KAS TEADSID? Riis sisaldab tervisele ohtlikku arseeni
Foto: Shutterstock

Mitmetest varasematest uuringutest on selgunud, et riis sisaldab tervisele ohtlikku arseeni. Arseen on tervisele aga väga ohtlik - pikaajaline kokkupuude selle ainega võib suurendada riski haigestuda naha-, põie- ja kopsuvähki ning südamehaigustesse, kirjutab Foodrevolution.org.

Fakt, et sage toidulaual kasutatav toiduaine on tervisele ohtlik, ei jäta külmaks kedagi. Maailma Tervisehoiuamet on viinud läbi mitmeid uuringuid, kust on selgunud, et arseeni leidub pea kõikides riisisortides - nii valges, jasmiini- kui ka basmatiriisis. Kuigi võiks eeldada, et pruun riis on tervisele oluliselt kasulikum, siis tegelikult ei vasta see tõele. Pruunist riisist leiti lausa 80% rohkem arseeni kui sama tüüpi valgest riisist. Arseen koguneb nimelt peamiselt riisitera väliskihtidele, mis valgelt riisilt on eemaldatud.

Pikaajaline kokkupuude arseeniga põhjustab hulgaliselt erinevaid terviseprobleeme. Näiteks suurendab see riski haigestuda naha-, põie- ja kopsuvähki ning südamehaigustesse ja teist tüüpi diabeeti. Hiljutised uuringud toovad välja ka selle, et arseen võib kahjustada ka loodet ehk mõjutada lapse immuunsüsteemi.

Arseenisisaldust on võimalik vähendada korraliku keetmisega. Kasuta riisi keetmisel tavapärase kahekordse veekoguse asemel riisi kogusest kuus korda suuremat veehulka ning pärast keetmist nõruta riisi korralikult. Selliselt toimides õnnestub riisist eemaldada umbes 30% arseeni, kuid tõsiasi on muidugi see, et selliselt riisi töötlemine kahandab ka riisi toiteväärtust.