KUIDAS TUGEVDADA LAPSE immuunsust – 7 olulist reeglit

KUIDAS TUGEVDADA LAPSE immuunsust – 7 olulist reeglit

Tasakaalustatud toitumine ja tervislik eluviis hoiavad immuunsüüsteemi korras, ent kui tegu on lastega, siis nii lihtne see pole, sest nende immuunsüsteem peab alles arenema ja tugevaks saama. On loomulik, et lapsed jäävad üsnagi tihti haigeks ning teatud haigused tuleb neil lihtsalt läbi põdeda, ent kui laps on pidevalt haige, siis ei jaksa tema organism end koguda ja tugevamaks muutuda.

Tasakaalustatud toitumine ja tervislik eluviis hoiavad immuunsüsteemi korras, ent kui tegu on lastega, siis nii lihtne see pole, sest nende immuunsüsteem peab alles arenema ja tugevaks saama. On loomulik, et lapsed jäävad üsnagi tihti haigeks ning teatud haigused tuleb neil lihtsalt läbi põdeda, ent kui laps on pidevalt haige, siis ei jaksa tema organism end koguda ja tugevamaks muutuda.

Mida peaks tegema, et lapse immuunsüsteem muutuks tugevamaks?

Allpool on välja toodud soovitused, mida lapse tervise huvides kindlasti järgima peaks:

1. Värske õhk 

Lapsed peaksid iga päev viibima õues ja seda aastaringselt, et organism harjuks. Vähemalt paar tundi peaks lapsel olema võimalus iga päev õues mängida ja siinkohal on oluline jälgida, et ta ei higistaks liialt. Riided peavad olema ilmastikule vastavad – ka liiga soojad riided ei ole hea idee! Laps peab harjuma õues mängima ja seda nii suvel kui ka talvel. Kõva pakase ja vihmaga ei tasu lapsega muidugi välja minna.

2. Karastamine

Karastamine võiks alguse saada toatemperatuuril ehk siis toas, kus laps magab, peaks õhutemperatuur olema 21–22 kraadi vahemikus, mitte rohkem. Kui laps on vanem kui aasta, siis võiks teda tasapisi harjutada magama toas, kus temperatuur on 19 kraadi ringis. Jahedamas toas on uni parem! 

Väga hästi karastab last ujumas käimine ning sellega võiks algust teha üsnagi varajases eas. Vähemalt korra nädalas võiks lapsega ujumas käia – see arendab teda füüsiliselt ja tugevdab immuunsüsteemi.

3. Mida vähem magusat, seda parem

Kõrge suhkrusisaldusega toit nõrgendab samuti immuunsust ehk siis teisisõnu rohkelt magusat süües nõrgeneb organismi kaitsevõime välistegurite vastu. On leitud, et rafineeritud suhkur on immuunsüsteemile kõige kahjulikum, seetõttu ei tohiks lapsele seda anda.

4. Toitumine

Lapsed vajavad täisväärtuslikku toitu – valke, vitamiine, mineraalaineid, rasvu ja süsivesikuid. Lapse menüüs võiks kindlasti olla liha ja kala, puuviljad, köögiviljad, värskelt pressitud mahlad, täisteratooted ja piimatooted.

Hooajalised puuviljad, köögiviljad on olulisel kohal ja näiteks õunu, pirne võiks laps võimalusel koos koorega süüa, sest just sealt saab ta vitamiine. Porgand on lapsele samuti väga hea ning selle närimine teeb ka hambad tugevamaks. 

Et saada C-vitamiini, võiks süüa erinevaid tsitrusvilju, kiivit, õuna, maasikaid, paprikat, brokolit, peterselli, astelpaju.

E-vitamiini saab pähklitest, seemnetest, tatrast, kaerast, porgandist.

Et immuunsüsteem tugevamaks muutuks, vajab ta sellist mineraalainet nagu tsink – see on hädavajalik immuunrakkude valmistamiseks. Seda leidub täisteratoodetes, rosinates, pähklites, seemnetes, tomatis, sibulas, vetikates, munas, juustus ja maksas. Erinevaid putrusid tasub lapsele kindlasti teha ja maast madalast pudru söömise harjumus talle tekitada. 

Ka oomega-3-rasvhapped hoiavad immuunsüsteemi ja aitavad põletikulisi protsesse organismis eemale hoida, seega tasuks lapse menüüs hoida pähkleid, seemneid, rasvast kala (lõhe, forell, makrell, heeringas, tuunikala). 

Lisaks vajab lapse organism karotenoide – tegu on antioksüdantidega, mis muutuvad organismis A-vitamiiniks ning ka seda on vaja, et immuunsüsteem oleks tugev. Selleks lisa menüüsse porgandit, spinatit (kõik tumerohelised lehtköögiviljad on head), tomatit, aprikoose ja teisi kollakasoranži värvusega vilju.

Muidugi peab menüüs olema ka valik piimatooteid ja liha. Mitte ühtegi toitainegruppi ei tohiks välja jätta, sest laps vajab arenguks mitmekülgset toitu.

5. Kalamaksaõli

See pole küll meeldiva maitsega, ent tegu on lapse organismile väga väärtusliku õliga, mis aitab kaasa kogu organismi arengule. Kui laps on vanem kui üheaastane, siis võib talle kalamaksaõli toidulisandina anda, kuid siinkohal tasub eelnevalt kindlasti perearstiga konsulteerida. 

6. Uni

Laps peab saama end välja puhata, mis tähendab, et kui ta peab lasteaeda- või kooliminekuks vara ärkama, siis tuleb harjutada ka varajast magamaminekut. Üheksa tundi und vajab iga laps ja siinkohal erandeid teha ei saa. 

7. Perekondlikud üritused

Ka stress võib lapse immuunsust nõrgestada ning siinkohal on abiks oma kõige kallimate ja lähedasemate inimestega koos viibimine. Laps vajab turvatunnet ja tähelepanu ning seda pidevalt. Võtke ette lõbusaid pereüritusi, mis võiksid aset leida värskes õhus ja kindlasti tuleb kasuks ka füüsilise tegevuse kaasamine. Kogu perega ujumas käimine, piknik metsas, looduses jalutamine, kasvõi niisama terve perega aias mängimine. 

Allikas: www.parents.com