Keha kauniks suusatamisega – võida pääse naistesõidule!

29 kommentaari
Keha kauniks suusatamisega – võida pääse naistesõidule!

10. veebruaril toimub Tervis Plussi 12. Tartu Maratoni Naistesõit, mis oma 16 km pikkuse rajaga on jõukohane kõigile neile, kel suusatamine meeldib. Mis aga on suusatamise juures see kõige parem asi ja kuidas sellist distantsi edukalt läbida? Küsisime nõu Tartu ülikooli suusaspordi lektorilt Allar Kivililt.

10. veebruaril toimub Tervis Plussi 12. Tartu Maratoni Naistesõit, mis oma 16 km pikkuse rajaga on jõukohane kõigile neile, kel suusatamine meeldib. Mis aga on suusatamise juures see kõige parem asi ja kuidas sellist distantsi edukalt läbida? Küsisime nõu Tartu ülikooli suusaspordi lektorilt Allar Kivililt.

Miks on suusatamine hea?

Suusatamise üks suurimaid võlusid on see, et tegemist on looduslikus keskkonnas vaimset naudingut pakkuva ja kogu keha haarava treeninguga. See tähendab, et kõik keha suuremad lihasgrupid on töösse haaratud. Samas aga ei tasu karta, et suusatamine nüüd ülemääraseid lihaseid tekitaks, sest eelkõige arendab lihasmassi ikkagi jõutreening. Suuskadel liikumine annab aga suure kalorikulu, alandab rasvaprotsenti ning tõstab lihastoonust. Lisaks on tegu ka oluliselt liigeseid ja sidemeid säästva alaga.

Millest tuleb suur kalorikulu? 

Esiteks sellest, et töösse on haaratud kõik suuremad lihasgrupid, teiseks mõjub positiivselt see, et treenitakse õues ning vahelduval maastikul, kus tuleb kasutada edasiliikumiseks erinevaid tehnikaid. See omakorda tähendab, et kehal on sooja hoidmiseks vaja rohkem tööd teha. Suusatamine on vahelduva iseloomuga ja tihti suure pingega, mistõttu on ka kalorikulu kõrgem. Kolmas energiakulu mõjutav tegur ongi see, et külmema ilmaga tuleb sooja saamiseks tegevuse iseloom intensiivsemana hoida, mis jällegi väljendub kõrgemas kalorikulus. 

Milliseid lihasgruppe treenib kõige enam? 

Siin tuleb nüüd vahe sisse vaba- ja klassikatehnika vahel. 

Uisusammuga treenib enam reie väliskülje ja tuharalihaseid. Klassikaline tehnika aga nõuab tugevamat kere- ja käelihaste tööd. Hea paaristõuke tehnika korral koormatakse oluliselt nii kere- kui ka käelihaseid ning õigel paaristõukel töötavad aktiivselt just kõhulihased, mis algajatel kipuvad esialgu ära väsima.

Kumba siis eelistada: vaba- või klassikatehnikat? 

Kui oled algaja, siis minu soovitus on alustada klassikalisest. Klassikaline tehnika on sarnasem inimese loomulikule liikumisele – kõndimisele, mis teeb selle õppimise lihtsamaks. Esialgu oleks hea võtta ka mõni tehnikatund, et saada selgeks libisev vahelduvtehnika, aga sealt edasi läheb järjest lihtsamaks. Klassikasuusa kasuks räägib ka see, et algajatel on hästi pidava suusa ja klassikasammuga oluliselt lihtsam mäkke tõusta kui libeda uisusuusaga.

Uisutehnikat võib soovitada enam neile, kel näiteks kogemusi rull- ja jääuiskudega, sest samm ja lihastegevus on sarnane. Küll aga tasub meeles pidada, et uisutehnika nõuab enam suusa tunnetamist,  libisemist ühel suusal  ja vajab suuremat tasakaalutunnetust. Jooksuharrastajatele võib esialgu klassikaline sõit sobivam olla.

Üldiselt aga leiab igaüks enda lemmiktehnika ise ja sõita võib just seda tehnikat, mis meeldib. Emotsionaalse ja füüsilise vahelduse mõttes oleks otstarbekas sõita mõlemat.

Kas enne naistesõidu 16 km läbimist peaks treenima ka?

Päris nullist ei tasu tõesti sõitma minna, aga see pole kõige tähtsam, et just suusatrenni palju tehtud oleks. Kui suusasamm selge, siis on 16 km võrreldav 10 km jooksuga, mis tegelikult on jõukohane praktiliselt igaühele, kel mingisugunegi treeningtaust olemas. Enne naistesõidule tulekut võiks  varasemalt siiski mõned suusatreeningud teha, samas vahetult enne starti kaks päeva trennivabaks võtta. Üldjoontes ei ole kindlasti tegemist kontimurdva sõiduga, milleks kuidagi eriliselt valmistuma peaks. Kui suusatamine meeldib, mõtle optimistlikult, söö eelmisel õhtul ja samal hommikul korralikult  ja joo teeninduspunktis. Siis ei olegi muud kui nautida seltskonda ja Eestimaa ilusat talve. 

 

Tervis Plussi 12. Tartu Maratoni Naistesõit toimub 10. veebruaril 2013. Ole kohal!

 

NB! Kui ka Sina soovid 10. veebruaril naistesõidul osaleda, anna sellest artikli all oma kommentaariga teada. Vastajate hulgast loosime kolapäeval (06.02) välja ühe õnneliku, kes saab naistesõidule tasuta pääsme.

VÕITJA LOOSITUD! Loosiõnn naeratas kommenteerijale nimega chamomilla, palju õnne! Võitjaga võetakse ühendust.