Kus häda kõige suurem, seal abi kõige lähem

9 kommentaari

Tervisemuresid tuleb ette ikka. Tihti on nii, et kõige suurema mure korral on abiks lihtsad asjad, mida igaüks ise kodust leida võib. /Tekst: Kadri Tulev/

Palavik

– Palavik ei ole haigus, vaid organismi äge vastupanu ägedale haigusele. Palavikuga kaotab keha tänu higistamisele palju vedelikku, tähtis on palju juua. Joo 6-8 klaasi mahla või mineraalvett päevas. Teedest on head kummeli-, pärnaõie-, vaarika-, mustsõstra-, jõhvika- ja kibuvitsamarjateed.
– Head on ka jahedad mähised. Aseta jahedas vees immutatud käterätik otsmikule, paremale roidekaare alla ja kuklale.
– Tee viinasokke. Kasta puuvillased sokid viina ja vee lahusesse (1 : 1) ja pane mõneks ajaks jalga.  Võid ennast ka niisama viinaga üle hõõruda. Siis lahjenda samuti viin veega üks ühele, nii ei imbu alkohol kehasse ega kahjusta nahka. Hõõru rindkeret, käsi ja jalgu. Ja siis sooja teki alla! Aga haigena ei tohi olla liiga sooja teki all, oluline on, et kehasoojus saaks eralduda.

Nohu

– Nohu vastu aitavad greip, apelsin, virsik, spargel, kartul. Neis leiduv antioksüdant glutatioon aitab reguleerida põskkoobaste rõhku.
– Aitab ka mädarõigas. Seda võid süüa või selle tugevat lõhna ninna tõmmata.
– Kanalihas sisalduv aminohape vähendab limateket ja leevendab ninaneelu ärritust. Lisa kanapuljongile ½ spl punast pipart ja ½ spl kuivatatud küüslaugupulbrit. Pipar ja küüslauk laiendavad nina veresooni, mistõttu saad siis kergemalt hingata.
– Nuuska tihedalt ja põhjalikult ja korralikult. Pidev ja tugev löristamine võib mõjutada sisekõrva rõhku ja tekkida võib põskkoopapõletik. Parem nuuska harvemini, aga põhjalikult.
– Lahusta pooles liitris leiges vees 1 tl soola. Tõmba siis lahust kordamööda kumbagi ninasõõrmesse. See vähendab ninaõõne turset.
– Suru enne uinumist nina kahelt poolt pöidlaga ja lase siis lahti. Tee nii mitu korda. See soodustab vere juurdevoolu ja leevendab põskkoopas olevat valu ja raskustunnet.
– Samuti aitab põskkoopa turset vähendada kuum saun.
– Nohuga ei tohi juua punast veini, sest selles leidub põskkoobaste tursumist soodustavaid aineid.

Kurguvalu

– Kurista sooja soolveega. ¾ tl soola 1 klaasi vee kohta.
– Kurguvalu leevendab sidrunhappelahusega kuristamine. Kurista 6-8 korda päevas 30% sidrunhappelahusega.
– Head leevendajad on ka taruvaigu- ja saialilletinktruur, mida saad apteegist.
– Sind aitab sidrunimahl. Pane suhu 2-3 lõiku sidrunit ja ime neid. Nii, et mahl satuks kurgumandlitele ja neelake mahl siis alla. Paraku aitab sidrun ainult haiguse alguses.

Köha

– Köha puhul aitab soe piim, millesse on segatud mett või soodat. Pole just kõige maitsvam asi, aga aitab!
– Joo pärnaõie-, paiselehe- või punateed.
– Tee hakitud sibula või sidruni ja mee segu, lase sel seista ja võta päevas mitu lusikatäit.
– Tee kuuma auru. Hästi aitavad sooda-, kartuli- purustatud sibula ja küüslaugu aur.
– Ära jalavanni unusta. Puista kuuma vette sinepipulbrit ja hoia jalgu 10 minutit vees. Pärast pane kohe villased sokid jalga. Vanni võib teha mitu korda päevas.
– Vana hea sinepiplaaster on hea abiline. See soodustab vere juurdevoolu sinna kohta, kuhu plaaster pannakse. Palaviku korral ei tohi sinepiplaastrit kasutada.

Kõhuviirus

– Ära söö rõõsa piimasaadusi ega toorest juur- ja puuvilja (v.a banaan). Hoidu praetud ja vürtsitatud toitudest, mõnda aega ka loomalihast.
– Ära tarbi piima.
– Joo rohkelt kummeli-, või köömneteed ja gaasita mineraalvett.
– Esimesel haiguspäeval joo ainult vett või teed ja süüa tohib ainult kuivikuid (eriti kasulikud on rosinatega kuivikud).
– Teisel haiguspäeval võib juurde süüa banaani, veega keedetud riisi või kartuliputru, mustikajogurtit või rosinakisselli.

Kõhukinnisus

– Liigu vähemalt pool tundi päevas. Kõhukinnisuse peamised põhjused on vale toitumine ja vähene liikumine.
– Joogiks sobib kõige paremini puhas vesi. Üle 500 ml päevas magusat jooki ja piima rikub söögiisu. Toidukordade vahel joo mahla asemel vett.
– Sega pudrusse, jogurtisse või müslisse kliisid.
– Söö kindlatel kellaaegadel, väldi näksimist ja joo palju. Jooge enne magamaminekut ja ärgates klaas jahedat vett.
– Väldi liialdamist rasvase , magusa ja valgurikka toiduga.

Seljavalu

– Istu korralikult, nimmepiirkond peab olema toetatud.
– Võimle ja tee sporti. Tugevda kõhu- ja seljalihaseid. Uju, suusata, uisuta, mängi palli.
– Hinga avatult,  vabalt ja sirge seljaga.
– Maga kõval alusel ja madala padjaga, väldi küliliasendit.
– Tõsta raskusi reielihaste abil, nii et selg oleks sirge.

Kadri Tulev
kadri@buduaar.ee