Reklaam sulgub sekundi pärast

Miks tekitab Facebook sõltuvust?

Maailmas elab umbes 7 miljardit inimest. 864 miljonit inimest logib ennast igapäevaselt sisse Facebook'i. See on tohutult suure kaaluga igapäevane harjumus. Mis teeb selle sotsiaalvõrgustiku niivõrd sõltuvust tekitavaks?

Maailmas elab umbes 7 miljardit inimest. 864 miljonit inimest logib ennast igapäevaselt sisse Facebook'i. See on tohutult suure kaaluga igapäevane harjumus. Mis teeb selle sotsiaalvõrgustiku niivõrd sõltuvust tekitavaks?

Nir Eyal (Stanford Graduate School of Business) on kirjutanud raamatu Hooked: How to Build Habit-Forming Products, kus vastab paljudele olulistele küsimustele Facebooki (edaspidi Fb) sõltuvust tekitava fenomeni kohta. Raamatus paljastab ta psühholoogilisi protsesse, mis esinevad siis, kui meie lemmiktooted integreeritakse meie igapäevarutiini. 

Rohkem kui 864 miljonit inimest kasutab igapäevaselt Fb-d. Koguni 30% ameeriklastest loeb kõiki uudiseid Fb-st. Kuidas on Fb saanud igapäevaseks harjumuseks nii paljudele inimestele?

Nir Eyal: "Fb tahab luua sidet selle hetkega, kui sul on igav või kui sul on paar minutit vaba aega, mille jooksul saad rahuldada oma vajaduse peletada igavust. Me kõik teame, kui tüütu on igavus või kui vähese vaba ajaga pole midagi peale hakata, Fb on kui salv sellele sügelusele".

"Sisemine ajend on seega igavus, välimiseks ajendiks aga teated (notifications). Iga kord, kui keegi midagi kuhugi postitab, ütleb vilkuv tuluke või sõnum sulle, et aeg on taas Fb-sse vaadata. Lõpuks teadaannete ja sõnumite väärtus kahaneb, kuna Fb-s surfamine on saanud harjumuseks. Nii lihtne on avada see äpp ükskõik kus kohas ja oma ajajoont mööda igavust peletada," selgitab Eyal.

Samuti on Eyali sõnul sõltuvuse tekkimisel oluliseks tagasiside: "Sa ju tunned vajadust näha ja lugeda vastukaja sinu kommentaaridele ja like'idele või tegevustele, millesse olid sinagi segatud. See tsükkel kordub ning jääbki korduma." 

 

Allikas: businessinsider.com