NIPPE, kuidas lastega koos mediteerida

FOTO
Cute little girl on the meadow in spring day. Child running on field . Child with arms outstretched. Freedom concept.

Foto: 123rf.com

Heliose kirjastatud praktilises ja inspireerivas raamatus „Rahulikud lapsed“ õpetab Lorraine E. Murray lapsevanematele, õpetajatele ja noorsootöötajatele, kuidas lastega mediteerida. Ta soovitab, mida tasub mediteerimiskeskkonna loomisel meelde jätta ja millega arvestada. Ent kui sa tunned, et õige keskkonna loomine käib sul üle jõu, siis ära heitu. Kasuta lihtsalt neid vahendeid, mis sul olemas on, ja hakka peale. Meditatsioonis pole vigu – on vaid kogemused.

Vaikus

Telefonid tuleb kindlasti välja lülitada. See on tähtis. Ära jäta telefoni ka vaiksele või vibreerimisrežiimile, sest mõned muusikakeskused võivad saabuvatele kõnedele või sõnumi-tele reageerida ja kõlaritest hakkab kostuma raginat – see on väga häiriv! Võimaluse korral mediteeri toas, kus ei ole telefoni. Kui kodus on veel pereliikmeid, palu neil vaikselt olla. Palu, et nad paneksid televiisori kinni. Kui soovid, võid uksele riputada sildi „Tasa! Meditatsioon.“ Sildi kujundamisel ja joonistamisel võid paluda lapse abi.

Valgus

Mediteerimiseks ja lõdvestumiseks sobib kõige paremini hämar valgus (aga mitte pilkane pimedus), sest sa soovid siiski näha, kuidas su laps teadveloleku harjutustega tegeleb. Lisaks sellele on lapsi, kes kardavad pimedust. Murray soovitab kardinad ette tõmmata ja panna põlema lamp (või küünlad, kui nende põletamine on ohutu), mis heidaks tuppa õrna, lõõgastavat valgust.

Helid

Mitte keegi ei ela vaakumis, nii et tavaliselt peame helidega toime tulema kõikjal, kuhu läheme. Helid ei pea mediteerimist sugugi takistama, vaid võivad seda hoopis soodustada.
Õigupoolest võib heli saada hoopis meditatsiooni osaks, kui palud lapsel tähele panna hääli, mida ta võib-olla varem polegi tähele pannud. Niisugune kuulamine võimaldab lastel viibida hetkes ja on suurepärane mediteerimisvõte, mis aitab koondada tähelepanu, keskenduda ning olla teadlik.

Lõhnad

Aroomiterapeudina teab Murray, et lõhnad mõjutavad närvisüsteemi ja teatud aroomid pakuvad lõõgastustunnet. Laste hingamiselundid ei ole aga veel lõplikult välja arenenud ja seetõttu on tähtis kasutada selliseid aroomiõlisid, mis sobivad lapse organismile. Aroomiõlide kasutamisel lähtub ta põhimõttest: mida vähem, seda parem; seega individuaalseansi ajal kasutan vaid üht tilka ja suurema rühmaga töötades kõige rohkem kahte. Lõhn, mis aitab lõdvestuda ja sobib ohutuks tööks lastega, on näiteks lavendlil (Lavendula angustofolia) ja bergamotipuul (Citrus bergamia). Kui sul on keraamiline aroomilamp, siis kasuta seda. Kui aroomilampi pole, saad võtta salvrätiku, tilgutada sinna lihtsalt tilk või paar aroomiõli ja asetada salv- rätik radiaatorile, et soojus aitaks aroomil üle toa kanduda.

Puudutused

Kompimismeel mängib lastele mõeldud meditatsioonis eriti tähtsat rolli. Kompimist saad meditatsiooniks rakendada näiteks nii, et palud lapsel istuda või lamada pehmest materjalist padjal või tekil. Kui laps istub toolil, siis aseta talle jalgade alla tekk. Kui lapse jalad on paljad, on tal võimalik märgata, mis tunne on, kui jalatallad vastu pehmet riiet puutuvad. Kui laps tunneb jalgade või keha all mingit kombatavat pinda, aitab see tal tunnetada põrandat ja suuremas plaanis maapinda. See aitab lapsel olla rohkem maandatud, koondab tähelepanu ja parandab keskendumisvõimet.

Puhtus ja kord

Püüa mediteerimispaik hoida puhtana ja korras. Lapsed on oma ümbruse energia suhtes tundlikud. Kui tuba on segi ja seal valitseb kaos, mõjutab see laste energiataset ja kesken- dumist. Üldjuhul kasutatakse mediteerimiseks lapse magamistuba. Lapse oma tuba on kahtlemata turvaline paik, kus mediteerimist proovida, sest see on lapse päris oma koht siin maailmas. Kui lapsel ei ole oma tuba, siis püüa leida spetsiaalselt meditatsiooniks sobiv koht, kus laps saab olla, ja hoolitse selle eest, et seal ei valitseks segadust. Segadust saab varjata ka sirmi taha või siis ehitada üle toolide heidetud linast midagi telgi sarnast ja tekitada sellega mõnus mediteerimispaigake.

Värvid

Värvidel on väga tugev mõju meie meeleolule, tunnetele ja energiale. Meie valitud rõivad on meile meeldivates värvides ning sama kehtib ka kodusisustuses. Mõni värv võib meile väga meeldida, teine sugugi mitte. Turundusfirmad teavad väga palju värvipsühholoogiast ja füüsikas on isegi termin „kromodünaamika“. See kirjeldab, milline on inimeste füsio- loogiline reaktsioon erinevatele värvidele, mis võivad näiteks tähelepanu koondamist ja keskendatust kas parandada või hajutada.