MAGUSASÕLTUVUSEST LOOBUTAKSE  nüüd hoopis teistmoodi tehnika abil
Pilt: Shutterstock

Oled magusaisu taltsutamiseks katsetanud lõputult erinevaid dieete, teinud veepäevi ja leidnud asendustegevusi, aga ikka mitte miski ei toimi. Magusasõltuvusele saab nüüdsest läheneda hoopis teadvustamise vaatenurgast ning võtta kasutusele emotsioonide vabastamise. Mis see täpsemalt on ja kuidas see sul magusaisust loobuda aitab, uurisime Teadliku Muutuse Kunsti kursuste juhendajalt Aigi Vahingult. 

„Erinevate sõltuvuste küljes hoiab meid kinni teatud harjumuse jõud, mis paneb su liigse toidu või magusa järele minema, isegi kui oled otsustanud korralikult toituma hakata,” ütleb Teadliku Muutuse Kunsti kursuste juhendaja Aigi Vahing (45) ja lisab, et kui nii juhtub, põhjendame selle endale ruttu ära stiilis „Ah, las praegu läheb nii, homsest alustan uuesti…”. „Iga dieedil olnud inimene on lasknud end oma mõtetel ja emotsioonidel mitu korda rajalt kõrvale viia. Mina aga kasutan uutmoodi lähenemist, kus ei juhinduta mitte mõtetest ega emotsioonidest, sest need on väga muutlikud, vaid teadvustamisest, mis on püsiv nähtus.” Siiski möönab naine, et pelgalt teadvustamisest jääb väheks. „Vaja on täiendavaid oskusi, mida teha nende emotsioonidega, mida sa nüüd teadvustad ja mis üleliia magusat sööma ajavad.” Eestis välja töötatud unikaalne elumustrite muutmise õpetus – Teadliku Muutuse Kunst (TMK) – ja selle kaks esimest kursust annavad oskused, kuidas teadvustamist üha rohkem kasutusele võtta ning kuidas vabastada teadvustatud häirivad emotsioonid. „Olen kasutanud ja rakendanud neid TMK teadmisi ja oskusi enda peal peaaegu üheksa aastat ning õpetan seda nüüd ka teistele, kes soovivad vabaneda just magusa- ja söömissõltuvusega seotud emotsioonidest.” 

Emotsioonid ajavad sööma

Suhkrut vajavadki Aigi sõnul ennekõike just emotsioonid. Ükski emotsioon ei saa küll ise süüa, kuid emotsioonid saavad sööma kihutada, näiteks „Tahan kohe!” või „Pean saama!”. Lisaks emotsionaalsele jõule hoiavad magusasõltuvust alal veel füsioloogilised ja biokeemilised protsessid. Füsioloogilise protsessi toimel annab suhkur korraks jõudu ja see loob kiirelt parema meeleolu. Seejärel meeleolu taas langeb, mistõttu tahaks jälle suhkrut. Biokeemiline protsess on aga seotud ainetega, mis vabanevad siis, kui tunneme naudingut või iha. „Enamasti soovitatakse suhkrusõltlastel suhkru söömisest täielikult loobuda või seda rangelt piirata, sest suhkrusõltuvuses inimene pole võimeline seisma vastu suhkru füsioloogilisele ja biokeemilisele mõjule. Minu kogemuse põhjal on peamine hukutav mõjufaktor aga just emotsioonid,” julgeb Aigi vastu vaielda ning lisab, et kui osata emotsioone vabastada, ei ole inimene suhkru kui aine ees enam võimetu, vaid vastupidi. „Füsioloogiline ja biokeemiline mõju jäävad, kuid need mõjud pole kaugeltki nii tugevad kui emotsioonide jõud.” 

Suhkrusõltuvuse väljakujunemine on Aigi sõnul seotud soodsate tingimustega samuti just emotsioonide põhjal. „Kui sa oled näiteks lapsena tundnud ennast mistahes põhjusel emotsionaalselt halvasti ning samal ajal avastanud, et suhkrul on leevendav mõju, siis sellest piisab, et hakata ka edaspidi üha rohkem suhkrule toetuma. Magusasõltuvus kujunebki enamasti välja nii, et inimene tarbib suhkrut mingil teatud põhjusel, mida ta iseendale ei teadvusta,” räägib Aigi ning soovitab ajas tagasi kerida ja vaadata, millal suhkur vahendina oluliseks muutus, mis selle esile kutsus ja magusasõltuvuse kujunema pani.

Asendustegevus kui uus sõltuvus

Kui nüüd omakorda suhkrule asendust hakata otsima, soovitab Aigi jääda ettevaatlikuks, kuna asendustegevused magusasõltuvust põhjustavaid emotsioone ära ei võta. „Sõltuvus võtab lihtsalt teise kuju!” Naise sõnul võib see asenduda kas mõne muu halva või siis hea sõltuvusega. „Kui inimene asendab suhkru näiteks hea sõltuvuse ehk metsajooksuga, kipub ta ka selle külge klammerduma, nii et see lõpuks sõltuvuseks muutub, ja see võib omakorda tema elu piirama hakata. Inimene muutub fanaatiliseks, sest metsajooksu harrastamine aitab ohjes hoida neid emotsioone, mis ajaksid teda muidu magusat sööma.” Kuna harjumused koosnevad kõik emotsioonidest ja mõtetest, siis ei pea Aigi sõnul tegelikult asendustegevusi leidma, tuleb lihtsalt häirivatest harjumustest vabaneda. 

Emotsioonide vabastamisel tuleb Aigi sõnul olla kannatlik. „Emotsioonide vabastamine ei saa toimuda üleöö, sest emotsioonid on vitaalse jõuga energiad ja meie keha on nende energiate mõju all. Kui kasvõi ainult negatiivne osa neist reageeringuist üleöö vabaneks, ei peaks füüsis nii suurele muudatusele vastu. Seetõttu on hea, kui emotsioonid vabanevad olenevalt inimesest järk-järgult ja just talle optimaalses tempos.” Aigi sõnul võib vabastada ühe emotsiooni päevas, aga võib vabastada ka terve portsu häirivaid emotsioone iga päev ja nii kaua, kuni neid jagub. „Magusasõltuvusest loobumiseks võta ette oma suhe magusaga ja vabastada kõik emotsioonid, mis magusale mõeldes sel hetkel käivituvad. Tee nii iga järgmine kord, kuni magusa osas ei käivitu enam midagi. Alles siis muutub suhe magusaga normaalseks.” 

Võti on emotsioonide vabastamises!

Kui emotsioon vabaneb, tunneb keha kergendust. Organismile on see väga kasulik, kuna keha vabaneb asjatutest pingetest. „Kui magusasõltuvusega seotud emotsioonide vabastamise ajal teha läbi ka suhkruvõõrutus, võib keha läbida võõrutusnähud.” Aigi sõnul läheb võõrutus seda kergemalt, mida vähem on emotsioone alles jäänud ning ka võõrutusnähud on siis pigem kerged ja talutavad nagu näiteks väsimus, peavalu või kõhukinnisus. Kui emotsioon on vabastatud, siis tagasilangemist enam ei toimu. „Vabastatud emotsiooni enam pole ja see ei saa su elu ja tegevusi enam iial suunata ega mõjutada.” Küll aga möönab Aigi, et täielik vabanemine nii lihtsalt siiski ei lähe, et pärast mõne emotsiooni vabastamist söömistsükleid enam ei esine. „Minu puhul käis vabanemine nii, et hakkasin söömisega seotud emotsioone vabastama, misjärel kukkumised söömistsüklitesse vähenesid ja ei olnud enam nii sügavad, kuni neid lõpuks polnudki enam. Ja need ei ole tänaseni tagasi tulnud!”

Magustoit = meelelahutus

Toitumisspetsialist Terje Manderi sõnul on kehale kõige vähem koormavateks magustajateks dattel ja viinamari, kuna need sisaldavad glükoosi, mida keha kohe omastab. „Proovisin omal nahal ära ja toimis! Dattel võttis ära magusavajaduse, ei tekitanud lisavajadust suhkru järele ega olnud ka kehale koormav,” kinnitab naine. Samuti saab Aigi enda kogemuse põhjal väita, et kui sõltuvusest vabanenu on vabanenud sel moel, et on vabastanud emotsioonid ehk need jõud, mis tõukavad magusat sööma, ei pea magusast sugugi hoiduma. „Alles siis muutub kättesaadavaks see toitumise tasakaal, mida soovitatakse, et söö 80% tervislikku toitu, millest keha saab kätte vajalikud toitained, ja 20% ulatuses söö seda, mida soovid. „Mina nimetan seda 20% „meelelahutuseks” ehk kõike seda, mida pakutakse sünnipäevadel, mida ostad kinno minnes jmt. Kui sõltuvust alal hoidvad emotsioonid on alles, pole võimalik seda 80/20 skeemi järgida. Iga suhkrusõltlane teab, et nii kui kommi suhu paned, oled läinud. Nendele soovitatakse suhkru osas siis nulltolerantsi.” Emotsioone vabastades saab aga vabastada nii need emotsioonid, mis magusasööstu tekitavad, kui ka need, mis tekivad pärast dieedilt „kukkumist”, kui ka need, mis tekivad magusa söömise ajal. Sõltuvuse saab nii iga nurga alt vabastada. „Inimene, kes on sõltuvusega seotud emotsioonid vabastanud, ei ole enam sõltlane. Ta on nüüd toitumise osas normaalne inimene.”

Kuidas kiusatusele mitte järele anda?

NB! Kõigepealt soovitan hankida toitumiskava, mis täidab kõik su keha vajadused, nii et kui magusaisu peale tuleb, siis tead, et see „vajadus” on emotsionaalne! 

1. Istu maha – ära tee mitte midagi. Teadvusta iha, mis su sees möllab. Emotsiooni vabastamise tehnikaga see konkreetne iha enam ei kordu. Järgmisel korral võib tulla järgmine iha, kuid eelmine iha ei tule enam kunagi tagasi. 

2. Helista kellelegi või mine chat’i. Räägi, suhtle, teadvusta vestluse sisu. Kui oled vestluses 100% kohal, siis mingil hetkel asendub iha tahes-tahtmata mõne muu emotsiooniga. Sama eesmärki täidab näiteks lemmiksaadete vaatamine. Teadvusta sisu, süvene ja emotsioon vaheldub. 

3. Kui iha tekkides kerkib päevakorda mõni kodune tegevus, võib see osutuda sinu päästjaks. Sukeldu tegevusse, teadvusta tegevusega seonduvaid detaile ja pane tähele, et mõne aja pärast on hoog üle läinud.

4. Kirjuta kõik, mida iha ajal tunned ja mõtled, paberile. Teadvusta kirjutamist ja kirjuta nii kaua, kuni iha vaibub ja asendub teise emotsiooniga. 

5. Mine majast välja. Jalutuskäigu ajal jälgi loodust – vaata, mis toimub puude ja põõsastega, missugune on tuul ja pilved, milline on õhu kvaliteet, kuni emotsioon vaheldub.

Kõigi nippide puhul on võti selles, et viid teadlikkuse teistele tegevustele ning nii saab emotsioon vaibuda ja vahetuda mõne teise emotsiooniga.

Piret Ärm (48): „Mõistsin, et pean magusaisu emotsiooni lihtsalt vabastama!”

Magusast loobuma ajendasid mind eelkõige tervislikud põhjused, samuti ei meeldinud mulle mu välimus ega kehakaal. Kõige raskem periood suhkrust loobumise ajal oli alguses, kui keha hakkas võõrduma – tekkisid peavalud, nägemine oli udune ja ega magusaisu samuti kohe kuhugi ei kadunud. Taipasin, et kui peavalu ja uduse olekuga saan ma hakkama, siis magusaisu osas võtsin kasutusele Teadliku Muutuse Kunsti teadmised ning vabastasin selle magusaisu emotsiooni lihtsalt ära. Ja toimiski! Iga kord, kui segav magusaisu peale tuli, vabastasin selle emotsiooni. Nii sain sisemist motivatsiooni jätkata, sest teadsin, et kui magusaisu jälle tulebki, saan sellest lahti. See meetod toimib siiani, kuigi selliseid emotsionaalseid isusid mul enam ei ole.

 

Artikkel ilmus ajakirjas Buduaar mai-juuni 2019.