ANNE SMITH: millise toitumise ja harjumustega ma oma kaalu langetan?
pildid: erakogu

Anne Smith on Buduaari veebikeskkonna uus blogija, kes on viimase pooleteise aastaga lausa 46 kilogrammi kaalust alla võtnud ning jäänud on tal veel ligikaudu kümme kilo kaotada. Kuid sellega Anne ei piirdu! Tal on suur unistus seoses oma keha ja välimusega ning kõigest sellega seonduvast hakkab ta kirjutama siinses blogis.

Teises blogis räägib Anne sellest, milline näeb välja tema toitude ettevalmistamine ja miks ta üldse seda teeb.

Teoorias olin ma alati tugev. Ma teadsin, kuidas makrosid lugeda, mis on kiired ja aeglased süsivesikud, head ja halvad rasvad jne. Ma teadsin, et mu ainevahetus on pigem aeglane ning minu puhul, nagu väga paljude inimeste puhul, töötab väiksemate portsjonite, aga tihedalt söömine. Vett jõin ma ka varem palju, aga teadsin, et kuna armastan kohvi juua, siis tuleb ka vee tarbimine vähemalt 2,5-3 liitri peale päevas viia. Keerutasin umbes nädalake erinevaid mõtteid ja taktikaid oma peas ning lugesin internetist palju infot juurde, mis kohati külvas segadust, aga vajadusel ka kinnitas mu mõtteid. Mulle jäi ka mulje, et ükskõik kui hullumeelne teooria ka ei ole, siis internetist leiad vähemalt viis kinnitavat artiklit selle kohta, seega tuleb pigem ettevaatlik olla!

Mäletan hästi, et ühel reedel ma otsustasin, et söön nii kuis jaksan terve nädalavahetuse igasugu head kraami, sest järgmisest esmaspäevast hakkab uus eluviis ja kord. Reaalsus oli see, et pühapäevaks oli mul niivõrd halb olla ehk toidupohmell ja tabasin end mõttelt, et kaua võib edasi lükata seda asja ning see, mida ma teen, on ju enesepettus - ma pean need üleliigsed kalorid, mida päeva jooksul veel sisse ajan, rasvana pärast maha saama! Mul hakkas omaeenda õigustusest veel rohkem paha kui toidupohmellist.

Mulle aitas! Viskasin lusika nurka ning hakkasin planeerima edasisi toidukordi. Teadsin, et food prep ehk toidu planeerimine ja ettevalmistamine on mu üks suurimaid abimehi sel teel. Kui toit on ette valmistatud, siis on ka ahvatlused vähem ahvatlevamad. Ei taha ju valmis tehtud toitu raisku lasta ja teed oma toidu ikka nii, et omale ka maitseb. Ma olen 110% vastu kõigile, kes väidavad, et tervislik toit on maitsetu lobi, sest igaüks saab selle ju ISE oma maitse järgi teha või tuunida, kui aga huvi ning viitsimist on! EI PEA kõike rasvas leotama või suhkruga üle kallama, et hea oleks. Tänapäeval on pea igast asjast tervislikum alternatiiv välja mõeldud, ainult otsi välja ja hakka toimetama!

Food prep'i ainus miinus on ajakulu ja planeerimise vajalikkus. Mõistan, et kui on valida, kas tunnike telekat passida diivani peal või köögis järgmiseks päevaks toitu ette valmistada, üles kirjutada ja kaaluda, siis telekas tundub üsna ahvatlev variant. Küll aga tuleb endale meelde tuletada, et miks sa seda teed ja mõelda suurema eesmärgi peale.

Ma näiteks panen alati lemmikmuusika telefonist mängima kui ma food prep'in ja toimetan omas mullis. Mind näiteks niisama üksi tiksudes ajab ikka vihale küll, kui näiteks tahaks juba magama minna või niisama lebotada, aga pead homseks riisi või mune keetma. Planeerides nn ajaakna ning mõeldes selle enda jaoks mõnusaks, on hoopis teine tera toimetada.

Ma kasutan igapäevaselt toidukarpe, külmaelemente, termo-külmakaste, et oma ettevalmistatud toitu transportida. Isegi reisides kulub palju vähem aega ja raha, kui enda ettevalmistatud toit on kaasas. Allergikuna olen ma sobivate toidukohtade leidmisega alati hädas olnud. Reisides eelistan kodumajutusi või lühiajalise üüriga kortreid, et mul oleks alati külmkapp olemas ja võimalus ise toitu valmistada. Isetehtud toidus ma saan kindel olla teades, mis seal sees on ja kuidas see maitseb. Avastasin ka, et tänu food prep'ile kulub ühes kuus mul toidule vähem raha kui varem ning sellist seisu, et kapis toit halvaks läheb, ei ole enam juhtunud.

Ma üritan oma food prep'id võimalikult lihtsaks ja mugavaks teha. Igas toidukorras peavad olema esindatud süsivesikud, rasvad ja valgud. Näiteks kala, riis ja salat ning kui kala on rasvavaene, siis lisan juurde hummust või avokaadot, mis esindavad häid rasvu.
Naiste normaalseks hormonaalseks toimimiseks on head rasvad hädavajalikud ning see hoiab juuksed, naha ja küüned korras. Rasvas on rohkem kaloreid kui süsivesikus või valgus ja kui ma hakkan vaikselt jälle koonerdama rasvaga oma menüüs, siis tuletan endale meelde, et palja valgu ja süsivesiku peal normaalselt toimetada ei saa.

Ma EI JÄLGI mitte ühtegi toitumiskava, kuna olen allergik ja mulle meeldib ise mõelda ja valida ning teha toitu, mis mulle parasjagu maitseb ning ma loen makrosid ja jälgin kaloraaži.

Mäletan, et kord ma liitusin ka ühe programmiga, mis pakkus erinevaid menüüsid kehakaalust, pikkusest, vanusest, trennist ja eesmärgist lähtuvalt ning kui olin oma allergiad kõik ära märkinud, siis pakkus süsteem mulle kogu andmebaasist ainult kaht sobilikku toitu! Ilmselt on täna rohkem mõeldud allergikute peale, aga sellest on mul tempel mälus vist igavesti!

Ma olen proovinud palju erinevaid dieete - nii madala rasva kui madala süsivesiku, kõrge rasva kui kõrge süsivesiku dieeti ja ma ütlen, et ÜKSKI DIEET EI AITA, päriselt! Ülekaalulisus on muudetud suurepäraseks äriks! Meeleheite pealt teenitakse rasket raha! Näiteks mitte ükski rasvapõletaja või korsett ei põleta või võta ära su rasva kui toitumine ja liikumine, trenn on paigast ära või olematu. Jah, teatud ained mingil määral kiirendavad ainevahetust ja ajavad rohkem higistama kui neid tarbides trenni teed, aga tihti peavad nende ainete kogused olema ka väga suured, et need efekti annaks või on üldse ainult retseptiga saadaval või lausa keelatud ainete nimekirjas. 

Pikaajaliselt aitab ainult elustiilimuutus ja iga päev üritada jälle mitte alla anda. Kord kuus või kvartalis söödud torditükk ei tee kedagi paksuks, aga igapäevaselt liiga kaloritihedat või suurt kogust toitu süües paisub enamik meist rasva arvelt.

Tavapäraselt ma söön 5-6 korda päevas ja proovin süüa 3-4 tunni tagant, et ainevahetus kiirem oleks. Korraga u 200-350 grammi, aga eelkõige jälgin makrosid. Toidu kogust saab edukalt suurendada ilma kaloraaži liiga kõrgeks ajamata, lihtsalt valides madalama kaloraažiga toitu taldrikule (näiteks kintsuliha asemel valida filee ja panna salatisse rohkem rohelist). Salatikastmetest olen ma praegu kasutanud ainult balsamico't ja oma salatid teen ma 90% ajast ise, et teaksin, mida söön.

Järgmises postituses räägin ma sellest, kuidas ma oma peas võitlesin ülesöömissööstude ja sundmõtetega ning annan nippe, mis mind ennast aitavad, kui väga raske on.