaal langema või elukvaliteet paraneb, aga tagasilöökidega PEAB arvestama ning keha vajab harjumiseks aega. Anna endale andeks, kui tekib tagasilööke, aga mitte mingil juhul ära anna alla. Üks luhtaläinud toidukord ei ole piisav põhjus, et alla anda. Õpime vigadest ning liigume edasi. Negatiivsetesse kogemustesse ei tohi kinni jääda!