MOEDISAINER JANIKA SOOTNA stiilireegel: „Less is more“
Pilt: Egerta Mändmets

Moekunstnik Janika Sootna (48) mõjub oma hoolikalt valitud lõigete, disainide, kvaliteetsete materjalide ning täpiks i peal ka silmapaistvate aksessuaaridega kui sümfoonia meie silmadele. „Moodi järgin ikka, aga vähem kui varem,” ütleb endine Montoni naisterõivaste peadisainer, kelle garderoobist hakkab peale tütre sündi kadunud must, kõikide disainerite lemmikvärv, nüüd vaikselt tagasi tulema...

Milline on sinu suhe moega?

Suhe on sõbralik. Saame hästi läbi.

Kui palju sa moodi järgid?

Järgin ikka, aga vähem kui varem, sest varem oli moe jälgimine ja järgimine minu töö ja hobi, nüüd on lisandunud uued huvid ja hobid.

Kelle arvamust usaldad kõige rohkem peale iseenda?

Oma mehe.

Milline ese sinu garderoobis sind ikka ja jälle naeratama paneb?

Ehk on see üks minu enda disainitud ja armsaks saanud kudum-hõlst Montoni kollektsioonist, mida olen hakanud jälle kandma. Materjal on nii hea, et on vastu pidanud umbes 15 aastat.

Millised on kõige sinulikumad rõivad?

Siluetilt pigem avara joonega ning mõnusast ihusõbralikust materjalist. Minu värvigammas easy to wear rõivad. Minu garderoobis valitsevad pooltoonid: hallid, beežid ihutoonid, elevandiluuvalge, puuderroosa, kahvatu türkiis. Erksaid värve ja mustreid leiab sealt vähem. Kui laps sündis, kadus must mingiks ajaks mu garderoobist sootuks, sest eelistasin siis helgeid toone. Nüüd, aastaid hiljem, on must jälle tagasi.

Millised on sinu stiilireeglid?

Riietuses pigem less is more, mida üritan kombineerida statement-aksessuaaridega.

Kes on sinu lemmikdisainerid?

Eesti disaineritest jälgin Embassy of Fashion disainereid, Xenia Joosti ja Pohjanheimot. Guildi maailm on imeline! Noortest on äge Katrin Aasmaa, brändidest Ivo Nikkolo ja loomulikult Monton. Siis on muidugi veel palju aksessuaaridisainereid, nende nimetamine läheks pikaks. Tore on see, et Eesti disainerite tooted on järjest nähtavamad ja kättesaadavamad kõigile. Tipptegijatest on lemmikud Marni, Prada, Anya Hindmarch, Valentino, Gucci, Chloe, Delpozo, aga minu lemmikud muutuvad hooajati.

Kui palju aega veedad hommikul riideid valides ja mille järgi valikud teed?

Tavaliselt meeleolu, ilma ja selle järgi, mis päeval ees ootab. Valiku teen enamasti ruttu, aga on ka neid päevi, kui mitte midagi pole selga panna.

Milline on see üks asi sinu garderoobis, mis päästab alati „Appi! Mul pole mitte midagi selga panna!” olukorra?

Valge oversized-lõikega puuvillane särkpluus ja teksad.

Kui peaksid oma garderoobist välja tooma ühe kõige lemmikuma eseme, siis mis see oleks?

Sügisel on asendamatu avara lõikega beež trench!

Milline on kõige hinnalisem rõivaese sinu garderoobis?

Hinnalisemad on hoopis aksessuaarid-käekotid.

Kus armastad kõige enam shopata?

Üldiselt püüan vähem shopata. See aasta on aga eriti uhkeid sündmusi täis ja vajadus on olnud pidulike riiete järele. Soetasin mõned imelised tooted Embassy of Fashion ja ka HM Concious kollektsioonist. Välisreisidel meeldib kohalike disainerite loominguga tutvuda ja COSi poe otsin tavaliselt ikka üles. Online-shopingut teen harva, sest ekraanilt ei saa kahjuks kangast katsuda… Veel! (naerab – toim)

Olles ise disainer, siis kui palju leidub sinu garderoobis sinu enda loomingut?

Montoni ajal oli ehk pool minu garderoobist enda kollektsioonist. Siiani on alles ja kasutuses Montoni ja CHR aegseid kudumeid ning ka enda disainitud teksaseid.

Tundes moemaailma seestpoolt, omad rõivastele kindlasti ka kõrgemaid nõudmisi...

Jah, kangaste suhtes olen eriti tundlik ja valiv. Alles seejärel vaatan disaini ja kvaliteeti.

Mille järgi enamasti riided sinu garderoobi jõuavad? Millised on sinu n-ö valikukriteeriumid?

Märksõnad siin on kangas, minu värvigamma, kvaliteet, disain.

Kui oluline on sinu jaoks brändinimi?

Riiete puhul ei ole bränd mulle tähtis, sest nende puhul teen rohkem emotsioonioste. Aksessuaaride puhul jälgin ka brändi, sest prilliraamid või koti valin aastateks lemmik kvaliteetbrändide seast – määrav on siingi disain, kvaliteet ja tootja.

 

Artikkel ilmus ajakirjas Buduaar september-oktoober 2018.