PERSONAALTREENER hoiatab Kaire Vilgatsi dieedi eest: näljadieetide koht on prügikastis
pilt: erakogu

Mõni aeg tagasi oli meedias taas laulja Kaire Vilgats, kes võttis väidetavalt Stockholmi dieediga alla 23 kilo. Personaaltreener Kristjan-Johannes Konsap analüüsis antud dieeti ega ole lähenemisest vaimustuses.

Kristjan-Johannese arvamusest saad lugeda alljärgnevalt:

"Suured numbrid avaldavad inimestele muljet, aga oluline on, kas kaalulangus saavutati tervislikult ning kas see jääb püsima. Ekstreemse dieediga kaotatud kilode üle rõõmustamine on umbes sama kui uhkeldada SMS-laenuga saavutatud kontojäägi üle. See on lühinägelik käitumine, millel on suur tagasilöök. Ükskõik, mis uhke nimi dieedile mõelda, keha sellest ei hooli. Pole vahet, kas sa sööd ümmarguseid või kollaseid või A-tähega algavaid toite. Loeb üldine kaloraaž. Inimesed peaksid sellest lõpuks aru saama. 

Hoolimata lubadustest nende veebilehel ei ole olemas dieeti, mis garanteeriks saavutatud kaalu püsimajäämise. See on umbes sama reaalne, et keegi lubab sulle maksta palka, mis ei saa otsa. Energia jäävuse seadus kehtib alati. Kui sööd vähem kui kulutad, võtad muidugi alla. Kui hakkad pärast dieeti sööma rohkem kui enne, võtad taas juurde. Mida ekstreemsemalt end piirad, seda suurem on pärast isu ja tagasilöök.

Keha suudab rasva põletada vaid umbes 1 kg nädalas. Kiiremini ei ole mõistlik ega tervislik kaalu kaotada. Eesmärk ei peaks olema pelgalt kaalunumber, vaid välimus, millega ollakse rahul, hea enesetunne ja püsiv muutus. Kiiresti saab kaalu langetada ka amputeerimise teel, aga see ei ole ju lahendus.

Enne kui mingi toitumisstiiliga alustad, siis mõtle, kas suudaksid seda elu lõpuni järgida? Kui ei, siis pole see jätkusuutlik ja päädib varem või hiljem tagasilöögiga. Lahendus on elustiili muutmine. Tuleb teha endale selgeks, mis on kalorid ja toitained. Peab õppima tegema teadlikke valikuid. Oluline on regulaarne ja mitmekülgne toitumine. Öeldakse, et pole olemas häid ega halbu toite, on hea või halb menüü.

Neli korda vähem kaloreid kui vaja

Üks murelik klient saatis mulle selle Stockholmi „imedieedi“ kava. Numbreid kokku lüües on ilmselge, et selle kaloraaž ei ole kaugeltki piisav. Kokku tuli vaid 500 kcal päevas, normaalne oleks talle ligi 2000 kcal päevas. 500 kcal peaks olema ühe eine, mitte terve päeva toit. Isegi koomas inimene vajab rohkem kaloreid – enamik energiast kulub meie kehal ju organite tööle. Selliste näljadieetide koht on ajaloo prügikastis.

Kaire kiidab menüü mitmekesisust, aga seegi on saavutatud sellega, et ühele päevale mõeldud toidud on jagatud mitme päeva peale. Normaalne oleks iga päev süüa mitmekesiselt: nii valke, rasvu kui ka süsivesikuid. Kui kavast midagi positiivset otsida, siis toiduainete valik on normaalne: kana, muna, puder, salatid, puuviljad – need on kõik hea valik, aga menüü sellisel kujul ei kannata kriitikat.

Nagu Kaire ka ise tunnistas, võis tulemus olla mõjutatud psühholoogiast, ja küllap nii ongi. Paljudel tekib lahkumineku järel rohkem aega iseendale, mõnel kaob isu. Pigem andis tulemuse elukorralduse muutus. Stockholmi dieet pole midagi muud, kui kergeusklikke püüdev müügitrikk. Guugeldades leiab, et nad on seda agressiivset reklaamkampaaniat teinud juba pikemat aega. Reklaamimine ise pole halb, aga minu arvates tehakse seda praegu tarbijat katteta lubaduste ja hämamisega eksitades ning klientide tervisega riskides."

Lisaks personaaltreeneri ametile on Kristjan-Johannes ka Spordikanali TVPlay Sports reporter.