Neli soovitust üksinduse vastu

Kuidas ravida kroonilist üksindust? Kindlasti tekib kiusatus öelda
üksindust tundvale inimesele: "Miks sa siis ei lähe ega suhtle?" või:
"Ise oled süüdi, sa ju ei käi kuskil!" Kahjuks süvendavad sellised
soovitused üksindust veelgi, räägib psühholoog Toivo Aavik. Suhtlema
pole võimalik ennast sundida. Kõige suurem probleem ongi see, et
üksindus tekitab omakorda üksindust. Siin aga psühholoog Toivo Aavikult neli soovitust üksinduse vastu:

Kuidas ravida kroonilist üksindust? Kindlasti tekib kiusatus öelda üksindust tundvale inimesele: "Miks sa siis ei lähe ega suhtle?" või: "Ise oled süüdi, sa ju ei käi kuskil!" Kahjuks süvendavad sellised soovitused üksindust veelgi, räägib psühholoog Toivo Aavik. Suhtlema pole võimalik ennast sundida. Kõige suurem probleem ongi see, et üksindus tekitab omakorda üksindust. Siin aga psühholoog Toivo Aavikult neli soovitust üksinduse vastu:

1. Räägi selgelt ja ilmekalt. Üksikute inimeste kõne on tihti monotoonne ja üksluine. Lindista mõni oma vestlus ning järgmisel päeval kuula seda. Räägi nüüd oma jutt üle nii, et rõhutad sõnu erinevalt ning ütled iga sõna välja aeglaselt ja täpselt, ent naudinguga.

2. Küsi küsimusi. Parim viiis oma ärevusest jagu saada on tunda siirast huvi vestluspartneri vastu. Esita küsimusi ja kuula teist ning sa märkad, et suhtlemine läheb kergemaks. Muidugi, küsimise juures tuleb jälgida, et see ei muutuks tüütuks ülekuulamiseks.

3. Tegele eneseidentiteediga. Inimesel peab olema arusaam, kes ta on, ning see arusaam ei tohi sültuda sellest, kas teised suhtuvad temasse halvakspanu või heakskiiduga. Eneseidentiteedi puudumine takistab tõelist lähedust ning toob kaasa suhtlemisraskusi, sest inimesel on keerukas ennastki taluda. Mõtle asjadele, milles sa oled hea. Mõtle ka sellele, mida tahaksid paremaks muuta.

4. Õpi ennast avama. Üksikutel inimestel on keeruline enda kohta adekvaatset infot anda. Asi kipub minema äärmustesse – kas räägitakse partner surnuks (sest lõpuks keegi kuulab!) või ollakse äärmiselt kidakeelne. Usaldage ennast vestluspartnerile ja ka partner tunneb vajadust vastata teile samaga. Nii tekibki usaldus.

/Toimetas: Helena-Reet Ennet/