Reklaam sulgub sekundi pärast

Pangakaartide kopeerimine – kuritegu, mis ohustab igaüht

Kujutle olukorda, et oled reisil, lõbutsed ja šoppad , kuni... avastad, et sul ei ole enam raha. Kusjuures sa ei ole nii palju ka ostnud, et ennast täitsa lagedaks oled teinud, kuid fakt on see, et su pangakaart on tühi või on seal oluliselt vähem raha, kui sa teadsid. Helistad panka ja saad teada, et su pangakaart on kopeeritud ja sinu nimel on raha välja võetud... näiteks Lõuna-Ameerikas. Kahjuks ei ole selline olukord enam sugugi harv ja paljude jaoks, kes langenud kaardipettuste ohvriks, olnud reaalsus, mitte halb unenägu.
Kuidas pangakaarte kopeeritakse ja millistes piirkondades taolised ohud enim ähvardavad, selgitab Sampo Panga kaardivaldkonna juht Ainar Nurk.

Kujutle olukorda, et oled reisil, lõbutsed ja šoppad , kuni... avastad, et sul ei ole enam raha. Kusjuures sa ei ole nii palju ka ostnud, et ennast täitsa lagedaks oled teinud, kuid fakt on see, et su pangakaart on tühi või on seal oluliselt vähem raha, kui sa teadsid. Helistad panka ja saad teada, et su pangakaart on kopeeritud ja sinu nimel on raha välja võetud... näiteks Lõuna-Ameerikas. Kahjuks ei ole selline olukord enam sugugi harv ja paljude jaoks, kes langenud kaardipettuste ohvriks, olnud reaalsus, mitte halb unenägu.
Kuidas pangakaarte kopeeritakse ja millistes piirkondades taolised ohud enim ähvardavad, selgitab Sampo Panga kaardivaldkonna juht Ainar Nurk.

Mida aeg edasi, seda enam pangakaatide kopeerimise juhtumeid ette tuleb, kinnitab Nurk. „Enamasti on tegemist kaardipettustega, mis tehakse ajal, mil klient viibib välismaal või klient sooritab oste internetis tundmatu kaupmehe juures, jättes endast maha olulist informatsiooni, mille abil petturid saavad sooritada kuritegusid.“

Kuidas kaarte kopeeritakse?
Nurk selgitab, et kaardiandmete kopeerimine on võimalik kahel viisil – kurjategijad töötavad kas süsteemis või süsteemist väljas. „Kui meenutame Eestis aset leidnud kaardipettuste juhtumeid (kingsepa juhtum, Sevenoil juhtum Tabasalus), siis need on kaardipettused, kus kaardiandmeid kopeeriti väliste kaardilugejate abil. Kui me räägime kaardiandmete vargusest, siis viimastel aastatel on olnud suuremahulisi kaardiandmete vargusi süsteemist seest (kaupmehe juures, pangas, kaardikeskuses töötab isik, kelle eesmärgiks on kaardiandmete vargus). Kaardiandmete vargus ei nõua tänapäeval enam füüsilist kontakti, tegemist on andmete vargusega, mille tõttu on võimalik teha kaarditehinguid tegeliku kaardivaldaja nimel.“
Arvel olev raha võib kaduda ka siis, kui kaardimakset pole toimunud. “Sellisel juhul peaks  süsteemis töötama isik, kes on kliendi  kaardiandmeid kuritarvitanud. Süsteem peab olema puhas, et see saaks korrektselt toimida.“

Riskipiirkonnad
Millistesse piirkondadesse reisides peaks selle probleemiga seoses eriti tähelepanelik olema? Nurk ütleb, et probleempiirkondadeks on India, Austraalia, Tai, Itaalia, Türgi, Egiptus, Ameerika Ühendriigid, Kanada, Norra, Taani ja Rootsi. Mitmeid kaartide kopeerimise juhtumeid on esinenud ka Hispaanias. Need on kohad, kus oodatakse turiste või kus on elatustase muust maailmast oluliselt kõrgem.

Mida teha?
Kui avastad reisil, et sinu pangakaardil olev summa peaks olema teistsugune ja kahtlustad kaardipettust, pöördu koheselt panka. “Pank sulgeb kliendi pangakaardi, millega hoitakse ära suurema kahju tekkimine. Edasine samm kliendi jaoks on pangalt asenduskaardi taotlemine või arveldamine kuni reisi lõppemiseni sularahas.“

Kes kannab kahjud?
„Pank kompenseerib alati kliendile kaotatud raha juhul, kui klient ei ole ise kaasosaline pettuse läbiviimisel. Kaardimaailm on üks suur globaalne süsteem, kus on määratletud iga pettuse eest sisemine vastutaja,“ selgitab Nurk ja lisab, et omaette eesmärk on kaardimaailma turvalisuse tõstmine, millega tegelevad täna kõik kaardiorganisatsioonid, kaardikeskused, pangad, kaardisüsteemide arendajad ning kaupmehed.
„Lahendus probleemile on panga infosüsteemide arendamine ja võitlemine kaardipettuste vastu, mis peaks tooma ka tulemuse. Kuna infotehnoloogiline maailm on kiiresti arenev, siis kaardipettuste kasvuga muutuvad ka pangakaartide tehnoloogilised turvanõuded, muutub ka ajas kaardi olemus, kuju.“
Nurk rõhutab, et kaardiandmete ja sellega seoses ka oma klientide huvi kaitsmine on olnud panga jaoks väga suure prioriteetsusega. „Oleme teinud selleks lisapingutusi ja investeeringuid. Meie sularahaautomaadid on varustatud alates 2008. aasta teisest poolaastast turvalisust tagavate anti-skimming seadmetega, mille tulemusel ei ole toimunud viimase 18 kuu jooksul ühtegi kaardiandmete kopeerimist meie sularahaautomaatides. Lisaks on Sampo Pank arendamas mitmeid uusi turvalisust puudutavaid funktsionaalsuseid, mis loovad meie klientidele lisakindlustunde.“

 

Mari-Liis Helvik