TOIDUKORD, mis mahub taskusse!

-
Anastasia Kurginia

Herbalife

Buduaar

Viimased aastakümned ja üha kiirenev elutempo on väga palju muutnud meie toitumisharjumusi. Soovime, et toidukorrad oleksid kiired, kuid ei teeks järeleandmisi tervislikkuses. Herbalife Nutrition toitumisekspert Anastasia Kurginian räägib, kuidas kiire, kuid täisväärtusliku vahepalaga asendada toidukordi tervislikkust ohverdamata.

Kiired vahepalad seostatakse enamasti kiirtoidu ja ebatervislike snäkkidega. Kas saame üldse rääkida tervislikust, tasakaalustatud toiteväärtusega vahepalast?

Õhtused ja spontaansed näksimised on enamasti ”tühjade” kalorite ning suhkru- ja rasvarikkad, olles seejuures peamiseks kaalutõusu põhjustajaks. Seepärast peaksime ebatervislike näksimiste vältimiseks oma päeva planeerima korraliku tasakaalustatud hommiku-, lõuna- ja õhtusöögi.

Toiduainetööstus on astunud suuri samme ning leidnud viisi, kuidas muuta ka kiired vahepalad täisväärtuslikeks eineteks. Näiteks on saadaval toidukorda asendavad vahepalad, mida saab kiirelt tee peale kaasa haarata ning mis vastavad täielikult ka meie toitumisvajadustele.

Üks hea näide on Herbalife Nutrition uus toode Formula 1 Healthy Meal Bar, mis oma toiteväärtuselt katab korraliku eine, sisaldades 13 g valku, 207 kalorit ning 25 erinevat vitamiini. See on kaetud tumeda šokolaadiga ja sobib ka taimetoitlastele. *

-

Palju on räägitud erinevatest tervislikest vahepaladest. Kas mõned neist võivad tegelikult meile hoopis kahju teha?

Jaa, näiteks mahlad. Värskelt pressitud mahl võib tunduda kui värskendav ja tervislik vahepala, ent tegelikkuses sisaldab see oluliselt rohkem suhkruid kui näiteks terve puuvili. Klaas mahla annab umbes 120 kcal ja 25 g puhast suhkrut. Oluline on, et vahepala sisaldaks ka kiudaineid, kuna just kiudained koos valkude ja rasvadega vähendavad insuliini vabanemist ning tekitavad pikema täiskõhutunde.

Populaarne ütlus: “Üks õun päevas hoiab arsti eemal!” on kahjuks eksitav. Sisaldades palju suhkrut, ent vähe kiudaineid ja vitamiine, see hoopis suurendab näljatunnet. Seda enam, et kaasaegne puuviljakasvatus pakub meile meele järgi olles üha magusamaid õunasorte. Seega puuvilju valides soovitaksin mina valida just vähemmagusaid ning eelistaksin puuviljadele marju.

Samasse nimekirja võib lisada enamus puuvilja ja kuivatatud puuvilja batoonid. Need tõstavad kiiresti suhkru ja insuliini taset, kuid ei kaota näljatunnet, kuna need ei sisalda piisavalt valke.

Mida peaksid inimesed veel teadma, et teha targemaid ja suurema toiteväärtusega valikuid vahepalade ja toidukordade asendajate valimisel?

Tänapäeva toidulaud on tihti täis kasutuid kaloreid. Puudus on mineraalidest, vitamiinidest ja kiudainetest, väga olulised on omega 3 rasvhapped. Täiustatud ja rikastatud toiteväärtusega funktsionaalsed toidud ning vahepalad peaksid olema püsivalt meie toitumisharjumuste osaks.

Toidukordade asendajad on suure toiteväärtusega, sisaldades vajalikus koguses valke, kiudaineid, vitamiine, mineraale, komplektseid süsivesikuid, kuid olles samal ajal ka madala kalorlusega. Oluline on siiski mõista, et tasakaalustatud toitumine on vaid üks osa tervislikust eluviisist. Sama oluline on regulaarne treening, liigsest stressist hoidumine ja piisav ööuni.

Kuidas me saaksime motiveerida ennast tervislikumalt elama?

Väga hea küsimus! Suvel on see mõneti lihtsam – päevad on pikemad, rohkem on päikest ning kergem on leida hooajalisi aed- ja puuvilju ning marju. Rannahooaeg ja napimad suveriided panevad meid rohkem mõtlema figuuri peale ning olema seega ka aktiivsemad ja sööma tervislikumalt. Teisalt pakub suvi ka mitmeid kiusatusi – jäätis, grillimine, peod jne.

Praegu on hea aeg väljas treenimiseks. Herbalife Nutrition Healthy pakub võimaluse liituda elusstiili klubidega, kus saab koos teiste sarnaste eesmärkide ja elustiiliga inimestega teha erinevaid treeninguid ja arendada välja uusi rituaale oma elu tervislikumaks muutmiseks. Üks sellistest on näiteks “SAMi klubi”, mis aitab sul leida aega iseendale ja näiteks kujundada välja igapäevane hommikurituaali.

Kuidas aru saada, et käes on aeg oma eluviis muuta tervislikumaks ja aktiivsemaks? Kuidas ennast selleks motiveerida?

Mõnede jaoks on murdepunktiks mõni tervisprobleem, näiteks ülekaalulisus, energiapuudus, haigus, või rahulolematus oma väljanägemisega. Teiste jaoks on oluline lihtsalt säilitada hea enesetunne.

Minu arvates on kõige parema tulemusega see, kui keskendume enda üldisele paremale enesetundele, mitte niivõrd konkreetsete eesmärkide täitmisele ja ideaalse kaalunumbri tagaajamisele. See aitab luua pikaajalised harjumused ja elustiili. Näiteks varem ärkamine, valgurikas hommikusöök, treening, 10 000 sammu päevas, toidukordade planeerimine nädalaks ette – need on lihtsad sammud, mida oma eluviisi muutmiseks astuda.

*põdedes kroonilisi haigusi või kasutades ravimeid konsulteerige enne Herbalife Nutrition toodete kasutamist oma arstiga.