Päev rannas – kuidas end kaitsta?

Päev rannas – kuidas end kaitsta?

Lõpuks ometi on jõudnud kauaoodatud suvi täies ilus ja hiilguses Eestimaale. Kuumad suveilmad ja oskamatus end päikese eest kaitsta võivad aga selle lõbu kiiresti ära rikkuda. Toome sinuni mõned targad õpetussõnad, et sa päev läbi rannas lesides endale liiga ei teeks.

Lõpuks ometi on jõudnud kauaoodatud suvi täies ilus ja hiilguses Eestimaale. Kuumad suveilmad ja oskamatus end päikese eest kaitsta võivad aga selle lõbu kiiresti ära rikkuda. Toome sinuni mõned targad õpetussõnad, et sa päev läbi rannas lesides endale liiga ei teeks.

Hommik rannas
Hommikul sammud rannapoole seades kreemita nägu koheselt kaitsekreemiga, sest vastupidiselt kehale on nägu pidevalt ultraviolettkiirguse meelevallas. End päikese eest kaitstes kehtib reegel: palju, väga palju! Me kõik soovime šokolaadipruuni jumet, aga UV- kiirgus on salakaval. UV- kiired põhjustavad päikesepõletust ja tulemuseks võib olla nahavähk. A- tüüpi UV- kiired on aga lisaks sellele vastutavad kuni 80% kortsude, allergiate ja pigmendilaikude eest.
* Veespordiga tegeledes või mägimatkal olles kasuta alati kõrgeima päikesekaitsefaktoriga kreemi. Veepind peegeldab ja suurendab UV- kiirgust. Iga tuhande meetri kohta kõrgusesse suureneb kiirgus 20%. Oluline on iga kahe tunni järel uuesti kreemitada.
Hommikul vara rannas olles (nt. kell 10.00) päevita naha meeleheaks varjus. Aga ka seal on kreemitamine oluline. Et sobiva kreemi ja faktori valimist lihtsustada, on kreemid hiljuti saanud järgneva skaala: väga tugev kaitse ( 50+), tugev ( 30 +), keskmine (15- 25) ja põhikaitse (kuni 15).
*Hommikul välja tulles pista rannakotti ka tükike värsket kurki. Värske kurgi viiludega on hea nägu puhastada. Kurk hooldab nahka ja aitab eemaldada kleepuvat higikihti.

Keskpäev 12 – 15.00
Keskpäevatundidel on oluline päikest vältida. Sel kellaajal kiirgab meie peale umbes 80% päevasest UV- kiirgusest.
Kui sa varjus olles endale ühe kerge ja tervisliku lõunaeine lubad, siis väldi tsitruselisi ja selliseid maitseaineid nagu köömen, koriander ja petersell, sest arvatakse, et need suurendavad päikesetundlikkust.
*Vali randa kaasa ka sobiv peakate: juuksed ei saa päikesepõletust, küll aga peanahk. Seepärast ära kammi juukseid lahku, vaid pigem üle pea hobusesabasse ning kata rätiga.

Lõuna rannas 15 – 18.00

Kui sa pärastlõuna taas rannas veedad, tuleb end kindlasti uuesti kreemitada, nagu ka peale igat suplust.
Viimaseid minuteid rannas olles kasuta liiva keha hellaks koorimiseks: libista õrnalt käsivarred ja jalad niiske või kuiva liivaga üle ning seejärel loputa end lainetes puhtaks.
*Kindlasti ära unusta koju päikeseprille! Päikeseprillid on suve kuumim aksessuaar, kuna kaitsevad silma tundlikku võrkkesta. Eriti tumedate klaaside puhul tuleks jälgida UV- kiirte 100% kaitset, kuna kiired võivad põhjustada pupillide laienemist, mis omakorda laseb suurema hulga UV- kiirgust silmadesse.

Õhtul kodus

Päike, tuul ja vesi on terve päev su nahka kuivatanud. Kui sa duši all liiva ja merevett välja pesed, jälgi, et toode sisaldaks ka selliseid hooldavaid komponente nagu oliivipiim, või värskendavaid aroome nagu greip ja piparmünt.
Juukseid pese pehme šampooniga, et kõik mereveejäägid juustest välja saaks. Ära ole kitsi niisutavate hooldustoodetega. Kõige paremad on selleks palsamid, mida ei pea juustest välja loputama.

Kaval jahutus:
Juhul kui oled saanud päikesepõletuse, pakuvad leevendust aaloega jääkuubikud. Sega natuke aaloegeeli veega ja tee sellest segust jääkuubikud. Külmunud kuubikutega hõõru nahka ja sulanud geel masseeri naha sisse.

 

Triin Tisler