Toit nahale ja juustele

8 kommentaari
Toit nahale ja juustele

Nahk, mis hõlmab ka peanahka ja juukseid, on kehaosadest viimane, mis saab meie toidusedelist toiteaineid kätte. Seega tähandab kehv toidusedel viletsaid juukseid ja halba nahka. Efektiivsem ja odavam vitaminiseeritud kreemidest on süüa seda, mida nahk vajab.

Nahk, mis hõlmab ka peanahka ja juukseid, on kehaosadest viimane, mis saab meie toidusedelist toitaineid kätte. Seega tähendab kehv toidusedel viletsaid juukseid ja halba nahka. Vitaminiseeritud kreemidest efektiivsem ja palju odavam on süüa seda, mida nahk vajab.

A-vitamiin
Osaledes uute naharakkude moodustamises, aitab A-vitamiin hoida nahka elastsena ning on tähtis silmade ja juuste tervisele. Kuiv, ketendav ihu-või peanahk võib viidata A-vitamiini puudusele.
Parimad allikad: looduslikud rasvad nagu koorimata piim, või, maks, rasvane kala ja munad.

Beeta-karoteen
See on A–vitamiini taimne vorm, mille organism muudab vajaduse korral A-vitamiiniks. See kaitseb ultravioletkiirguse vanandava toime eest ning suurendab immuunsust.
Parimad allikad: tumerohelised köögiviljad (spinat, brokoli, lehtkapsas, allikkerss) ja oranžid puu- ja köögiviljad, nagu aprikoos, mango, bataat, kõrvits, tomat.

B-kompleksi vitamiinid
B-vitamiinid aitavad söödavast toidust vabastada energiat naha ainevahetuse jaoks ning neil on oma osa naha normaalse funktsioneerimise tagamisel – hoides teda niiske ja siledana. Hõredad ja värvi kaotavad juuksed, lõhed nina, suu ja huulte ümbruses ning verd täis valgunud silmad viitavad B–kompleksi vitamiinide puudusele.
Parimad allikad: piim, rasvane kala, kodulinnuliha, punane liha, rupskid, munad, banaanid, nisuidud, B-vitamiini pudruhelbed.

C- vitamiin
Kõige võimsama antioksüdandina on C-vitamiin oluline kollageeni tekkimiseks. Kollageen on elastne nahakude, mis vananedes nõrgeneb. Suitsetamine, stress ja päike võivad C-vitamiini nahast välja viia, muutes selle vastuvõtlikuks keskkonnasaastele.
Kuiv, õhuke, kergesti vigastuv nahk, lõhenevad juuksed ja veritsevad igemed viitavad C-vitamiini puudusele.
Parimad allikad: tsitrusviljad, kiivi, maasikad, mustsõstrad, tomatid, paprika, kartulid, herned, brokoli. 

E-vitamiin
Tõenäoliselt kõige tuntum nahka toitev vitamiin. E-vitamiin on antioksüdant, mis töötab koos seleeniga ja toimib kõige võimsamalt vabade radikaalide põhjustatud päiksekahjustuste vastu. See aitab nahal niiskustasakaalu säilitada, kõige paremini hapnikku kasutada ning nahakahjustuste puhul uusi rakke toota. Enneaegsed kortsud, kahvatu nahk, akne, kergesti tekkivad marrastused ja haavade aeglane paranemine võivad viidata E-vitamiini puudusele.
Parimad allikad: köögiviljaõlid, pähklid ja seemned, maapähklivõi, nisuidud, täisterad, avokaado, bataat.

Seleen
Seleen kaitseb rakke vabade radikaalide rünnaku eest ning aitab võidelda kuiva naha vastu. Koos E-vitamiiniga kaitseb seleen immuunsüsteemi, seega kaitseb infektsiooni eest.
Parimad allikad: tangained, liha, rupskid, mereannid, juust, munad, seened, brasiilia pähklid, melass, oad, täisterad, nisuidud.

Tsink
Nagu C-vitamiin, on ka tsink oluline aine kollageeni tootmisel. See kiirendab nahavigastuste paranemist ja ühtlustab pigmentatsiooni. Tsink on eluliselt tähtis immuunsüsteemile, aidates hävitada nakkust enne selle levimist nahapinnale. Tsingipuudus aeglustab nahavigastuste paranemist, võib tekitada venitusarme ja visalt paranevaid kahjustusi. Kahvatu jume, valged täpid küüntel, kuiv kestendav nahk ja kõõm viitavad tsingipuudusele.
Parimad allikad: mereannid, punane liha, rupskid, kalkuniliha, juust, õllepärm, munad, pähklid, täisterad, seemned, seened ja nisuidud.

Raud
Raud on eriti oluline hemoglobiini, punase verepigmendi moodustamisel. Kahvatu jume ja  tumedad ringid silmade all võivad viidata rauapuudusele, samuti ka haprad küüned.
Parimad allikad: punane liha, maks, mereannid, munad, samuti rohelised köögiviljad ja kuivatatud aprikoosid.

Allikas: Viola “Bikiinivorm”

Mari Ojasaar