Kiirem ainevahetus on sinu enda teha

Kiirem ainevahetus on sinu enda teha

Inimkeha on uskumatult nutikas ja läbimõeldult töötav mehhanism. Organismi talitlus on algusest lõpuni loogiline ahel, mis töötab tervikliku tasakaalu huvides. Inimkehas toimub kogu eluea vältel järjepidev ehitamine ja lammutamine. Lisaks on meie keha palju kohanemisvõimelisem, kui esialgu arvata võiks. Igale ebakõlale ning välisele mõjule leitakse lahendus. Selle iseärasuse suurepäraseks näiteks on ainevahetus.

Inimkeha on uskumatult nutikas ja läbimõeldult töötav mehhanism. Organismi talitlus on algusest lõpuni loogiline ahel, mis töötab tervikliku tasakaalu huvides. Inimkehas toimub kogu eluea vältel järjepidev ehitamine ja lammutamine. Lisaks on meie keha palju kohanemisvõimelisem, kui esialgu arvata võiks. Igale ebakõlale ning välisele mõjule leitakse lahendus. Selle iseärasuse suurepäraseks näiteks on ainevahetus.

Ainevahetus e metabolism on üks inimkeha intrigeerivamaid ja intelligentsemaid protsesse. Oma olemuselt on metabolism keemiliste protsesside kogum, mille tulemusel organism kasvab ja areneb, säilitab, uueneb ning paljuneb. Nooremas eas on tegu eelkõige ehitava ainevahetusega (anabolism), täiskasvanu kehas on ehitavad ning lagundavad protsessid tasakaalus. Vananev inimkeha peab toime tulema eelkõige lammutava ainevahetusega (katabolism).

Viimasel ajal räägitakse aina rohkem ka ainevahetuse kiirusest. Hea tervise seisukohalt on ainevahetuse adekvaatne toimimine äärmiselt oluline. Sisehaiguste arstid näevad päevast päeva aeglasest ainevahetusest tingitud haigusi ja tervisemuresid. Treenerid ja tervisesportlased teavad täpselt, et metabolismi kiirendades on võimalik vähendada rasvaprotsenti, suurendada lihasmassi ning parandada üldist jõudlust. Aeglane ainevahetus näib olevat uus 21. sajandi katk. Kas aeglane ainevahetus on müüt või tegelikkus?

Ülekilodega kimpus olevad inimesed armastavad sageli öelda, et 30ndates aastates kogunevad kilod on õel paratamatus. Nii trennisõbrad kui visad dieedihoolikud teavad rääkida, et küpsemas vanuses kleepuvad kilod kärmesti puusadele ja neist vabanemine nõuab kõvasti kannatust – ohtralt treeningtunde ning loomulikult vähem kooke ja rohkem salatit. Vanuse kasvades seostatakse kaalutõusu alatihti ainevahetuse aeglustumisega ja oma tõetera on selles küll. Kuid kaalunumber ei tõuse sugugi ainult sünnipäevade kuhjumise arvelt.

Tõsi on see, et vanuse kasvades ainevahetus aeglustub. Metabolismi kiirust reguleerivad mikrotasandilt rakkudes olevad mitokondrid. Need rakuorganellid toimivad väikeste energiatehastena, mis muudavad toitained energiaks, ning nende talitlus langeb vanusega. Vananedes tekib organismis ka lihasmassi vähenemise seisund – sarkopeenia. Seega suureneb rasvkoe osakaal ja keha vajab toimimiseks vähem energiat. Organism on tark ning aeglustab seetõttu ka ainevahetust. Sarnane seisund tekib ka ränkade dieetide (nt proteiinidieedi) tingimustes, kus lihaskoe hulk väheneb ning keha energiavajadus on väiksem.

Kuid üksnes füsioloogiat süüdistada pole päris õige. Täpselt samal põhimõttel aeglustame ainevahetuse tempot ka meie ise. Vanuse kasvades muutume mugavamaks, laisemaks ja inaktiivsemaks. Vähene liigutamine toob kaasa lihasmassi vähenemise. Rasvkude ei vaja nii palju energiat ja organism aeglustab energiatoomist. Ainevahetuse kiirus ongi langenud! Nii põletab ülekaaluline ja vanem inimene šokolaadist saadud kalorid aeglasemalt kui treeniv või nooremaealine. Siit lähtub ka fenomen, miks lihaseline ja kõhn tervisesportlane võib süüa kaalus juurde võtmata mitu korda rohkem kui inaktiivne samaealine. Tema lihased vajavad rohkem energiat juba puhkeolekus ja hoiavad ainevahetuse aktiivselt kiirena.

Veel enam – ainevahetuse kiirus on juba ööpäeva sees pidevas muutumises. Öösel toimetab keha aeglasemalt ning hommikul ärgates kiiremalt. Samuti kiirendavad ainevahetust sagedased (kuid väikesekoguselised) toidukorrad – seda kuni 20 protsenti. Kõige enam stimuleerib seedimist valgurikas toit, mille toimel püsib kiirenenud ainevahetus kuni 18 tunni vältel. Seega on kohupiim, kanaliha ja kalatoidud ainevahetuse seisukohalt igati kasulikud ning abistavad toiduained.

Naissoo kurvastamiseks tuleb öelda, et naiste ainevahetus on aeglasem kui meestel. See on juba evolutsiooniline eripära – maksimaalse viljakuse ja järglaste heaolu huvides on tasakaalu säilitamine naise organismis päris sügavale kodeeritud. Suur osa on ka geenidel – aeglane või kiire ainevahetus on sageli pärilik. Leidub nii sünnipäraselt saledaid perekondi kui ka suguvõsasid, kus paljud liikmed on pontsakad.
 
Siiski pole muretsemiseks põhjust – vanusenumbrist ja soost hoolimata saame me noorusliku figuuri säilitamiseks päris palju ära teha. Mõnus igapäevane liigutamine ning tasakaalustatud toidulaud aitavad ainevahetust kenasti tegevuses hoida. Liikumine ja muu füüsiline tegevus kiirendab ainevahetust ligi 15 korda ning aitab säilitada lihasmassi. Seda on palju rohkem, kui suudab ära teha ka kõige ideaalsem dieet.

Adrenaliinifännide ja stressirikka töö pidajatele on kehal veel üks hea uudis – ainevahetust aitavad kiirendada ka emotsionaalne erutus ja stress. Eksamipalavik ja ärevad armumised panevad tõepoolest kõhu keerama – veel kiiremini kui tavaliselt!

 

Kairi Look
Buduaar Shoppingu arhiiv