Kuidas nõustada iseend?

11 kommentaari
Kuidas nõustada iseend?

Aeg-ajalt tunneb igaüks vajadust abi järele. Mõnikord tundub, et oma mure jagamine teistega on ainus võimalus analüüsida olukorda ja otsustada, mida edasi teha.

Aeg-ajalt tunneb igaüks vajadust abi järele. Mõnikord tundub, et oma mure jagamine teistega on ainus võimalus analüüsida olukorda ja otsustada, mida edasi teha.

 

Kasutada võib mitmesuguseid teraapia-võimalusi. Üks efektiivsemaid on vastasti-kune nõustamine. See tähendab, et meid viiakse kokku tundmatu isikuga, kellele me räägime oma tunnetest ja kes omakorda kergendab oma südant meile. Selline vastastikune murede jagamine võib kuju-neda silmi avavaks dialoogiks – isegi juhul, kui teise isiku stressid on meie omadest erinevad. Inimese seltsis, kes muul viisil meie elusse ei puutu, võib olla kergem lõdvestuda ja ennast avada. Lisaks oskustepagasile ja kogemustele on elukutseliste nõustajate teenustel samad eelised.

Kui nõustamisest soovitakse abi saada, ei tohiks kunagi eeldada, et meile pakutakse valmis vastuseid. Enesemõistmine saab alguse igaühe hinge-sügavusest ja kõigi teiste nõuannetest võib vaid loota, et nad juhatavad kätte Mina tundmaõppimise tee, millel võiksime ise lahenduse leida.

Seda kõike teades jõuame ehk arusaamisele, et kõige tõhusamat nõu saame lõpuks ikkagi iseeneselt. Kummaline küll, kuid teistelt abi otsides teeme seda sageli selleks, et leida kinnitust oma sisehääle nõuannetele.

Kui aga niimodi teistelt tõendusi otsime, tekib oht, et nõuandja arvamus ei ühtigi meie omaga ja ta külvab meie hinge hoopis kahtluseseemne.

Pigem tasuks õppida omaenese nõuandeid formuleerima ja neid ka järgmima, sest sel viisil suudame suurema enesekindlusega elu rasketes valikutes orienteeruda. Üks võimalus on äratada loova kujutlusvõime abil ellu see osa Minast, mida me kõige rohkem usaldame – ta on meie sisemine nõustaja, kes näeb läbi ka kõige varjatumast enesepettusest.

 

Isenda nõustamise kolm põhitõde:

Tee endale selgeks, millised on sinu rahutuse nähtavad (pinnapealsed) põhjused. Millise sümptomi või sümptomite ilmnemisel jõudsid äratundmisele, et kannatad suure pinge all? Millised hiljutised sündmused võisid stressi esile kutsuda? Iga stressifaktori äratundmisel küsi endalt, kas selle varjus ei peitu ehk mõni sügavam põhjus.

Lahuta mõttes üksteisest rahutuse vahetud põhjused nende varjus olevatest sügavamatest mureallikatest. Püüa leida sümptomitest vabanemiseks kiireid lahendusi – võib näiteks piltlikult ette kujutada, et nad hõljuvad üksteise järel aknast välja. Seejärel valmistu tegelema tõsisemate probleemidega.

Anna endale nõu: pane silmad kinni ja kujutle, et vastastoolil istub sinu oma alter ego. Milliseid küsimusi sinu mina sulle esitab? Millised on kõige ausamad vastused? Kas usaldad oma elter ego nõuandeid? Kui jah, ava silmad ja valmistu tegutsema iseenda nõuannete kohaselt – paremat ei paku sulle mitte keegi!

 

Triin Tisler