Miks ülemagamine sulle kahjulik on?

4 kommentaari
Miks ülemagamine sulle kahjulik on?

Me kõik vajame rahulikku ja kosutavat und, seda eriti öösiti. Mis juhtub aga siis, kui head asja saab liiga palju ehk millised on ülemagamise põhjused ja tagajärjed?

Me kõik vajame rahulikku ja kosutavat und, seda eriti öösiti. Mis juhtub aga siis, kui head asja saab liiga palju ehk millised on ülemagamise põhjused ja tagajärjed?

Ülemagamine: kui palju on liiga palju?

Unevajadus muutub elu jooksul, sõltudes vanusest, füüsilisest aktiivsusest, tervisest ja elustiilist. Olgugi et unevajadus on individuaalne, soovitatakse täiskasvanud inimestel magada öösel seitse kuni üheksa tundi.  

Miks inimesed liiga palju magavad?

Hüpersomnia ehk liigunisuse all kannatavate inimeste puhul on tegemist meditsiinilise probleemiga. Liigunisus põhjustab ekstreemset unisust kogu öö ja päeva vältel ning seda ei ole võimalik magamisega leevendada. Paljudel liigunisust põdevatel inimestel esineb ka ärevushäireid, neil on madal energiatase, mäluprobleemid ja püsiv vajadus magada.

Obstruktiivne uneapnoe on häire, mis põhjustab uneaegset hingamise pidurdumist. See võib samuti olla suurenenud unevajaduse põhjuseks, kuna segab normaalset unetsüklit.

Loomulikult ei ole kõikidel liiga palju magavatel inimestel eelnimetatud haigusi. Liigset magamist võivad põhjustada ka erinevad ained (nt alkohol või teatud ravimid) või seisundid (nt depressioon). Muidugi on ka niisuguseid inimesi, kes lihtsalt tahavadki palju magada.

Liigunisusega seotud terviseprobleemid:

Diabeet – uuringud on tõestanud, et liigne magamine või liiga vähene magamine võib suurendada diabeeti haigestumise riski.

Tüsedus – liigne magamine või liiga vähene magamine võib põhjustada ülekaalu. 

Peavalu – mõningatel inimestel võib liigne magamine näiteks nädalavahetustel või puhkuse ajal põhjustada peavalu. Teadlased usuvad, et see on seotud teatud neurotransmitteritega ajus, sh serotoniiniga. Samuti võivad päeva ajal magavad inimesed endale liiga teha, häirides nii öist und ning kannatades peavalu järgmisel hommikul. 

Seljavalu – kui vanasti soovitati seljavaluga rohkem pikali olla, siis tänapäeval see nii enam ei ole. Arstid soovitavad sel puhul säilitada regulaarset aktiivsust ning on liigse magamise vastu.

Depressioon – kuigi depressiooniga seostatakse pigem unetust, näitavad uuringud, et umbes 15% depressioonis inimestest magab liiga palju, mis võib nende seisundit halvendada. Regulaarne unetsükkel on seega häiritud, kuid just unetundide hoidmine iga päev samal tasemel aitab neil paraneda, mõjudes sarnaselt antidepressantidega saavutatavale toimele.

Südamehaigused – ühe uuringu tulemusena selgus, et naistel, kes magasid öösel 9-11 tundi, oli 38% suurem võimalus haigestuda südamereumasse kui naistel, kes magasid öösel kaheksa tundi.

Kuidas ülemagamist vältida?

Kui su keskmine uneaeg öösel on üle 7-8 tunni, pöördu arsti poole, kes aitab sul selgitada, miks sa magad rohkem kui peaks.

Kui ülemagamine on tingitud alkoholist või ravimitest, võib kasu olla neist loobumisest.

Kui ülemagamine on tingitud teatud meditsiinilisest seisundist, võib kasu olla selle ravimisest, mis omakorda aitab taastada ka regulaarse unetsükli.

Unehügieen

Regulaarsete uneharjumuste saavutamiseks soovitatakse igal õhtul minna magama ühel ja samal ajal ning hommikul ühel ja samal ajal ärgata. Samuti soovitatakse vahetult enne magamaminekut vältida alkoholi ja kofeiini. Regulaarne trenn ja magamistoale vastava keskkonna hoidmine aitavad sul samuti oma uneaega kontrolli all hoida. 

Allikas: webmd.com