SAIAHIRMUST lahti: 3 levinud müüti, mida ei tasu tõe pähe võtta
pilt: Shutterstock

Põhjuseid, miks paljud pagariletist suure kaarega mööda käivad, on mitmeid ning need mõjutavad ka pagaritootjaid, kes pidevalt uusi ja tervislikumaid alternatiive välja töötavad. Joosep Volkmann, kes on muuseas pagaritooteid tootva ettevõtte esindaja, tõdeb, et üheks levinumaks pagaritoodete vältimise põhjuseks on gluteenihirm.

Nimelt välistab gluteenihirm saia- ja leivatoodete tarbimise ja varjutab kogu selle hea, mis pagaritoodetes tegelikult peidus on. "Lisaks levivad ka müüdid, mis justkui kleebivad pagaritoodetele külge "paksuks tegevad" omadused, kuigi tegelikult võib olukord olla hoopis vastupidine," lisas ta.

Allpool lükkab Joosep ümber kolm pagaritoodete kohta ringlevat müüti ning selgitab, miks paljusid võileivasõpru piinav gluteenihirm on üldjuhul alusetu.

1. Sai teeb paksuks

Esmalt tuleb selgeks teha, et ükski toiduaine iseenesest kõhtu ega vööümbermõõtu ei kasvata. Kaal kasvab siis, kui süüakse rohkem kui kulutatakse, ükskõik, kust toiduenergia tuleb. Toidu, kaasaarvatud ka pagaritoodete puhul on võimalik vähendada kaloraaži tänu erinevatele tervislikele lisanditele nagu juurikad või piimatooted. Lisaks on pagaritoodetes sageli tervislikud seemned, mis muuhulgas suurendavad kiudaine- ja valgusisaldust ning tõstavad toiteväärtust.

2. Vähe kiudaineid

Kiudained on kui salanipp täiskõhutunde tekitamisel ning nende leidmiseks ei pea pagariletist sugugi kaugele vaatama. Lisaks puu-, köögi- ja kaunviljadele ning pähklitele ja seemnetele on kiudained kenasti esindatud ka täistera pagaritoodetes. Seedetegevust ergutavad kiudained saavad saia-leiva koostisesse tänu piisavale kogusele täisterajahule ning mitmetele juurviljadele ja seemnetele. Kiudainerikas on sai siis, kui selles on vähemalt 6 grammi või rohkem kiudaineid 100 grammi kohta – sellised tooted on pagariletis igati esindatud.

3. Halb veresuhkrule

Tervist järgivad tarbijad saavad eriti head tuge oma organismile täisteratoodetest valmistatud võileibadest. Täistera pagaritooted varustavad meie keha aeglaselt imenduvate süsivesikutega – organism seedib neid kauem, kõht püsib kauem täis ja veresuhkur ei kõigu järsult üles ja alla, vaid püsib stabiilne. Täna leiab peolettidelt ka juba madalama suhkrusisaldusega leiba või ilma lisatud suhkruta saia, mida süütundeta nautida saab.