NIPINURK: Mis on afirmatsioonid ning kuidas need aitavad sul muuta oma suhtumist?

Kristi Kullerkupp

Monika Kuzmina

Coach Chanet Siret Simonen selgitab, et afirmatsioonid ehk kinnitused iseendale on lihtsad, positiivsed laused, mis toetavad enda sisekõne muutmist. Ta annab nõu, kuidas afirmatsioonide igapäevaselt kasutamine sind aidata saab.

Peenike hääl meie sees…

“Kui su sisehääl ütleb ära maali, siis maali ikka ja su sisehääl vaikib,” soovitab Chanet.

Chanet sõnab, et tahtejõu kasutamine oma muutuste elluviimiseks ja edu võimendamiseks ei ole alati piisav. Me võime ju väga tahta teha muutusi paremuse suunas, aga tegutsemise ajal on meie peas oma mahe hääl ütlemas sarnaseid asju nagu: “See on nii hirmus. Ma ei ole selleks piisavalt hea. Ma ei suuda seda teha. Maailmas on nii palju teisi, kes oskavad seda minust paremini ja mul ei tasu üritadagi”.

Tuleb tuttav ette? Chanet rõhutab, et selleks, et muutused toimuda saaksid, tuleb kõigepealt lahti lasta nendest negatiivsetest mõtetest ja lugudest ning hakata uskuma iseenda võimekusse. Me kõik oleme palju osavamad, andekamad ja julgemad, kui me seda enamuse ajast iseendale räägime. Millegipärast me oleme iseendaga kõige kriitilisemad. Me mitte kunagi ei räägiks enda parimale sõbrale nii nagu me räägime iseendale olles alles teekonnal. Toeta iseend, kui enda parimat sõpra!

Chanet ütleb, et afirmatsioonid aitavad muuta negatiivseid uskumusi ning toetavad muutusi, mis aitavad sul uskuda, et kõik on võimalik. Nende kasutamine aitab asendada uskumuse “Ma ei suuda” uskumusega “Ma suudan!” nii, et sa päriselt ka usud, et sa oled suuteline enda eesmärgid saavutama. Lisaks aitavad afirmatsioonid hoida fookust sellel, mis on sinu jaoks hetkel oluline.

Lood, mida endale räägime

“Iseendale väikeste lihtsate lausete kordamine võib alguses tunduda naljakas, kuid positiivsete lausete ütlemisel on sügav mõju teadlikule ja teadvustamata mõistusele. Mina olen enda jaoks selle ära seletanud läbi neuronite ühenduse. Meie peas on väga palju erinevaid neuronite vahelisi ühendusi, mis esindavad meie mõistuses meie teadmisi. Üks neuroniühendus on üks lugu, mida oleme harjunud endale rääkima. Need lood on meie sisse nii kinnistunud, et me ei pruugi neid isegi koheselt märgata. Lood võivad saada alguse meie endi uskumustest, kui nendest mida me oleme varasemalt enda kohta kuulnud teistelt.

Näiteks ma ise pidasin aastaid tagasi tantsukooli ja endast kui ettevõtjast rääkides sidusin end alati just oma kooli ja selle eduga. Ühel hetkel mõistsin, et räägin enda lugu endiselt tantsukooli kaudu, kuigi pole sellega 4 aastat seotud ja fookus on hoopis coachingul. See oli lihtsalt nii automaatne, et endiselt seda lugu kasutasin,” tõdeb Chanet.

Ta selgitab, et vahel on lood, mille kaudu end identifitseerime meie jaoks kahjulikud ja nii võib näiteks uue võimaluse või pakkumise tekkimisel käivituda automaatselt juba aegunud lugu sellest, kuidas me ei saa hakkama. Need on negatiivsed afirmatsioonid, mida endale kordame.

Selleks, et sisekõne muutuks ja me räägiks endale lugusid, mis meid meie teekonnal toetavad, on Chaneti sõnul vaja luua uusi neuroniühendusi. Uued ühendused tekivad siis, kui me õpime midagi uut ja kordame seda endale nii kaua, kuni tekib uus ja tugev ühendus. Selleks, et me saaks aru, et me suudame ja oleme võimelised enamaks, peame enda vanad teadmised asendama uutega ehk looma positiivsed afirmatsioonid, mida ma ise usume.

“Muide, ei tohi unustada, et vanad lood ei kao tegelikult kuskile. Vastupidi, need võivad ühel hetkel täiesti ootamatult alateadvusest välja tulla. Me ei saa neid kustutada, aga saame hoolitseda selle eest, et meid soosivad ühendused oleks tugevamad ja seega tõenäolisemalt meie tähelepanu alla satuks,” paneb ta südamele.

Kuidas afirmatsioonide abil muutusi ellu viia?

Selleks, et muutusi saaks ellu viia, peame Chaneti sõnul kasutama sisekõne, mis oleks meid toetav. Seda saab toetada läbi endale toetavate afirmatsioonide loomise. Seejuures on oluline, et laused oleks üles ehitatud nii, et see kõik oleks justkui juba olemas ning oleks hea, kui need oleks sinu enda loodud ja kindlasti positiivsed. Hea viis enda jaoks oluliste afirmatsioonide loomiseks on kuulata, mis on need negatiivsed afirmatsioonid, mida praegu endale ütleme ja muuta need positiivseks. Näiteks mitte “Ma ei suuda!”, vaid “Ma suudan!”, mitte “Mul ei ole kunagi iseenda jaoks aega!”, vaid “Mul on alati enda jaoks aega!”

Samuti võib mõelda, mis on see, mida sa praegusel hetkel kõige rohkem vajad. Näiteks: “Ma olen rahulik. Ma olen julge! Ma leian igas olukorras parima lahenduse. Ma leian igas hetkes toetavad lahendused endale ja perele. Ma märkan positiivseid hetki ja naudin aega perega.”

“Taolised korduvad kinnitused aitavad alateadvuse ümber programmeerida ja õige pea märkame muutusi oma suhtumises ja tegudes,” soovitab Chanet proovida.

Pea meeles!

Afirmatsioonid on jaatavas vormis. Mitte “Ma ei taha sisse magada!”, vaid “Ma ärkan igal hommikul õigeaegselt!”

Afirmatsioonid on positiivsed laused. Mitte “Ma ei ole piisav seda tegema”, vaid “Ma olen igal hetkel piisav järgmise sammu jaoks.”

Selleks, et tekiks uus toetav sisehääl, tuleb afirmatsioone pidevalt korrata.

Chanet lisab, et sa võid afirmatsioone kasutada visioonide loomisel. Lausu enda kohta laused, mida soovid enda olemuses kasutada, isegi kui sa veel ei tunne seda. Kui ei ole valmis ütlema, et olen julge ja enesekindel, siis mängi nii kaua sõnadega, kuni see tundub sulle hea. Näiteks: “Ma olen valmis olema julge ja enesekindel.”