Elustiiliäri ehk kuidas muuta hobi tööks?

18 kommentaari
Elustiiliäri ehk kuidas muuta hobi tööks?

Oled sa kunagi kuulnud ütlust “Kui sa saaksid tegelda iga päev sellega, mida sa kõige rohkem armastad, ja sa teeniksid sellega ka raha, ei töötaks sa enam mitte kunagi oma elus“? Jah, selles ütluses on sügav tõde – need õnnelikud inimesed, kes on osanud oma hobi või oma lemmiktegevuse muuta sissetulekuallikaks, võivad kõik oma eesmärgid saavutamata jätta, sest nende igapäevane tegevus ongi nende kõige suurem eesmärk. Nad on õnnelikud juba siis, kui nad saavad lihtsalt teha oma tööd.

Oled sa kunagi kuulnud ütlust “Kui sa saaksid tegelda iga päev sellega, mida sa kõige rohkem armastad, ja sa teeniksid sellega ka raha, ei töötaks sa enam mitte kunagi oma elus“? Jah, selles ütluses on sügav tõde – need õnnelikud inimesed, kes on osanud oma hobi või oma lemmiktegevuse muuta sissetulekuallikaks, võivad kõik oma eesmärgid saavutamata jätta, sest nende igapäevane tegevus ongi nende kõige suurem eesmärk. Nad on õnnelikud juba siis, kui nad saavad lihtsalt teha oma tööd.

Elustiiliäri

Tavapäraselt arvatakse, et äri tegemine on keeruline ja ohtlik. Seepärast ei kaalu paljud inimesed iialgi selle proovimist. Samas võib aga palgatöötajate hulgas olla väga palju inimesi, kes on aeg-ajalt siiski mõelnud, kui lahe oleks olla enda aja peremees ning reguleerida ka oma sissetulekut. Kõige suurem küsimus, mis aga sellistel hetkedel inimeste pähe kerkib, on: “Kuidas astuda esimene samm? Kust leida äriidee? Ning kuidas ma saan kindel olla, et see kõik ikka õnnestub?“

Elustiiliäri ei ole suur äri. Samuti ei ole see keeruline ja ohtlik. Sageli ei ole elustiiliäri jaoks vaja isegi äriideed. Rääkimata sellest, et peaksime kohe oma olemas olevalt töölt lahkuma. Elustiiliäri on hoopis just see, nagu see kõlab – sa muudad oma elustiili sissetulekuallikaks. See tähendab, et sinu elus on mingi valdkond, mida sa südamest armastad. Võib-olla on see sinu hobi olnud aastaid. Kuna sa armastad seda hobi nii palju, oled sa sellega tegelenud igal vabal hetkel. Ehk oled sa isegi teeninud oma igapäevase tööga raha selleks, et sa saaksid vabadel hetkedel tegelda oma hobiga.

Kuid mõtle nüüd korraks niipidi. Kuna sa armastad seda ala nii palju ja sa oled selle valdkonna tõeline fänn, siis järelikult tead sa sellest valdkonnast päris palju. Kui sa oled tõeline asjaarmastaja, siis usutavasti tead sa sellest valdkonnast rohkem kui 90% ülejäänud elanikkonnast. Jah? Kuid kas sa usud, et Eestis või miks mitte kogu ülejäänud maailmas võiks olla veel inimesi, kes sellest valdkonnast huvitatud on? Ehk on nad alles alustamas ja nad ei tea, kuidas seda teha? Nad vajavad kellegi tuge ja juhendamist? Jah? Kui sina oled selle ala fänn ja spetsialist, siis miks ei võiks sina olla see, kes nendele seda tuge ja juhendamist pakub?

 

Äri kui väärtuse konverteerimine

Üks oluline õppetund, mille mina olen viimase viie aastaga ettevõtluses saanud, on väärtuse konverteerimine rahaks. Väärtuse konverteerimine tähendab seda, et sinu toode või teenus lahendab klientide probleeme – see pakub neile teatud tüüpi väärtust. Vastasel juhul – ilma väärtust tajumata – ei ole mitte keegi nõus sinu toote eest sulle ühtegi krooni andma. Klient peab väärtustama sinu toodet kõrgemalt kui enda raha, ainult sellisel juhul on ta nõus andma sulle oma raha.

Oletame, et sinu äriidee on müüa paberist teetasse. Jah, idee on hea. Tee on ju väga populaarne jook üle maailma ning seda on vaja kuskilt juua. Probleem on olemas, eks? Kuid kas sinu toode – paberist teetass – selle probleemi ka lahendab, kui see laguneb 10 sekundit pärast tee sisse valamist ära? Küll aga lahendaks selle probleemi ilus portselanist teetass. Ehk seetõttu müüaksegi maailmas väga palju portselanist teetasse, aga mitte iialgi paberist tasse. Muidugi on see näide rumal, aga see näitab, kuidas meie toode peab mingi probleemi lahendama. Lihtsalt see, kui toode on innovatiivne ja ilus, ei tähenda veel, et sellega oleks võimalik äri teha.

Nüüd aga tagasi sinu suurima kire ja hobi juurde. Sa tead, sa oskad ja sa tahad tegelda valdkonnaga, mida armastad. Kui sa usud, et maailmas on veel inimesi, keda see valdkond huvitab, kuid nad ei ole veel jõudnud seda kõike endale piisavalt selgeks teha, võid sa pakkuda oma teadmiste ja oskuste kaudu neile reaalset väärtust. Sa jagad oma tarkust, kogemusi ja ideid. Ja sa küsid selle eest raha. Kui sinu teadmised on tõesti head ning valdkond on tõesti huvipakkuv, leidub kindlasti maailmas palju inimesi, kes väärtustavad sinu teadmisi rohkem kui enda raha. See on elustiiliäri. Sa elad oma elu. Sa teed seda, mida armastad. Ning sa teenid sellega ka raha oma arvete maksmiseks.

 

Elustiiliäri muudab meid vabaks

Kõige olulisem erinevus elustiiliäri ning “suure“ äri vahel on see, et üldjuhul ei saa elustiiliäri olla miljardibisness. Miks? Kui me teeme tõesti elustiiliäri, tahame olla vabad – tahame tegelda sellega, mida armastame ning me soovime omada aega selle nautimiseks. Aga me ei saa olla vabad, kui meil on tavapärane firma, kus töötab näiteks kümme inimest. Kuidas me saaksime olla siis vabad? Me oleme ju selle firma ja nende töötajate “vangid“. Kuigi see võib olla edukas firma ja teenida meile väga palju raha, oleme ju kogu aeg nendest tegevustest sõltuvuses. Jah, muidugi ühel hetkel võib olla firma nii suur, et oleme ainult osanikud, aga olgem realistid – kui palju on Eestis ettevõtjaid, kellel on firma, mida nad ise juhtima ei pea? Jah, mitte väga palju.

Seega on elustiiliärile võimalik anda täiesti uutmoodi definitsioon. Tehes sellist tüüpi äri, soovime, et meie äri teeniks meile piisavalt raha, et saaksime olla vabad ja seda vabadust nautida; mitte et meie firma teeniks meile võimalikult palju raha, kuid me oleme selle raha teenimise orjad ja meil ei ole kunagi aega seda raha nautida.

 

Miks mitte alustada kohe?

Iga inimene on mingil alal andekas. Nii ka sina. See, kui sa praegu veel ei tea, milles sa andekas oled, näitab, et sa ei ole seda püüdnud aru saada. Ehk oled sa valinud eriala või praeguse töö muudel kaalutlustel – sa ei ole seadnud peamiseks eesmärgiks vabadust ja rahulolu. Aga nüüd saad sa selle kallal tööle hakata. Hakka vaikselt jälgima, mida sulle teha meeldib ja mida ei meeldi. Samuti seda, mis kukub sinu elus paremini välja ja mis tegevused sa jätaksid parema meelega teiste teha. Ning muidugi oma hobid! Vaata, mida sa teed vabal ajal ja ka juhul, kui sulle selle eest ei maksta. Sa teed neid asju ju seetõttu, et sa naudid neid. Kuid me saame nautida ainult neid tegevusi, mis meil hästi välja kukuvad. Ja mis asjad kukuvad meil hästi välja? Jah, need asjad, milles me tugevad oleme. Need asjad, mille jaoks meil on loomupärane talent. 

Siin ongi saladus sinu isiklikuks elustiiliäriks. Sa oled juba andekas. Sa oled juba geenius. Lase kõikidel oma hirmudel ja unistustel korraks langeda ja küsi endalt: “Mida ma tegelikult teha oskan ning teha tahan?“ Ja siis lihtsalt tee need asjad ära…

Buduaar Shopping No19
Kaido Pajumaa
Sisekosmos.ee