Reklaam sulgub sekundi pärast

KEVADISELT VÄRSKED parfüümiuudised: lummavaid lilli, värskust ja rohelust!

Buduaari ajakiri

Krista Kiin

Illustratiivne pilt
Illustratiivne pilt — FOTO: 123rf.com

Parfüümid muutuvad üha rohkem eneseväljendusviisiks, seega on oluline leida oma personaalne parfüüm, olgugi turule jõudvaid lõhnaahvatlusi aina rohkem ning teekond selle „ainsa ja õigeni“ teinekord üsna pikk. Et valikut lihtsustada, toome ära mõned lõhnatrendid, mis võiksid ehk aidata oma signatuurparfüümile lähemale jõuda.

„2023. aasta märksõnad on komponentide läbipaistvus ja tehnoloogiliselt edasi arenevad kooslused,“ toob esile Mirabella tegevjuht Hedi Leego. „Parfüümitööstus on dünaamiline ja uuenduslikum kui ei kunagi varem.“ Ka nostalgia tuleb tagasi.  „Praeguses keerulises maailmas annab see turvatunnet ning seetõttu ei maksa üllatuda, kui mõnd uut lõhna nuusutades tekib soe äratundmine minevikust või mälestused kaugemalt lapsepõlvest,“ lisab Leego. Jätkuvalt on popp parfüümide kihiti kasutamine ehk mitme erineva lõhna miksimine.

Hedi Leego
Hedi Leego — FOTO: Erakogu

TikTok dikteerib

Kes oleks võinud arvata, et sotsiaalmeediakeskkonnad, nagu näiteks TikTok, hakkavad parfüümitrende rohkem mõjutama kui nimekad brändid, mis kasutavad oma uudislõhnade tutvustamisel A-kategooria staare? Kuid nii see ometi on – vaadates 2023. aasta parfüümitrende, võib julgelt väita, et kui TikTok ütleb, et lõhn on hot, pole vahet, kas see on uus või 10 aastat vana – siis tahavad seda kõik. Järgides viidet #PerfumeTok, võib näha, kuidas eeskätt nooremate kasutajatega site on teatud parfüümid komeedina taevasse lennutanud. Sealjuures pole tegu kaugeltki mitte lihtsakoeliste menukitega, nimetades ainuüksi Tom Ford'i parfüümi „Soleil Blanc“ või Maison Francis Kurkdjian'i lõhna „Baccarat Rouge 540“. Nimetatud hinnalised parfüümid on sama populaarsed kui nende soodsamad versioonid, kuid nemadki järgivad sama lõhnakooslust, mis TikTokis parajasti kõige ihaldatum tundub olevat. Paljud TikToki kasutajad valivad päevaks soodsama versiooni ning säästavad kallemaid parfüüme olulisteks kohtinguteks ja õhtusteks väljaminekuteks.

1990ndate vanill

Just praegu on TikTokis trendikaks kõneaineks vanill, mis on saatnud lõhnamaailma müügiedetabelitesse nii vanu kui uusi parfüüme. Nagu paljude lõhnanootide puhul, leidub ka vanillist palju versioone. Vanill võib olla vähem või rohkem magus, kuid kahtlemata on see on kõige nostalgilisem aroom, mida me teame. Vanill võib olla ennem seksikas kui siirupine; pigemini rafineeritud kui lihtne – ja kuigi see pole mõnda aega parfümeeria esirinda trüginud, on alltoone siiski lisatud lugematutesse moekatesse lõhnadesse ka vahepeal. Nüüd on aga parfüümibrändid toonud vanilli taas keskpunkti, olgu mõne näitena välja toodud Ellis Brooklyn'i „Vanilla Milk“, Yves Saint Laurent'i „Libre“ ja Billie Eilish'i „Eilish“, mis kõik kehastavad nüüd vanilli modernset ja meelelist update'i.

Vanill
Vanill — FOTO: 123rf.com

Tõenäoliselt oli vanill üks domineerivam komponent 1990ndate kehatoodetes ja parfüümides, kuid uue puhangu sensuaalsetes parfüümides on tegemist pigem vanilli kui gurmeeaktsendiga. „See muudab iga aroomi võluvalt joovastavaks eliksiiriks,“ tõdeb AS Riviera Int koolitaja Jekaterina Barkovskaja. „Sellest aastast on hinnas just Ausa Kaubanduse vanill.“

Jekaterina Barkovskaja
Jekaterina Barkovskaja — FOTO: Erakogu

Intensiivsed lillelõhnad

Suure kõrvalekaldena mullustest nn „puhastest“ lõhnadest toob 2023. aasta päevakorda parfüümid, mille südamenoodid koosnevad intensiivsetest lilledest, et luua romantilist, naiselikku aurat. „Põhilisteks koostisosadeks on tekstuursed lilled nagu pojeng ja roos,“ märgib Jekaterina Barkovskaja. Roosilõhnu on loodud parfüümiajaloo algusaegadest peale, mistõttu tundub see aroominoot kohati ehk veidi igav ja vanamoodne. Ometi on roosilõhn näidanud end mitmekülgse ja pidevalt uuenevana. Kes arvab, et kõik roosiparfüümid sarnanevad üksteisele, eksib rängalt! Sajanditevanused parfümeeriatraditsioonid ei ole roose kunagi unarusse jätnud ning andekad lõhnaloojad suudavad rõhutada selle ajatu komponendi üha uusi nüansse. Nõnda on iga tõelise parfüümimeistri väljakutseks ära õppida just traditsioonilise roosi taltsutamine ja omas võtmes esitlemine. Pärast pikka klassikaliselt puudriliste roosilõhnade perioodi on nüüd värskemate valikute aeg.

Roosid
Roosid — FOTO: 123rf.com

Kella viie tee

„Tänavu kevadel toovad aina rohkem brände turule n-ö heaolu aroome,“ tõdeb Jekaterina Barkovskaja. Nii mõnelegi meist tähendab tassike teed igatsetud lõõgastumishetke. Tee sama kasulikku ja kosutavat toimet kasutatakse lõhnanoodina ka parfüümides. Erinevad teesordid annavad parfüümidele erineva iseloomu: rohelist teed sisaldavad lõhnad on sageli rohused ja nii kehale kui vaimule energiat pakkuvad, delikaatne valge tee loob harmoonilise õhustiku ning must tee omakorda tumedama, suitsuse noodi. Tee abil jäädvustavad lõhnaloojad parfüümipudelikesse looduse värske ja pingevaba õhkkonna, mida me kõik praegusajal nii väga ihaldame.

Kohvi kaitsev ja kallistav soojus

„Komponentidest tasub kindlasti jälgida ühe põneva noodina trendikat kohviubade aroomi, mis on paljudes nii naiste- kui ka meesteparfüümides sooja, vürtsika ja kergelt nostalgilise akordina esindatud,“ jätkab AS Sirowa reklaami- ja koolitusjuht Helen Merila. Parfümeeriaekspertide sõnul võib kohvilõhnal olla kuni 5000 nüanssi ning seda iseloomustavad naturaalsed aspektid, mida on ka parimatel meistritel ülimalt raske korrata.

Helen Merila
Helen Merila — FOTO: Erakgou

Oud on out

Üks tuntav trend on Hedi Leego sõnul oud'i populaarsuse vähenemine. „Oud oma olemuselt on üsna intensiivne ja raskekujuline, samas üks kallimaid ja huvitavamaid komponente lõhnaloomingus, mis on nišiparfümeerias laialt kasutuses,“ räägib Leego. „Oud'i trikk seisneb selles, et see lõhnab iga inimese peal veidi erinevalt. Personaalsed ainulaadsed feromoonid ja kehakeemia võivad lõhna muuta, olgugi oud'i lõhnadel ka mõned ühised jooned. Need on alati puidused, vürtsika ja peene magusa noodiga. Põhitoonid on keerukad ja maalähedased, nahksed ning mõjuvad võrgutavalt ja intrigeerivalt.“

Intensiivsemad lõhnabuketid

Helen Merila sõnul on parfüümimaailmas täna tunda teatavat paradigma nihet, kus luksus- ja prestiižkategooria parfüümid on nišiparfüümidele nii kontseptsioonilt kui lõhnaomaduste poolest üha lähemale astumas ning tihti kattuvad nišiparfümeeriaga ka meistrite loodud parfüümid. „Praegu on ka nn „tavaparfümeerias“ olulisel kohal puhtad ning naturaalsed komponendid, mis on enamasti kallihinnalisemad ning ka lõhnaomadustelt komplekssemad kui sünteetilised koostisosad,“ toonitab Merila. „Käesoleva aasta suureks trendiks on intensiivsemate lõhnabukettidega parfüümiklassikud ja nii võibki enamikest neist leida eliksiiri versioone, mis tähendab, et parfüümide suurepäraseid lõhnasümfooniaid on õlidena suurendatud kontsentratsioonis lausa üle 20%.“

Sooneutraalsed parfüümid

„Noorema tarbijaskonna hulgas koguvad üha rohkem populaarsust unisex- ehk sooneutraalsed lõhnad, sest generatsioon Z arvates on traditsioonilised soonormid aegunud,“ märgib Hedi Leego. „Kohtab palju ka meeste- ja naistelõhnade kattuvust ning olfaktoorsete soorollide hägustumisest tingitud omavahelist vahetamist,“ lisab Helen Merila. Paarislõhnade puhul on ühtekuuluvuse tunne loodud huvitavalt: näiteks meeste- ja naistelõhnas sama põhjanooti ehk kauakestvat mälestust kasutades, et õhtul pärast päevatööd kodus kokku saades tekiks alateadlikult äratundmine: „Minu inimene tuli!“

Jätkusuutlikud koostisosad

Hedi Leego sõnul on olulisteks trendideks jätkusuutlikkus ja tehnoloogia areng õlide ekstraheerimisel. „Nn „roheline keemia“ ja biotehnoloogia teevad suuri samme emakese looduse säilitamise huvides, ilma et lõhnamaailm kannatama peaks,“ rõhutab Leego. „Lõhnakomponentide hankimisel lähtutakse tänapäeval tihti põhimõttest pakkuda kogukondadele inimõigustega kooskõlas olevat tööhõivet – näiteks kasutavad suuremad lõhnamajad vetiveerianoodi saamiseks Haiiti puitu, millega töötavate tööliste miinimumpalk ja inimlikud töötingimused on rangelt kontrollitud ja kindlaks määratud,“ täiendab Helen Merila.

Lisaks jätkusuutlikumale koostisosade hankimisele pannakse rohkem rõhku taaskasutusele ka lõhna- ja üldse ilutoodete pakendamisel. Aina teadlikumad tarbijad on võtnud luubi alla parfüümides kasutatud koostisosade päritolu: kuidas konkreetset looduslikku või sünteetilist koostisosa on kasvatatud, kas pestitsiide on kasutatud ning milline on protsessi kogukondlik ja keskkondlik mõju. Üha läbipaistvam on keskustelu lõhna koostisosade teemal, mida on ajalooliselt veidi saladuses hoitud ega jagata toote etiketil. Muuseas töötavad parfümeerid uusi parfüüme välja viisil, mis kasutab kas hooajalisi või ümbertöödeldud koostisosi ning looduslike koostisosade sünteetilisi versioone. Vastavat infot jagatakse nüüd rohkem ka tarbijatele, kel seni neis asjus eelteadmisi polnud. Lõppkokkuvõttes on brändi, parfümeeri, lõhnamajade ning tarnijate vahel tihedam side ja nähtavus.

Veganlus ja taimetoitlase elustiil on muutunud üha populaarsemaks ning uute tehnoloogiate arenedes ei leia parfüümidest juba mõnda aega loomseid koostisosi, nagu tsiivet ja muskus. Vegan-parfüüme kohtab sagedamini ka kaubamärkide puhul, mis veel ei või end sajaprotsendiliselt veganiks nimetada, kuna nende osad tooted sisaldavad sageli mett, mesilasvaha ja lanoliini.

Puhas loodus ja värsked ürdid

„Jätkusuutlikkuse sõnumiga jätkates võime näha saabuval kevadel trende, mis viitavad värsketele, puhastele ja rohelistele nootidele,“ märgib Hedi Leego. „Samuti tulevad lõhnapüramiidi münt ning jäised külmutatud komponendid.“ Tundub, et julgetesse parfüümidesse jõuavad sel aastal looduse kõik osad, sest oma kuulsusrikka hetke saavad ka taimelehed, värskelt niidetud muru, vihmasabina saanud mets ning sammal – põhimõtteliselt kõik, mis lõhnab roheliselt ja annab märku looduslikkusest. Mis võiks enesekindlusest rohkem pakatav olla kui kuraasikatest, ebatavalistest aroominootidest koosnev lõhnalugu?

Pisemad parfüümipudelid

„Nišiparfüümide maailmas on tugev trend väiksemate lõhnapudelite poole,“ toob välja Hedi Leego. „Kuni siiani on olnud tavaks, et nišiparfüümid on saadaval ühes suuruses ja pigem 75, 100 või isegi 125 ml mahutava flakoonina, siis üha enam nišibrände kohanduvad muutunud turusituatsiooniga, tulevad tarbijale vastu ning hakkavad tootma väiksemaid, 30 või 50 ml suuruseid parfüüme.“

Sama trendi suunas liigub ka massiparfüümide maailm, niisiis 2023. aastal kohtab üha enam väiksemaid lõhnaflakoone. Rahavoog saab olulisemaks kui milliliitri hind. Pärast koroonakriisiaegset lockdown'i müüb aina rohkem lõhnabrände suisa nn „degusteerimiskomplekte“, et enne ostmist saaks parfüümi proovida, ilma et peaks suurkaubamajja suunduma. Ameerikas on suurtest ilukaubamajadest kohati kujunemas müügisaalid, kus ilugurmaanid saavad parfüümi proovida, mitte osta (try not buy), ning huvi korral hiljem veebist tellida. Nišiparfüümide loojate jaoks on see suurepärane, sest sel viisil võtavad iluhuvilised aega lõhnadesse armumiseks, mitte ei osta pooleldi pealesurutud ostu-müügikeskkonnas midagi, mida nad hiljem kahetsevad.

Helgust ja energiat koju

Kui viimaste uuringute järgi käis lõppenud talvel puhkusereisil iga viies Eesti elanik, sundisid eelmised paar aastat meid rohkem nelja seina vahele ning siit sündis ka vajadus hubase kodu ning pingevaba meeleolu järele. „See on ka üks põhjusi, mis aitas kaasa ruumilõhnastajate järjest suuremale populaarsusele,“ tõdeb Hedi Leego. „Kodulõhnastajate trend jätkub, kuna nüüdki tuleb tööd ja kodu tasakaalustada.“ Kuna me kõik seisame silmitsi stressiga, peaks end ümbritsema optimistlike lõhnadega ja nendeks on energiat andvad, lõbusad, rõõmsad, tsitruselised, sädelevad aroomid. „Kodulõhn võib aidata mõtteviisi muuta, isegi – ja eriti – kui sa ei muuda füüsilist keskkonda,“ jätkab Leego. „Lõhnadel on tõesti transformeeriv jõud, kuna nad suudavad luua rohkem mälestusi ja emotsioone hetkel, mil neid kõige rohkem vajame.“

Kodulõhnastajad
Kodulõhnastajad — FOTO: 123rf.com