ESIMENE SAMM sõltumatuks naiseks saamise teel

Buduaar

Monika Kuzmina

Elustiiliettevõtja Merit Raju juhendab oma raamatus „Sõltumatu naine”, kuidas saavutada kontroll tulude ja kulude üle ning hakata raha kõrvale panema säästudeks või investeerimiseks. Aga kuidas siis?

Ta sõnab, et iga teekond algab hetkeseisu määramisega, kus sa praegu oled. Nii tasub esimese sammuna luua ülevaade enda rahast, et aru saada, kust saab kulusid kokku tõmmata ning jaotada enda kulutused nii, et jätkuks raha ka kõrvalepanemiseks.

Pane endale sobival moel kirja oma:

• tuluallikad ja sissetuleku summad, palk, toetused

• kohustused: laenud, liisingud, võlad, krediitkaardi miinus, käendused

• varade väärtus: kodu, raha, hoiused, välja antud laenud, omandatud väärtpaberid, kinnisvara, väärismetallid, pensioni II ja III samba hetkeseis, investeeringud ühis- rahastusse vm

• kulud

Triin Maasik

Pane kulud kirja

Pane kuu või kahe jooksul iga päev kirja kõik oma kulutused. Selleks sobib panga koduleheküljelt leitud kulutabel, olen kasutanud ka üht nutirakendust ja nüüd lõpuks lihtsalt Exceli tabelit, kuna see võimaldab mul võrrelda ka eelmisi kuid ja prognoosida tulevasi (jah, ma teen iga kuu lõpus ka uue kuu prognoosi).

Vaata oma kuludele otsa

Nüüd on aeg kuludele otsa vaadata ja järeldusi teha. Milliseid harjumusi, väärtusi, aga ka sõltuvusi su kulud peegeldavad? Millised numbrid sind üllatavad? Kas leiad nn tühje kulusid, nagu spordiklubi kuumakse, kuigi sa seal kunagi ei käi? Kindlustus, mis dubleerib mõnd teist kindlustust ja mis on sulle suudetud maha müüa, kuna sa eelmist ei mäletanud? Ehk on sul liiga suur internetipakett koos televisiooni ja lauatelefoniga, mida sa ammu ei kasuta? Kas on ka vähemmõttekaid kulusid, nagu minul oli parkimine ja väljas söömine, kui saab kasutada tasuta linnatransporti ning sagedamini kodus süüa valmistada?

Jaga oma väljaminekud umbes nii:

• 50% vajalikule möödapääsmatule (kodu, transport, toit)

• 30% asjadele ja elamustele, mida tahaks endale lubada (kingad, reis, teater, väljas söömine)

• 20% (minimaalselt 10%) säästmiseks või tulevikku investeerimiseks

„Kui see pole kohe võimalik, siis lihtsalt võta siht ja liigu selle suunas. Teadliku fookuse ja sihiga võib see saada mõne aasta pärast võimalikuks,” kinnitab Merit.

Tee oma kulude nimekiri, näiteks:

Püsikulud (mis ei sõltu sellest, kui palju sa sööd, šoppad või kas elad kodus või oled puhkusel, terve või haige)

• Üür/kodulaen

• Kommunaalkulud

• Telefon, internet, TV

• Kindlustus

• Transport

• Lasteaia- või koolitasu, trennid vms

• Vabakutselistel ka sotsiaalmaks

• Lemmikloom

• Muud laenumaksed

• Muud püsikulud

Muutuvkulud:

• Toit, väljas söömine

• Riided

• Ilu

• Tervis

• Vaba aeg, meelelahutus, mänguasjad

• Trenn või hobid

• Reisimine

• Muud kulud