ÖKOILU – mis see on ja miks võiksid selliste toodete soetamist kaaluda?

Foto: 123rf

Buduaari ajakiri

Krista Kiin

Hinnatõus ja ressursside nappus, aga ka tarbijate üldise teadlikkuse kasv suunab arenguid ökoilu vallas ja annab hoogu keskkonnateadlikule ning sotsiaalselt vastutustundlikule eluviisile. Mahekaubad ei kujuta endast kaugeltki enam nišši üksikutes müügikohtades, vaid selgelt laia sihtgrupi huvi, mis on kättesaadav kõikides müügikanalites.

Tarbimise üldise vähenemise valguses on looduskosmeetika kasutamine viimastel aastatel hoopis kasvanud. Juulis Saksamaal Nürnbergis toimunud Euroopa suurimal loodus- ja mahekaupade messil Vivaness tutvustasid kosmeetikatootjad uuendusi ja arengusuundi, millest ka eestlased üsna pea osa saavad. 2022. aastal aktuaalseid ilu-, tervise- ja hügieenitoodete trende jagab Biomarketi tervise- ja iluvaldkona juht Ireen Reilandt.

Ireen Reilandt / Foto: Erakogu

PLASTIVABA VANNITUBA

Viimase paari aasta jooksul jõudsalt arenenud trend annab võimaluse valida naftasaadustest valmistatud plastpakendis toodete asemel taaskasutust ja ümbertöötlemist võimaldavas klaas- ja alumiiniumpakendis või biolagunevasse paberisse pandud kosmeetikat.

„Kuigi meie kasutusharjumused on visad muutuma, kinnitasid tootjad, et klaaspakendis hambapastade, juuksehoolduse ja deodorantide müüginumbrid näitavad trendi igapäevaseks muutumist nagu ka paberpakendis kosmeetika ja hügieenitoodete müük,“ loetleb Ireen Reilandt.

„Teadlikud tarbijad oskavad kaupluseriiulitel plasti märgata ja alternatiive otsida. Messil oli näha arvukalt uudistooteid, mida saab osta esmalt alumiiniumkarbis ja uuendada seejärel varusid paberisse pakendatud toote näol või on võimalik osta erinevate algselt paberpakendis toodete kaasaskandmiseks ja kodus hoiustamiseks spetsiaalne alumiiniumtoos.“

VEEVABA KOSMEETIKA

Inimtegevusest tingitud kliimamuutuste mõju näeme kuumalainetena isegi Eestis. „Messile eelnenud nädala ligi 40-kraadine kuumašokk Saksamaal tõi eredalt esile veenappuse,“ tõdeb Reilandt. „Vähendamaks pakendi mahtu ja vett tootes, arendavad paljud tootjad kontsentreeritud kosmeetikat. Nii näiteks esitles Skandinaavia üks tuntumaid ökobrände Urtekram 100 ml bioplastikust pudelis kontsentreeritud dušigeele, mida kulub vaid veidike ja pudelist jätkub sama kauaks kui vedelamal kujul 400 ml suurusest pudelist.“

Samuti leiab juuksehoolduse ja dušitoodete jaoks pakendite taastäitmise võimalusi. „Selgelt silma torkav suund on aga täiesti veevaba kosmeetika,“ jätkab Reilandt. „Üle Euroopa tuntud ja ka eestlaste poolt armastatud Ben & Anna näitas messil veevabasid dušigeele ja vedelseepe ühes võimalusega osta ka bränditud pump-pudel. Dušigeeli graanulid ja vedelseebi tabletid lahustatakse pump-pudelis kuumas vees ja ongi valmis ülimalt ökonoomset kasutamist võimaldav vahutav kätepesija, mis on meeldivalt geeljas ja seetõttu eriti väheses koguses kuluv kümblustoode.“

Ireen Reilandti sõnul kinnitas messil nähtu, et lisaks seepe meenutava kujuga šampoonidele-palsamitele ja dušitoodetele on üha igapäevasemaks muutumas ka tahke näo- ja kehahooldus – alates puhastusvahenditest kuni seerumite ja kreemide ning kehavõide ja kätekreemideni.

Siidised tekstuurid ja naha soojusega kiiresti reageerivad seerumid-kreemid-võid suudavad tõepoolest veenda ka skeptikuid, sest nende kasutamine on lihtne, kiire ja mugav ning need kõik on pakendatud paberisse. „Samuti jäi silma vahvaid pulbrikujul alternatiive hambapastale ja seebile,“ lisab Reilandt.

RINGMAJANDUS

„Taani salongikvaliteediga juuksehooldusbrändi Unique Beauty juht Hanne Vernergreen Rasmussen jagas messil kohtudes, et Euroopas suurima mahetoodete tarbimiselt esirinnas oleva Taani klientide jaoks on tänaseks kontrollitud ökotoodete märgisest isegi olulisem, et tooted oleksid toodetud jätkusuutlikult – tähtis on ringmajandus,“ toob Reilandt välja.

Unique Beauty on selles tõeline suunanäitaja, sest brändi juuksehooldussarja olulisim komponent on juustutööstusest üle jääv proteiinirikas ja seetõttu juukseid väga tõhusalt turgutav vadak, aga ka kiiresti uuenev tooraine, näiteks kodumaised kartulid, nisu ja mais. Ettevõtte tootmine on juba täna süsinikuneutraalne, kasutatakse tuuleenergiat, väga hästi on läbi mõeldud tooraine kasutamine ja jäätmete tekke piiramine ning vee säästmine.

„Uudisena esitles ettevõte messil nahahooldussarja Beauheit, mille koostisosade puhul on eesmärk kõrge kontsentratsioon ja seeläbi toote kasutamise ökonoomsus, aga ka ringmajanduse põhimõte: tootesarja koostisosade hulgast leiab muuhulgas Prantsusmaal siidri tootmisest üle jäävast õunte massist toodetud vananemisvastase ekstrakti,“ sedastab Reilandt.

„Samuti käib ringmajanduse juurde ümbertöödeldud ja ka pärast kasutamist ümbertöödeldava materjali rakendamine. Unique Beauty kasutab selleks ümbertöödeldud piimapudeleid ja klaaspakendeid.“

KORDUVKASUTATAVAD HÜGIEENITOOTED

Ühekordseks kasutamiseks mõeldud naiste hügieenitoodete müük on langemas ja märgata võib korduvkasutatavate hügieenitoodete – sidemete, pesukaitsmete, menstruaalanumate ja lekkekindlate püksikute – populaarsuse kasvu.

„Kliendid kiidavad, et vähesel määral plasti sisaldavad püksikud ja sidemed-pesukaitsmed võimaldavad õige hooldamise korral kasutamist mitme aasta jooksul ja intiimpiirkonna tundlik mikrofloora ei saa mõjutatud,“ räägib Reilandt.

„Uudisena esitles bränd Masmi uriinipidamatuse puhuks sobivaid ökopuuvillast püksikuid nii naistele kui meestele. Tänuväärset algatust toetab statistika, et uriinipidamatus puudutab ligi 200 miljonit inimest üle maailma. Hea imavuse ja lõhna neutraliseerimise omadustega püksikud lubavad loobuda ühekordseks kasutamiseks mõeldud spetsiaalsetest pesukaitsmetest ja sidemetest, mille lagunemine võib  võtta aega ligi 300 aastat.“

NAHAHOOLDUS KÕIGILE

Ilutoodete puhul jäi Ireen Reilandtile messil silma, et toodete funktsionaalsus ja pakendite välimus soosivad printsiipi „sobib kõigile” nii soo kui vanuse poolest. „Keskkonnateadlikku tarbimist eelistavad valikud peaksid olema tõesti lihtsad ja kättesaadavad kõigile ning universaalsemad tooted võimaldavad ressursse kindlasti säästlikumalt kasutada,“ nõustub Reilandt.

„Lisaks eelistavad eelkõige nooremad tarbijad nii hinna kui ka mugavuse tõttu mitmekülgset kasutamist võimaldavaid tooteid – näiteks meiki eemaldavaid näopesijaid, ühtaegu näonahka puhastavaid ja niisutavaid õlisid jne.“