VÄLDI NEID VIGU ja ära lange rahulolematuse lõksu

Roland Tokko / Foto: Karen Härms

Buduaari ajakiri

Roland Tokko

Tegime hiljuti Edu Akadeemiaga küsitluse, kus uurisime, millistele küsimustele inimesed peamiselt vastuseid soovivad, kirjutab Buduaari kolumnist Roland Tokko.

Välja tuli, et väga populaarne oli soov tunda rohkem rahulolu ja tänulikkust selle üle, mis on ja mitte niivõrd muretseda ja pöörata liigset tähelepanu sellele, mida ei ole! Kas ka sina tunned pidevat sisemist rahulolematust ja tunnet, et oled ebapiisav või kui midagi tehtud saad, ei oska selle üle rõõmustada?

Olen ise alati paistnud pealtnäha väga rahulik ja pigem rõõmus inimene. Samas, kui mõtlen 10–15 aasta tagusele endale, võis see ju väljapoole nii tunduda, kuid sisemiselt olin endaga väga pahuksis. Mäletan kordi, kus lõin sisemisest vihast rusikaga vastu seina, sest ei olnud absoluutselt rahul sellega, kus ma oma elus olin ja kuidas mul läks.

Pea 14 aastat kestnud enesearenguteekond on aga viinud mind kohta, kus oskan näha enda väärtust, seda hinnata ja tunnen siirast tänu selle eest, kuhu olen jõudnud. Loomulikult on ka minul hetki, kus lendan kadeduse või teistega võrdlemise orki, kuid õnneks saan sealt kiiresti välja.

Toon Sinuni kolm olulist mõtet, mis on mind sel teekonnal aidanud:

1. Lõpeta enda võrdlemine teistega ja alusta võrdlemist iseendaga

Üks kõige hullemaid asju, mida teha, on ennast pidevalt kellegi teisega võrrelda. Olen seda oma raamatus – „12 asja, mida koolis ei õpetatud, aga mida kõik peaksid teadma” – nimetanud õnnetu olemise valemiks, sest alati leiad kellegi, kes on sinust edukam, ilusam, rikkam, seksikam, targem, võimekam jne.

Palju parem viis on võrrelda end iseendaga, eriti nendes osades oma elus, millega oled aastate jooksul tegelenud. Mõtle elus tagasi üks, kolm, viis, kümme või rohkem aastat ja märka, millise arengu oled selle aja jooksul läbi teinud.

Enda puhul näen, kuidas mu tervis on oluliselt parem, mu suhted ja oskus inimestega suhelda – nii üks ühele kui ka tuhandete inimeste ees – on täiesti teisel tasemel. Mu suhe iseendaga, ja ka finantsiline olukord, on hoopis teises olukorras.

See loob hea tunde ja annab indu edasi tegutseda. Samal ajal on võrdlemise asemel hea ammutada teistelt lisainspiratsiooni, et saada veelgi paremaks versiooniks iseendast.

Inimestele on oluline tajuda arengut, see aitab meil end õnnelikuna tunda.

2. Jaga või pane teadlikult kirja, mille üle sa tänulik oled

Tänutunne on üks võimsamaid tundeid. Mida rohkem seda tunned ja mida rohkemate asjade üle tänulik oled, seda rohkem tõmbad kõike head oma ellu.

Üks viis on tänulikkust hommikul või õhtul märkmikusse kirja panna, kuid minu jaoks on palju toimivam moodus juba viimased viis aastat olnud tänulikkust jagada oma elukaaslasega.  Teeme seda igal õhtul enne magamaminekut. Ja isegi kui me ei ole koos, siis helistame või kirjutame teineteisele.

Kui oled siiralt tänulik, siis ei saa sa samal ajal tunda negatiivseid tundeid. Kui sa veel ei võta hetki, et igapäevaselt tänulik olla, siis see on üks võimsamaid, kuid samas lihtsamaid viise, et rohkem rahul olla sellega, mis sul on.

See õpetab ja arendab võimet olla tänulik ja tunda rahulolu ka paljude enesestmõistetavate või pisikeste asjade üle. Suures pildis tahame tunda ennast turvaliselt, olla armastatud ja teha rõõmupakkuvaid asju. Selleks ei ole palju vaja, tihti piisab vaid märkamisest, mis Sulle seda pakub.

3. Saa milleski väga heaks

Minul tekitas pikka aega tunnet, et ma pole piisav see, et ma ei olnud tegelikult üheski tegevuses või oskuses, mis mulle päriselt korda läheb, sellisel tasemel, kus tunnen, et olen päriselt hea.

Sellises olukorras on väga keeruline luua midagi suuremat, mis tõi kaasa väga palju õppimiskohti. Tänaseks on mul mitu oskust, milles tean, et olen väga heal tasemel ning see annab juurde rahuolutunnet –  tunnen ennast piisava ja enesekindlana, mis omakorda paistab välja ja peegeldub tagasi ka teistelt inimestelt.

Oluline on leida üles valdkond ja tegevused, mis on sulle tähendusrikkad ja siis praktiseerida ning saada nendes väga heaks!