NIPINURK: Ära haigena trenni tee! Personaaltreener annab nõu, kuidas haigusest taastuda

NIPINURK: Ära haigena trenni tee! Personaaltreener annab nõu, kuidas haigusest taastuda
Terence Dee

Eesti meister jõutõstmises ja 25 aastat personaaltreenerina tegutsenud Gert Koovit tõdeb, et koroonaeelsel ajal oleks öelnud, et kerge nohu treeningut ei peata, sest tihti kerge treening aitab viiruse kehast välja saada, ent praegustel aegadel on palaviku ja nohu puhul treening täiesti keelatud. “Kui sa ei tunne end 100% tervena, võta palun aeg maha ja lase kehal taastuda. Ära riski enda ja teiste tervisega,” paneb ta südamele.

Haigena trenni teha ei tasu

Koovit tõdeb, et elame ajal, kus vähimatki külmetust peab võtma tõsiselt. ”Koroona võib ilmneda kõiksugu erinevate nähtustega, seepärast soovitan teha kodus kiirtest, kui tunne ei ole õige. Kui test on negatiivne ja palavikku ei ole, võib iseenesest trenni teha, kuid ma siiski ei soovitaks minna spordisaali,” ütleb ta ja soovitab haigustunnustustega pigem treenida kodus või teha sportlik rahulik kõnd õues. ”Hooligem teiste tervisest samamoodi kui enda omast. Poolhaigena trenni minek on üks rumalamaid asju.”

Ta kinnitab ka, et kui kehas on palavik, mis haigus ka ei oleks, treening on keelatud. Küll aga kui tegemist on kerge külmetusega ja keha energiatase on kõrge, võib mõelda väga kergele treeningule. ”Ärgem unustagem – kui keha immuunsüsteem on nõrk ja juba tegutseb haiguse vastu võitlemisega, siis treeningu lisamine nõrgendab immuunsüsteemi veelgi. Ja sellest viimasest lükkest võib piisata, et tühisest külmetusest areneb edasi kõpsupõletik. Olgem mõistlikud ja ettevaatlikud!” ütleb ta.

Kuidas pärast haigust treeningutega taas alustada?

Pärast tervenemist rõhutab Koovit, et treeningutega uuesti alustamise märksõna on mõõdukus – alusta kergelt ja kuula oma keha. Kuula oma hingamist ja kehasignaale. Unusta ära, mida sa tegid enne haiget olemist. Alusta kergelt. Esimene treening tihti tähendab vaid soojendust. Koovit jagab, et hea nipp kiiresti treeningvormi tagasi saamiseks on treenida korraga vähem, aga tihedamini. Pikk kurnav treening haigusest taastuvale kehale on kõige hullem.

Koovit selgitab, et päris sportlased töötavad treeningplaani kohaselt, mis on koostatud võttes arvesse nende keha iseärasusi ja võimekust. Treeningplaanis vahelduvad koormavad treeningud taastuvatega, andes nii kehale optimaalse aja täielikuks taastumiseks, mis hoiab immuunsüsteemi tugevana.

”Sportlased tihti on palju teadlikumad, mis on nende kehale hea ja mis on liiast. Ollakse palju teadlikumad tehnikatega kuidas kiirendada taastumist. Adekvaatne taastumine tähendab, et kõik keha süsteemid töötavad maksimum optimaalsusega. Kaasa arvatud immuunsüsteem,” ütleb ta.

Tavaharrastajad aga pelgavad kergete treeningute tegemist, olles nii pidevalt ületreeningu piiri peal. Koormates nii üle kõik kehasüsteemid, muutes nii palju vastuvõtlikumaks vigastustele (ülekoormus) kui haigustele (immuunsüsteem ei saa treeningutest taastumisega enam hakkama).

Lase kehal puhata

Samamoodi peab silmas pidama toitumisega, et kui organism on haige, vajab keha puhkust. ”Hambad risti toitumiskavast kinni hoidmine, mis on üles ehitatud, eeldades treeningutest tulenevale energiakulule, on täiesti totter. Kuula oma keha! Soo värskeid ja vitamiinirohkeid toiduaineid. Tarbi piisaval hulgal vedelikku. Puhka. Värsked puuviljad peaksid olema toidusedeli esirinnas. Kasuta preparaate, mis tugevdavad immuunsüsteemi. Ja viimasena, ole kannatlik. Anna kehal aega haigusega toime tulemiseks,” annab Gert Koovit nõu.

Sarnased artiklid