CEO ja Repêchage’i nahahooldusbrändi looja Lydia Sarfati eduka karjääri saladus

Lydia Sarfati / Foto: Repêchage

Buduaari ajakiri

Liisbet Saue

Buduaaril oli au kohtuda Lydia Sarfatiga – rahvusvahelise ilumaailma liidriga, kellel on rohkem kui 46 aastat kogemusi kosmeetiku, konsultandi ja iluspaa omanikuna. Üle maailma tuntakse Lydiat ka kui merevetikate jõul põhineva nahahooldusbrändi Repêchage’i loojat ja tegevjuhti. Mis on tema edu saladus ja milline on tema ärifilosoofia?

Kohtume Lydiaga Kadriorus, Vase 5 paiknevas Repêchage’i ilubuduaaris – brändi Baltikumi ja Soome maaletoojate ilupesas, kus tervitab soe ja luksuslik atmosfäär. Õige meeleolu loomine kõikides brändi salongides üle maailma (Ameerika päritolu brändi edasimüüjaid on rohkem kui 50 riigis) on vähemalt sama oluline kui tõhusad ja nauditavad heaoluprotseduurid. Just viimane iseloomustab kõige paremini Sarfati filosoofiat.

Ta ei ole kunagi oma toodete ja hoolitsuste puhul rõhutanud ilu, vaid rohkem heaolu. „Minu lähenemine on alati olnud holistiline ehk keha kohtlemine tervikuna. Ma ei saa hoolitseda kliendi näo eest, kui ma ei hoolitse jalgade eest. Nagu ei saa ma ka teha hooldust seljale, kui ei tegele kätega. Kõik on omavahel seotud ja see ongi Repêchage’i meetod – holistiline lähenemine heaolule pealaest jalatallani, kaasates nii vaimu kui ka meele.“

Vestlus Lydiaga on äärmiselt soe ja emotsionaalne. Pikaajalise kogemusega edukas kosmeetik ja ärinaine toetub töös teadusele ja usaldab oma vaistu. Ta on kindel, et head asjad juhtuvad koostöös õige energiaga ja mõned inimesed tulevad meie ellu kui inglid, juhatamaks teed õigete asjadeni. Kokkusattumusi, arvab Lydia, polevat olemas.

Alustas kosmeetikuna

Poolas sündinud Lydia emigreerus ema ja isaga Ameerikasse, kui valitsus juudi juurtega perekondi taga kiusama hakkas. See on valus mälestus ja oli väga keeruline periood, ent naine on alati hoidnud pilgu päikese poole.

Lydia, kes oli juba kooli ajal väga huvitatud bioloogiast ja keemiast ning nägi lapsepõlves, kuidas kosmeetik emale ja tädile kodus näohoolitsusi käis tegemas, soovis ka ise sellel alal tippu jõuda. Ameerikas nõudis kosmeetikuna töötamine spetsiaalset litsentsi, mille sai ilukoolis õppides. Õpingute rahastamiseks tuli aga tööle minna. „Minu esimene töökoht New Yorgis oli jumestajana Lamê Cosmetics’i Manhattani poes, mille omanik oli väga kena naisterahvas Viinist. Segasime ise puudreid kokku ja meie juures käisid väga kuulsad kliendid, ent minu tõeline kirg oli siiski nahahooldus. Minutil, mil sain endale vajaliku litsentsi, leidsin töö nahahooldussalongis,“ meenutab Lydia, kes alustas küll tööd kosmeetikuna, kuid sai peagi tänu oma potentsiaalile tootearendajaks ja salongi juhatajaks.

Tegemist oli väga suure salongiga, kus oli tervelt 18 protseduuriruumi ja elu kees. Ometi teadis Lydia sisimas juba ammu, et tema järgmine peatükk on Manhattanil päris enda spaa avamine.

New Yorgi kuulsaim ekspert

Naise unistus sai teoks 16. septembril 1977, kui Manhattanil avas uksed Klisar Skin Care Center. Maailmas oli keeruline aeg („meil oli inflatsioon, majanduslangus, gaasihinnad olid väga kõrged“), aga inimesed soovisid ennast poputada. Lydia meenutab, kuidas talle öeldi, et praegu ei ole avamiseks õige aeg – inimestel ei ole raha, kuid tema tundis teisiti. „Uskusin, et inimesed tulevad, kui lood neile atmosfääri ja pakud fantastilisi näohooldusi.“

Lydia teeb vestluses väikese põike ja juhib tähelepanu, et ka Tallinna Repêchage’i ilubuduaar avati 16. septembril 2017, pandeemia kiuste. „See kuupäev on nagu kokkusattumus, aga ma ei usu kokkusattumustesse. Usun õigesse energiasse,“ lisab ta.

Ja inimesed tulid. Septembris avatud salongis oli peagi järjekord uue aastani. Manhattani spaast sai üks linna kuumimaid. Kolm aastat hiljem tegi Lydia revolutsiooni, tulles turule kuulsa neljaastmelise näohooldusega (Four Layer facial), mida on mainekad ajakirjad nimetanud maailma parimaks näohoolduseks.

Merevetika väele loodud neljaastmeline näohooldus oli innovaatiline, sest hoolduse kõik etapid olid pakendatud õige kogusega doosideks ja pandud karpi – tulemuseks tõhus nahahooldus, kus kogustega ei ole võimalik eksida ja esmatähtis on hügieen. „Tahtsin, et kõik kosmeetikud oleksid valmis pakkuma kliendile perfektset näohooldust. Ole sa Tallinnas või Varssavis, nime järgi saad küsida hooldust ja tead täpselt, mis sind ootab. Sa ei pea muretsema, et lahkud salongist punase näoga,“ selgitab naine ja viskab nalja, et kui oskad lugeda kümneni, oled võimeline ka hoolitsusi tegema – etapid on kenasti nummerdatud.

Nii sündis Repêchage. Klisar Skin Care Center salongi müüs Lydia partnerile.

Revolutsioonilise õigeteks doosideks jaotatud näohoolduse ideeni jõudis ta tänu kogemusele. Lydia salongis oli kaheksa hoolitsustuba ja tema heaks töötas 12 tüdrukut. „Õhtuti käisin ja vaatasin ruumid üle ja alatasa olid kõik purgid lahti jäetud. Tundsin, kuidas aju tahtis pärast pikka päeva plahvatada. Ma küll armastasin oma töötajaid, aga nad ei olnud piisavalt tähelepanelikud. Mõtlesin, et selle asemel, et olla iga päev frustreeritud ja neid õpetada, on lihtsam mängu muuta,“ selgitab ta idee sündi luua kasutamiseks õiged annused, mille pakendid saab pärast ära visata.

Tollal oli salongis protseduuride tarvis kasutusel ka palju suuri masinaid, mis ruumi võtsid ja silma häirisid. „Pidin mõtlema, kuidas teha masinate tööd ilma masinateta. Robert Oppenheim käis sageli minu salongis ja saatis mulle ka palju kliente. Ta ütles kord, et kui ma mõtlen välja, mida ma siin teen ja suudan selle panna karpi, saab minust miljonär. Tal oli õigus,“ räägib Lydia, kes usub, et iga innovatsioon algab küsimusega miks: miks sa pead selle saavutama, kuidas sinna jõuad, kuidas selle saavutad?

Merevetika kuningas on Lydia hüüdnimi, sest Repêchage oli Ameerikas esimene, kes merevetika nahahooldustoodetesse tõi.

Väekas merevetikas

Repêchage’i väeka ja peamise koostisosa merevetika juurde viis Lydia samuti tunnetus. Naine mäletas bioloogiatunnist, et merevetikas oli esimene elav organism ja meie inimestena oleme mingis mõttes sellele taimele sarnased, olles seotud soolase veega. „Meie pisarad ei ole magusad, nad on soolased. Kui nutame, lekiksime justkui merevett,“ toob Lydia näite ja lisab, et inimesed tunnevad ennast mere ääres sageli paremini, olgu see jalutuskäik või ujumine. „Merest saadav heaolu on väga oluline, sest ilu ongi heaolu.“

Idee merevetikat nahahooldustoodetes kasutada, jõudis Lydiani 1974. aastal Iisraeli reisil. „Külastasime maapiirkondi, sest tahtsin näha ja kogeda, kuidas inimesed elavad. Mis mind üllatas, olid nende maitsvad ja mahlased puu- ja köögiviljad. Mõtlesin, et kuidas on võimalik, et kõrbealadel sellised viljad kasvavad,“ meenutab ta. „Abikaasa veel naeris, et kas tahan nüüd farmeriks hakata, aga mind huvitas lihtsalt, kuidas selline mahlasus saavutati. Siis avastasime, et väetisena kasutati vetikaid, mille peale sõitsin Prantsusmaale Britanniasse, et kõik selgeks saada.“

Prantsusmaal kasutatakse merevetikaid väetisena nii põllumajanduses kui ka toidutööstuses ja meditsiinis. Merevetikas sisaldab suurt kontsentratsiooni väga võimsaid toimeaineid –  tervelt 12 vitamiini ja mineraali, 42 mikroelementi ning 18 aminohapet. „Mõtlesin, et see on merest pärit ime. Pöördusin tuttava poole, kes merevetikate korjamisega tegeles ja küsisin, kuidas oleks nahahooldusega. Kui merevetikas on nii hea toidule, siis miks mitte nahale? Nad vaatasid mind kui hullumeelset, aga me tegime selle ära. Pärast mitmeid-mitmeid kuid õnnestus meil luua merevetikatel põhinevad Repêchage’i tooted,“ räägib Lydia. Ameerikas olid nad esimesed, kes merevetika nahahooldustoodetesse tõid.

Täna kutsutakse Lydiat merevetika kuningannaks, kuid ta ise eelistab olla kuningas. „Muide, ka Poola esimene kuningas oli naissoost Jawdiga,“ pikib ta vahele huvitava infokillu ja lisab, et merevetikas on niivõrd võimas ka sellepärast, et kannab endas mere energiat.

Lydia poseerimas Eesti Repêchage’i Ilubuduaari tiimiga. Vasakult: jumestaja Marre Naissoo, Lydia Sarfati, ema ja türe duo ehk brändi maaletoojad kosmeetik Anu Transtok ning brändi turundusjuht Eestis Grete Transtok. Hoolitsusi saab proovida Kadrioru Ilubuduaaris.

Teine võimalus

Võib öelda, et Repêchage sündis merest, tähendades prantsuse keeles teist võimalust. „Kui ma olin nime puhul otsuse langetanud, ütlesid kõik mulle Ameerikas, et ära vali seda, ameeriklased ei ole võimelised seda hääldama.“ Lydia jäi endale kindlaks, sest „teine võimalus“ kandis endas naha jaoks suurepärast tähendust. „See on mõeldud inimestele, kes on nahahooldust proovinud, kuid see pole õnnestunud. See on teine võimalus nii naha kui ka ilusa äri heaks, sest ma õpetan naisi üle maailma, kuidas saada edukaks ja mida see nõuab,“ jagab Sarfati, et talle on väga oluline, et edasimüüjatel läheks hästi ja ka kliendid üle kogu maailma oleksid õnnelikud.

Lydia meelest on edu saavutamisel kõige olulisem märksõna panustamine. „Kui juba hakkad tegema, tee õigesti (Lydia viipab käega meid ümbritsevale ilubuduaarile ja ütleb, et see on hea näide, kuidas teha asju õigesti). Koolita oma töötajaid, ikka ja alati. Veendu selles, et nad teevad sama head tööd, nagu sa ise teeksid.“

Ta on sellel teemal kirjutanud ka raamatu „Success at Your Fingertips: How to Succeed in the Skin Care Business“ ja tõdeb, et tema kirg on hoolitseda selle eest, et olgu salong avatud Tais või Hiinas, on seal lisaks suurepärastele hooldustele ka samasugune atmosfäär. Teiseks oluliseks edu saladuseks on kaasa aitamine teiste edule. „Kui oled võimeline jagama oma edu teistega, siis pole võimalik, et sind ennast edu ei saada.“

„Ilu, tervis ja heaolu on Repêchage’i võtmesõnadeks, miks ma 42 aastat hiljem olen endiselt selles äris. Meil on pereettevõte ja ma soovin, et see ka jääks nii.“

Lydia kõrval äris toimetavad tema abikaasa ja kaasasutaja David Sarfati ning nende tütar ja asepresidendi kohusetäitja Shiri Sarfati.

Suurim väärtus on perekond

Muljetavaldava karjääriga Lydia teab, kui oluline on perekond ja tagala ning on elus kõige uhkem oma laste üle. Kohtumislugu armastava abikaasaga on aga märkimisväärselt eriline.

„Saime tuttavaks tänu pimekohtingule. Mul oli üks kursuseõde Helen, kellega õppisime teise keelena inglise keelt. Ta käis peale, et kohtuksin ühe noormehega ja lubas korraldada pimekohtingu. Mu inglise keel polnud tollal veel nii hea ja mõtlesin, et miks ta nii väga tahab, et ma pimeda noormehega tuttavaks saaksin, kuid lõpuks jäin nõusse. Pidime nägema ööklubis, aga noormees ei ilmunud kohale. Mõtlesin veel endamisi, et vaesekene, ta ei leia mind üles. Lõpuks otsustas Helen talle helistada ja andis toru äkitselt mulle. Võtsin telefoni ja noormees vabandas, et ta ei tulnud, sest mängis parasjagu sõpradega kaarte. Hakkasin selle peale hüsteeriliselt naerma, sest sain aru, et ta ei saa pime olla. Naersin nii kõvasti, et ei saanud isegi rääkida. Helen ütles mulle hiljem, et andis talle minu aadressi, sest noormees oli lausa nõudnud kohtumist tüdrukuga, kes niimoodi naerab. Ta tuli mulle ukse taha ja see oli armastus esimesest silmapilgust,“ meenutab Lydia.

Tänavu septembris tähistavad nad 50. pulma-aastapäeva, ent nende armastusloo juures oli eriline roll kursaõde Helenil, kes kadus üsna pea pärast nende kohtumist. „Teadsime, kus ta elab ja tahtsime teda pulma kutsuda, aga ta justkui kadus maa pealt,“ jääb õhku tõdemus, et kokkusattumusi pole olemas.

Olles üles ehitanud ülemaailmselt eduka firma, uuritakse Lydialt tihti, kuidas see tal laste kasvatamise kõrvalt õnnestus. Ta naerab, sest seda küsitakse tõesti palju. „Kõige olulisem on olla organiseeritud ja planeerida, ent samal ajal ei tohiks ennast ära kaotada,“ õpetab naine, kes võtab enda jaoks alati aega. „Ärkan varakult ja tund või kaks on minu aeg, mil loen raamatuid, hoolitsen enda eest, teen harjutusi või käin vannis.“

Lydia toob välja, et number üks on enda eest hoolitsemine, number kaks on plaani olemasolu ja number kolm abi olemasolu. „Ma ei ütle, et tegin seda üksi, sest siis valetaksin. Mul oli väga hea majapidajanna, sest hoolitsesin selle eest, et kui oli minu aeg, ei veedaks ma seda koristades või kokates, vaid tahtsin olla koos laste ja abikaasaga.“

Ta usub, et just naiste jaoks on eriti oluline leida enda jaoks aega. Kõike ei pea ise ära tegema, vaid võib küsida abi ja selleks inimese palgata. „Ma ei saa ise kõike teha ja sellepärast on oluline õppida, kuidas delegeerida. Kui selle selgeks saad ja ümbritsed end hea tiimiga, on see, mida teen, lihtne. Mõned inimesed ei taha jagada, aga nii ei tule ka loodetud kasvu. Mingitest asjadest tuleb lahti lasta. Muidugi teed sa ka vigu, aga ka õpid nendest,“ jagab ta tarkusi.

Kohustuslikud ilurutiinid

Uurin, kas kuulus neljaastmeline näohooldus on Lydia lemmik. See on tõepoolest endiselt number üks ka klientide hulgas, kuid Repêchage’i valikus on ka palju teisi professionaalseid hooldusi ja tooteid, mille hulgast igaüks leiab endale sobiva. Oluline on, et toodetes ei ole kasutatud parabeene ja neid ei ole testitud loomade peal. Küll aga paneb Lydia südamele, et kui käiakse hooldustes, tuleb ka kodus omalt poolt panustada. „Ma ei ole mustkunstnik, et teen kliendile maagiat. Enda eest tuleb ka kodus hoolitseda, kaks korda päevas ja siis tulla. Ainult minu peale loota ei saa,“ jagab ta oma seisukohta.

Lydia ise kasutab oma heaolurutiinides muidugi Repêchage’i tooteid. Intervjuu ajal on naisel käsil Repêchage’i uute sarjade Hydra Dew Pure™ kollektsiooni kuivale ja kahjustatud näonahale ning the Vita Cura® CelluSea kehatoodete kollektsioonide tutvustamine Euroopas, nii et rutiin peab olema efektiivne ja kiire. Lisaks nendele toodetele teeb ta nahale ka igapäevaselt kuivharjamist – 10 minutit järjest ja ikka nii, et nahk on pärast punane.

Kodus armastab Lydia käia vannis ja hommikuti ärgates lükkab äratuskella viieks minutiks edasi, et asetada silmadele Repêchage’i värskendavad silmapadjad.

Õige tunnetus on võti

Lydia usub, et inimesed peaksid siin elus tegema asju, mida armastavad. Selle järgi valib ta endale ka koostööpartnerid, kes Repêchage’i saavad esindada. Kui ei ole õiget tunnetust, ei ole võimalik pakkuda täiuslikku kogemust.

„Ma ei ütle seda niisama,“ alustab Lydia looga.

„Mul oli USA-s väga suur äri, väärt miljoneid dollareid. Mul oli suurepärane edasimüüja, kellega saime hästi läbi ja käisime peredega teineteisel külas. Ühel hetkel otsustas ta oma osaluse suurele grupile edasi müüa. Uus firma võttis äri üle ja asetas positsioonidele inimesed, kellel polnud ühtegi kogemust nahahooldusäriga ega õrna aimugi, mida nad tegid. Proovisin neid pidevalt suunata ja juhendada, kuniks ühel hommikul ütlesin abikaasale, et lendan Dallasesse ja vallandan nad. Abikaasa vaatas mind ja küsis, et kas ma ikka tean, kui paljudest miljonitest on jutt, mille peale vastasin, et ma ei hooli. Neil ei ole õiget tunnetust ja nad ei meeldi mulle. Iga kord, kui lõpetasime telefonikõne, olin vihane. Küsisin kaasalt, kas ta tuleks minuga kaasa. Lendasime kohale, ruum oli täis mehi. Kontrollimaks, et teen õiget asja, küsisin müügi asepresidendi käest mitut väikest partnerit ta isiklikult teab, kellega äri teeb. Palusin tal nimetada 20 partnersalongi ilma pabereid vaatamata. Ta ei osanud vastata, mille peale tänasin džentelmene pea 16 aastat kestnud koostöö eest ja ütlesin, et olete vallandatud. Loomulikult arvasid nad,  et olen hulluks läinud, aga nad ei tunnetanud, ei hoolinud ega teadnud,“ võtab Sarfati oma ärifilosoofia kokku.

„See on minu luksus, et töötan koos inimestega, keda armastan. Sa pole edasimüüjana ainult klient, vaid sinust saab pereliige,“ sõnab Lydia ja julgustab naisi oma teed sammuma. „Mehed on suurepärased,“ ütleb Lydia, „aga meie naistena oleme tänu emotsionaalsele intelligentsusele head ülemused ja meil on väga palju pakkuda.“