Reklaam sulgub sekundi pärast

LIFTIKÕNE: Kuidas lihtsalt ja selgelt tutvustada oma ideid?

Sigrit Säga
Sigrit Säga — FOTO: Karen Härms

Veebikoolitusäri loomise ja kasvu konsultant Sigrit Säga kirjutab oma raamatus „Eduka veebikoolitusäri alustalad. 4-osaline mudel jätkusuutliku tulu loomiseks ja rohkemate klientideni jõudmiseks“ sellest, kuidas kokku panna oma liftikõne – see on oma idee tutvustamine nii lühidas vormis, et seda oleks võimalik teha ühe liftisõidu jooksul. Selleks on vaja kolme mikroniši alustala – sihtrühma, tulemust ja meetodit. Nende abil saad endale kokku panna selge liftikõnelause, mida saad kasutada, kui keegi peaks küsima „Millega sa siis täpsemalt tegeled?“

Mis on sinu meetod?

Sigrit tõdeb, et oma meetodi tuvastamine on tavaliselt kõige kergem samm, sest sellest on sul kõige parem ettekujutus. Kui tahad aidata sihtrühmal stressist vabaneda, siis sinu meetod võib olla meditatsioon, massaaž, jooga või midagi muud. Küll aga võib ka selle sammu juures tekkida vastumeelsus valida üks meetod, kui oled harjunud olema Hunt Kriimsilm, kellel on korraga üheksa erinevat ametit, ning tegutsema mitmes valdkonnas mitme meetodiga.

Ta selgitab, et meetod on lühidalt öeldes lihtsalt tööriist, mille abil me aitame oma sihtrühmal saavutada soovitud tulemuse. Ta täpsustab, et kui sinu meetod on kooslus mitmest oskusest, mille sina oma eluajal omandanud oled, siis see ongi juba sinu originaalne meetod.

Tulemus – mida sinu sihtrühm tegelikult tahab?

Sigrit toob välja, et ükskõik mis toodet või teenust sa müüd, sinu sihtrühma ostuotsust mõjutab see, kuidas vastad küsimusele „Mida sa mul saavutada aitad ja kas see on piisavalt tähtis, et ma seda osta tahaksin?“.

Võtmesõna on siin „tahan“. Edutute kursuste ja koolituste loojate levinud viga on pakkuda oma sihtrühmale seda, mida nad vajavad, mitte seda, mida nad tahavad.

Sigrit toob näite, et kui sa lähed poodi haamrit ostma, siis sa ei lähe ostma haamrit lihtsalt sellepärast, et sulle meeldivad haamrid. Sa lähed haamrit ostma, sest see haamer aitab sul luua mingit soovitud tulemust, näiteks linnumaja ehitada või pildi ülesriputamiseks naela seina lüüa. Sul on haamrit vaja, aga sa tahad oma elutoa seinale perepilti riputada. Vajadus on tööriist, mis aitab saavutada soovitud tulemuse ehk siis luua selle, mida sinu sihtrühm tahab. Kas mõistad erinevust?

Kes on su sihtrühm?

Sigrit nendib, et kõige suurem viga, mida veebiäri loomise juures tehakse, on sihtrühma liiga vähene või olematu kaardistamine. Seda ekslikku mõtteviisi, et „minu kursus on sobilik kõigile, sest kõigil on see probleem“, tuleks esimese asjana korrigeerida.

Ta rõhutab, et kui see on kõigile, siis pole see mitte kellelegi. Ta toob näite, et kui sa hüüad rahvast täis ruumis „Hei, inimene!“, siis kuigi kõik sealolijad on tõenäoliselt inimesed, pööratakse su kutsele vähe tähelepanu, sest see ei ole kõnetanud kedagi otse. Kui sa aga hüüaksid: „Hei, sina, noor valgete pükstega neiu!“, siis võiksid kindel olla, et kõik noored valgete pükstega neiud reageerivad.

Nende kolme punkti abil saab kokku panna oma liftikõne:

Ma aitan ………… (kellel? – sisesta oma kitsas sihtrühm) saavutada ………… (sisesta nende peamine soovitud tulemus), ilma et ………… (valikuline, aga võid sisestada, mida nad tulemuse loomise juures tahavad vältida), kasutades ………… (sisesta oma meetod).

Sigriti liftikõne kõlab nii: „Ma aitan alustavatel veebikoolitajatel ja -nõustajatel luua endale kasumliku ja rahulolu loova veebikursuste äri, ilma et neil peaks olema palju kogemusi, tehnilisi oskusi ja algkapitali, tehes seda iganädalase mentorluse abil kogukonnas Inspiraatorid+.