Reklaam sulgub sekundi pärast

NIPINURK: KUIDAS TÖÖL muutustega kohaneda ja paremini hakkama saada?

Monika Kuzmina

Rauno Liivand

Praegused ajad tekitavad tööl väljakutseid ning üksteisest eemal olles võivad arusaamatused olla kerged tulema. KoostööKunstiKool Belbin Eesti asutaja ning Belbini meeskonnarollide atesteeritud esindaja Eestis Mats Soomre on 23 aastase aktiivse kogemusega treener, kes on läbi viinud kaugelt üle tuhande treeningu ja koolituse meeskonna teemadel. Ta sõnab, et edukaks koostööks peab igaüks enda ja teistega paremini toime tulema. Kuidas seda teha?

Mida kiiremini õpid õigeid inimesi usaldama, seda kiiremini jõuad tulemuseni Õpi neilt õigel hetkel abi küsima, ära kuluta aega liigsele pusimisele. Alati on mõtet otsida endast targemaid inimesi, kellega koos teemad selgeks arutada. Kõik sõltub sellest, kui palju te üksteist usaldate. Soomre kinnitab, et usaldus on otsustamise, tundma õppimise ja kogemuse teema. Õpi mõistma ja usaldama oma kolleege, peret, sõpru, eksperte. Kuula ja arvesta. Aga lõplik otsus langeta ise! Just nemad võivad vajadusel otsuse ettepaneku isegi ette valmistada, aga lõplik otsus tee ise ja tee seda enesekindlalt. Kui ei läinud nii, nagu plaanisid, võta end kokku, alusta uuesti ja tee paremini. Mitte kunagi ära süüdista teisi, kui otsused ebaõnnestuvad! Kuluta oma energia järjekindlusele ja arenda oma tugevusi “Eesti jonn” pole jonnimine jonni pärast vaid sihikindlus, töökus ja järjekindlus. Jonnimine, kui mõttetu survestamine, pidev eitamine ja vastutöötamine on kokkuvõttes energiakulukas ja stressi tekitav ega aita midagi mõistlikku saavutada. Sihikindlus, leidlikkus, kannatlik meel ja järjekindlus viivad sind lõpuks eduni. Soomre rõhutab, et ei ole mõtet sundida inimesi oma nõrkusi parandama, see ei tööta. Nõrkusi ei saa üldse kuigivõrd arendada – aga inimeste tugevusi saab arendada lõputult. Hoia endast erinevad inimesed endale lähedal. Just nemad täiendavad sind kõige rohkem ning aitavad tervikule kaasa isegi siis, kui see alguses tundub keeruline. Naudi inimeste eripärasid ja kiikse. “Ainult järjekindlusest ei pruugi piisata. Vaja on ka leidlikkust! Aja järjekindlalt ja leidlikult oma joont, aga tee seda nii, et inimestele meeldiks sinuga taas kokku saada,” soovitab Soomre. Kui tahame muutustes ellu jääda, peame ka ise muutuma Tööelu on pidevas muutumisest. Kui soovime selles ellu jääda ning ka edu saavutada, peame ise samuti muutuma. See tähendab, et tuleb õppida oma panust andma enam kui ühel viisil. Raamatus “Belbini teejuht” on lõik olukorraga kohanemisest. Paljud nii era kui ka avaliku sektori organisatsioonid toetavad nn kompetentsuse ideed. See tähendab, et teie kui töötaja oskate teha võimalikult palju erinevaid asju, saavutate kõik seatud eesmärgid ning kõik, kellega te tööalaselt kokku puutute, võtavad teid hästi omaks. Kuid tegelikkuses ei ole asi nii lihtne. Lõpuks ilmuvad pinnale loomulikud eelistused ja asjad, mis ei meeldi. Selge on see, et koostöö ühtedega laabub paremini kui teistega. Keegi pole kõikides ülesannetes ühtviisi kompetentne. Hea on aga see, et selline ebavõrdsus ei takista sugugi arengut ega efektiivsust. Tegelikult on nii, ei kui oleksime tõesti kõigis ülesannetes ühtviisi kompetentsed, oleks ju raske otsustada, kes peaks tegema mida või kes kellega koos töötama. Meeskonna liikmete erinevad võimed ja kalduvused pakuvad võimaluse leida viisi, kuidas asju kõige paremini teha. Töösuhtes, kus meeskonna liikmed täiendavad üksteist, võivad inimesed saavutada rohkem kui üksinda töötades. Igas loodavas meeskonnas või tööpaaris peab igaüks läbi mõtlema, mida tema saab omalt poolt anda ning kuhu kõige paremini sobib. Loomulikult kisub töötajaid ja juhte nende poole, kellega neile meeldib koos töötada, ning sellise töö poole, mis haakub kõige paremini nende isiklike vajadustega. Sellepärast ongi kasulik, kui igaüks visandab oma eelistused, püüdes seda samas mitte liiga rõhutatult teha, sest tööga kaasneb ju ka kohustuslikkuse element. Organisatsioonid, mis kavandavad töökohti üksnes töötajate huvisid silmas pidades, lõpetavad pankrotiga. Seega on vaja luua tasakaal teie enda ja organisatsiooni vajaduste vahel. See vahe tuleb esimest korda välja töövestlusel. Töökohale kandideerides tuleb ilmutada entusiasmi ja tõestada kogemustepagasi olemasolu. Kuid kõnealune töökoht ei pruugi olla teile päris sobilik. See ei pruugi kohe alguses välja tulla, sest ametinimetused kipuvad olema vägagi ülespuhutud. Teine levinud probleem on ebakindlus: mis siis, kui te ei tea täpselt, mida teha tahate? Kui tahate kõnealust töökohta endale saada, ei saa selliseid kahtlusi lubada. Hoopis levinum strateegia on jätta endast väga mitmekülgse ja teenistusvalmis inimese mulje, kuid kas see ei avalda kahjulikku mõju teie pikaajalistele eesmärkidele? Et saada hinnatud töötajaks, tuleb mõelda mõlemal rindel. Esimese asjana tuleb teha selgeks, mida te organisatsioonilt ootate, teiseks tuleb määratleda ära, milline roll sobiks teile selles organisatsioonis kõige paremini. Kuid kuidas muuta töökoht nii-öelda enda omaks? Kuidas leida kindlat jalgealust ning teha edusamme, kui te ei tea ise ka, milles andekas olete? Juhtide jaoks on kõige olulisem leida õigele kohale õige inimene. Õigupoolest on see kõige efektiivsem meeskonnatöö. Mõistes oma tööülesandeid ja iseennast, saate sellele protsessile kaasa aidata. 5 raamatut, mida tasuks lugeda, et meeskonnatöö paremini edeneks: · “Belbini teejuht. Kuidas tööl edu saavutada” · “Team Roles at Work“ Dr Meredith Belbin · “The fearless organization” Amy C. Edmondson · “5 põhjust, miks meeskonnad ei toimi” Patrick Lencioni · “Good boss, bad boss” Robert Sutton