Naised, tahate terveid ja ilusaid hambaid? Vaadake siia!

4 kommentaari
Naised, tahate terveid ja ilusaid hambaid? Vaadake siia!

Tänapäeva toitumissoovitused hammaste tervise heaks on midagi palju enamat kui lihtsalt suhkru vältimine. Õige toitumine on oluline haiguste ennetamisel ning hambaravi üheks tähtsamaks osaks on saamas toitumisnõustamine. Toidu kvaliteet ja koostis, valmistamine ja kombineerimine – kõik see kokku võib mõjutada hammaste tervist, muuhulgas hammaste lagunemist.

Tänapäeva toitumissoovitused hammaste tervise heaks on midagi palju enamat kui lihtsalt suhkru vältimine. Õige toitumine on oluline haiguste ennetamisel ning hambaravi üheks tähtsamaks osaks on saamas toitumisnõustamine. Toidu kvaliteet ja koostis, valmistamine ja kombineerimine – kõik see kokku võib mõjutada hammaste tervist, muuhulgas hammaste lagunemist.

Uuringud on näidanud, et sama hästi kui puu- ja juurviljades, kaunviljades ja pähklites leiduvad antioksüdandid võivad tugevdada organismi ja suurendada organismi võimet võidelda bakterite ja põletikuga, võivad nad aidata kaitsta ka hambaid ja igemeid. Mõnel toidul ja toitumisharjumusel on lausa tõestatud toime võidelda suus hambaauke tekitava bakterirünnaku vastu.

Mõned näited:

1. Kaltsiumiga rikastatud mahlad, piim ja teised piimatooted on rikkad neis sisalduva kaltsiumi ja D-vitamiini poolest ning toetavad tervete luude ja hammaste säilimist, vähendades sealhulgas ka hammaste väljakukkumise ohtu. Neile, kes mingil põhjusel piima ei joo ning juustu ei söö, soovitatakse küpsetistesse lisada piimapulbrit, et saada sealt siiski vajalikku kaltsiumit, mis kaitseks nii hambaid kui lõualuid. 

2. Juustu söömisel vabaneb suur hulk kaltsiumit, mis ühineb hambakatuga ning mille tulemusena moodustub hammastele kaitsev kiht, mis hoiab ära hambaaukude tekke ning aitab taastada hambavaapa.

3. Värsked puuviljad ja toored juurviljad, näiteks õunad, porgandid ja seller, aitavad puhastada hambaid katust ja värskendada hingeõhku.  

4. Antioksüdandid, näiteks C-vitamiin, ja teised puu- ja juurviljadest saadavad toitained aitavad kaitsta igemeid ning teisi kudesid võimalike vigastuste ja bakteriaalsete infektsioonide eest.

5. Mitmed uuringud on tõestanud, et värskete jõhvikate söömine segab suus leiduvate bakterite omavahelise koosluse tekkimist ning hoiab seega ära hammaste kahjustamise.

6. B-vitamiinide hulka kuuluv foolhape kindlustab hea suutervise ning aitab kaasa kogu keha rakkude uuenemisele. Foolhapet leidub rohkelt rohelistes lehtköögiviljades ning õllepärmis.

Lisaks tuntud teadmisele, et hambaauke tekitavad organismid saavad jõudu suhkrust (nt karastusjoogid, maiustused) ning muudavad selle happeks, mis kahjustab hambavaapa ja põhjustab hammaste lagunemist, siis nüüd on kindlaks tehtud ka see, et happelised toidud ja joogid (nt karboniseeritud joogid, tsitruselised puuviljad ja nende mahlad, vein, marineeritud toidud, mesi) võivad põhjustada hambavaaba kulumist ning muuta hambad tundlikuks, mõranenuks ja plekiliseks. 

Oluline on ajastus!

Hammaste head tervist ei taga mitte ainult toidud, mida sa sööd või püüad vältida, vaid sama tähtis on ka see, millal ja kuidas sa seda teed.

1. Toidud, mida peab kaua närima või suus hoidma (nt kurgupastillid) võivad kahjustada hambaid mitmeid kordi enam, kuna suhkrut hoitakse pikka aega otse vastu hambaid.

2. Väldi suhkru- ja süsivesikuterikkaid ning happelisi snäkke või söö neid vaid toidukordade ajal, vähendades nii hammaste kokkupuudet happega. Lisaks sellele toodab organism korralike toidukordade ajal rohkem sülge, et oleks kergem seedida, uhudes samal ajal ära rohkem toitu ning neutraliseerides kahjulikke baktereid, enne kui need jõuavad hambaid kahjustada.

 

Allikas: www.deltadentalins.com