MINU ILUSA KEHA 5 SALADUST: Liina Laur
pilt: Siim Kinnas

Personaaltreener Liina Laur usub, et oma keha tuleks õppida aktsepteerima sellisena nagu ta on. "Leian, et oluline on alustada vastutuse võtmisest. Teadvustada endale, et olen siin ja praegu just sellises füüsilises vormis oma valikute tulemusena. Iga päev on meil võimalus teha otsuseid, mis viivad meid oma eesmärgile lähemale. Õpi nautima protsessi – iseenda parema versiooni loomist. Omada eeskujusid on igati tervitatav, kuid ära unusta, et SINA ise peaksid olema fookuseks," ütleb Liina.

Palusime Liinal kirja panna oma ilusa keha 5 saladust ja need on:

1. Treeni targalt ning ole aktiivne

Jõusaalis treenimine on suurepärane viis hoida oma keha vormis, seega soovitan seda sõltumata east, soost ning vanusest. Lisaks esteetilisele vormile sooviksin välja tuua jõutreeningu positiivse efekti ainevahetusele, hormoonide tootmisele, luudele, liigestele ning mis kõige olulisem: tugevad lihased tagavad kõrge eani vitaalsuse ja liikumise. LIHASED on meie keha juhtorgan!

Jõutreeninguga saame ka sõna otseses mõttes keha ehitada või voolida  see annab meile võimaluse pöörata rõhku vähemarenenud lihastele ning luua proportsionaalselt arendatud lihaskonda  nn liivakella figuuri. 

Lisaks jõutreeningule ära unusta ka aeroobset treeningut, mis on oluline sinu südame-veresoonkonna tervisele 

Treeningsageduse ja mahuga soovitan alustada järk-järguliselt. Kui sa ei ole varem treeninud, alusta kaks korda nädalas jõusaalis treenimisest (tervele kehale) ning õhtustest jalutuskäikudest või kergest aeroobsest koormusest. Selleks, et näha muutusi ning saavutada eesmärke, ei ole otstarbekas mõtlemine "KÕIK või mitte midagi!". Samm-sammult liikudes tekitad endale harjumuse ning elustiilimuutuse, mis on püsiv. Keha ehitamine on pikaajaline protsess ning kiireid lahendusi siinkohal pole. 

2. Toitumine

Toitumine on võtmetähtsusega, kui soovid saavutada tulemusi füüsilises vormis. Oluline on teada, mida toit sisaldab ning mis kogused on vastavuses sinu eesmärkidega. Tee endale selgeks peamised rasva-, valgu- ning süsivesikuallikad. Valmista oma toitu ise ning jälgi klassikalist taldrikureeglit. Juhul kui soovid minna spetsiifilisemaks, kaalu igapäevaselt toidukogused ning kasuta kalorite ning makrotoitainete arvutamiseks kalkulaatorit, nt MyfitnessPal. Kasuta neid programme kui nn tööriisu ja abivahendeid, mis annavad sulle ülevaate ning loovad võimaluse andmete analüüsimiseks.

Treeningute lisades tuleb tähelepanu pöörata sellele, et keha saaks vajalikud toitained kätte nii enne treeningut, treeningu ajal kui ka pärast treeningut, sest taastumisportsessid on toitumisega omavahelises võrduses. Mõistlik oleks jagada oma toidukorrad nii, et oleks kolm põhitoidukorda ja vähemalt kaks vahepala. See tagab parema portsjonikontrolli (ei teki meeletut nälga, mis võib lõppeda ülesöömisega) ning üldise energiataseme.

3. Vee joomine

Jälgi, et tarbiksid piisavalt vett. Enne, kui haarad toidu järgi, joo 1–2 klaasi vett. Tarbi vett normaalselt, st vajaduspõhiselt. Liigne veejoomine viib samuti organismist mineraalid välja. 

4. Õpi tundma oma keha ning mis sobib just sulle kõige paremini

Ei ole olemas imedieete ega imetreeninguid, mis viivad sind kiiresti vormi. Kõik, mis ületab jätkusuutlikuse piiri, lõpeb tavaliselt fiaskoga. Arvesta, et seda toitumist ja treeningplaani peaksid sa olema suuteline jätkama ka edaspidi. Tee endale selgeks toitumise põhitõed (normaalne tasakaalustatud menüü), kus on omal kohal valgud, rasvad ja süsivesikud. Meie keha on üks tervik ning selleks, et tagada normaalsed ainevahetuslikud protsessid ning keha funktsioneerimine, peaksid meie menüüs olema kõik toiduainete põhigrupid esindatud. Ise enda menüü kallal töötades õpid paremini aru saama, mis sobib just sulle kõige paremini. 

5. Keha ja vaimu tasakaal

7–8 tundi und tagab keha heaolu. Keha taastub ja vaim on puhanud. Kui vaim on puhanud, on ka meeleolu positiivne ning päev produktiivne. Ole õnnelik ning rahul selle üle, mis loodus on sulle andnud, olgu see voolujooneline puus, tugevamad õlad või kurvikam figuur. Austa oma keha ning isegi, kui sa ei ole soovitud füüsilises vormis, on töötamine selle suunas tunnustamist väärt. Unusta enda võrdlemine teistega, sest meie kehad on erinevad. Võta see potentsiaal, mis on sinus peidus ning kasuta seda maksimaalselt, ent „mõistuse piirides“. Tervislik heaolu ei ole ainult ilus füüsiline vorm, vaid sünergia koosluses vaimse heaolu ning jätkusuutlikuse printsiibiga nii toitumisel kui ka treeningutel. 

Fotod: Karl Saare, erakogu, Siim Kinnas