Millised on sinu tugevuskeskmed elus?

6 kommentaari
Millised on sinu tugevuskeskmed elus?

Kui sa jõusaalis mõnda kehaosa treenida tahad, kasutad sellele keskendumiseks teatud kindlaid võtteid. Sa muudad valitud kehapiirkonna tugevaks pidevalt sama tehnikat korrates. Kogu meie elu sarnaneb meie füüsilise kehaga – meil on juba tugevaid alasid, aga ka piirkondi, mida tahaks tugevamaks muuta.

Kui sa jõusaalis mõnda kehaosa treenida tahad, kasutad sellele keskendumiseks teatud kindlaid võtteid. Sa muudad valitud kehapiirkonna tugevaks pidevalt sama tehnikat korrates. Kogu meie elu sarnaneb meie füüsilise kehaga – meil on juba tugevaid alasid, aga ka piirkondi, mida tahaks tugevamaks muuta.

Elu tugevuskeskmed on elualad, milles tunneme end kompetentselt, kindlalt ja sundimatult, mis pakuvad rahulolu ja tulemusi ning lasevad täiel rinnal elada. Väljakutsealadeks on elu need küljed, milles kogeme ebameeldivusi, isegi nurjumisi, kus me ei leia vastuseid ega saavuta häid tulemusi. Väljakutsealasid üritame vältida, sest nendes tunneme end küündimatute ja asjatundmatutena.

Väga tähtis on kindlaks teha oma tugevuskeskmed ja väljakutsealad. Kui väljakutsealad pikemat aega unarusse jätta, võivad nad tugevuskeskmetest väge välja imeda – täpselt samuti, kui oma tervis hooletusse jätta, kahjustad sellega oma tööelu, kodu ja teisi elualasid.

Kui tahad väljakutsealasid tugevuskeskmeteks muuta, pead olema valmis läbi käima üsna suurtest raskustest. Kui oled näiteks ülekaaluline, võib mõte jõusaali minna olla äärmiselt hirmuäratav. Mis tahes kehalise ja sotsiaalse ebamugavuse talumiseks tuleb kindlalt vältida tavalist kuristikku, millesse ikka ja jälle kukutakse – tuleviku alahindamist. Meile räägitakse nii sageli sellest, kuidas peaksime elama praeguses hetkes, et tulevikuhüved võivad näida väga kauged. Kuid pea meeles: tulevik tuleb. Hüved, mille nimel pingutame, saavad tõeks.

Mõtle oma elu järgmistele võtmealadele. Millised neist on sinu tugevuskeskmed, millised aga väljakutsealad? Iga eluala puhul mõtle järele: kas ma pühendan sellele vajalikul määral tähelepanu?

 

TÖÖ Kindla tugevuskeskmega inimene on oma ametialase arenguga rahul ja tunneb tööst suurt rahuldust. Väljakutsed on seotud kindlustunde ja ületöötamisega, või tekib tunne, et sind ei tunnustata, töö tundub tähtsusetu, tüütu või raske.

PAARISUHE Armastus, emotsionaalne tugi, kehaline kontakt ja hea seltskond on õnnistus. Väljakutset võib pakkuda kõigepealt sobiva kaaslase otsimine, aga ka juba olemasolevast suhtest rahulolu leidmine.

SÕBRAD JA PEREKOND Kui sõpradest ja perekonnast on saanud tugevuskese, koged emotsionaalset sidet, tuge, mõistmist ja usaldust ning naudite suhtlemist. Väljakutsed saavad alguse vaenust, reetmisest ja ebapiisavast suhtlemisest või armukadedusest ja vimmast.

PUHKUS JA TAASTUMINE Puhkus ei ole sugugi ainult iga-aastane korraline puhkus. Puhkus tähendab eri viise lõõgastuda ja lõbutseda regulaarselt, aasta läbi. Parim puhkus on teha midagi, mis on ühekorraga nauditav, tervislik ja pakub seltskonda. Väljakutseks võib olla sinu huvisid jagavate inimeste leidmine, olgu tegemist sukeldumise, mägironimise või ooperis käimisega; raske võib olla ka uue, rahuldust pakkuva huviala leidmine.

FÜÜSILINE KESKKOND Ümbruse – kodu, aia, auto, töökabineti, garderoobi – unarusse jätmine võib alla viia tuju ja kahjustada enesehinnangut. Korrastatud keskkond on uhkustunde ja jõu allikas. Kui sinu ümber valitseb korralagedus, mida vaevu suudad hoida kaoseks kasvamast, siis pead ühe elu võtmeala – suhted vahetu ümbrusega – suurema tähelepanu alla võtma.

TERVIS JA TREENING  Toitumisharjumused, kehakaal, elujõud ei ole tähtsad ainult mitte sulle endale, vaid ka sinu lähedastele. Ideaaljuhul hõlmab aktiivne tähelepanu enda eest hoolitsemisele tervislikku, aktiivset eluviisi, mida toetavad head üldandmed tervisest ja korrapärane arstlik kontroll. Raskused tulevad kehalise treeningu puudulikkusest, halbadest toitumisharjumustest või mitmesugustest sõltuvustest (kofeiin, alkohol ja muu).

ISIKUARENG Elu ei elata niisama, elu jooksul tuleb ka areneda. Suurima õnne annavad õppiv meel, otsiv vaim ja särav hingeelu. Siin võib väljakutset pakkuda väljarebimine sihilikust oleskelust, mineviku pettumuste tunnistamine ja nendest õppimine või oma eesmärkide seadmine muutuvate asjaolude kohaseks.

RAHA  Oskus rahaga (või võlgadega) ümber käia on sama tähtis kui hea sissetulek. Õige oleks panna raha enda kasuks tööle ning olla teadlik nii riskidest kui ka uutest võimalustest. Kahjuks tuleb see lohakus arvete maksmisel ning puudulik arvepidamine, samuti see, kui raha on elus ettenägematu asjaolu, nagu juhuslik vihmasabin.

VAIMSUS Vaimsus on kokkukuuluvustunne kõrgema võimuga: vaimuga, Jumalaga, maailmaruumiga või sellega, millesse iganes usud. Püüa sõnastada see, millesse sa usud. Kui tunned, et meel hõljub vaid lootusetus tühikus, tuleb sul siin enda kallal tööd teha.

 

HARJUTUS:

Kirjuta märkmikusse üles oma iga elu võtmeala praegune seis. Küsi endalt, millised väljakutsealad tekitavad kõige rohkem stressi või ebamugavust.

Vali väljakutseala, kus on vaja tingimata midagi muuta. Eluala, millele soovid keskenduda, et asju täielikult muuta.

Pane kirja kõik, mis selles valdkonnas muret teeb. Kui väljakutsealaks on raha, siis võib muret valmistada näiteks ülevaate saamine igakuistest väljaminekutest; sa jääd arvete maksmisega hiljaks, tunned, et finantsnõustaja juurde oleks piinlik minna, kuna oled rahaasjades võhik.

Vali üks tahk omaväljakutsealast ja asu sellega tööle. (Alusta näiteks finantsterminite uurimisest, mida nõustajad kasutavad). Kui üks asi on tehtud, võta nimekiri uuesti ette ja asu järgmise tahu kallale. Jätka tööd nii kaua kuni tunned, et ühest väljakutsealast on saanud tugevuskese. Sammhaaval edenedes saavutad lõpuks edu.

 

Triin Tisler

Sarnased artiklid