Kuidas vähendada lapsel stressi?

4 kommentaari
Kuidas vähendada lapsel stressi?

Lapsel valutab kõht, sest homme on matemaatikas kontrolltöö. Ajaloo tasemetöö ajab nii närvi, et mitu ööd ei taha uni tulla. Kuidas aidata lapsel taluda stressi ning hoolimata sooritussurvest püsida lõdvestunud ja rõõmus? Neid oskuseid on vaja terve elu vältel ja ajaga nõudmiste tase vaid suureneb, kirjutab Meidän Perhe.

Lapsel valutab kõht, sest homme on matemaatikas kontrolltöö. Ajaloo tasemetöö ajab nii närvi, et mitu ööd ei taha uni tulla. Kuidas aidata lapsel taluda stressi ning hoolimata sooritussurvest püsida lõdvestunud ja rõõmus? Neid oskuseid on vaja terve elu vältel ja ajaga nõudmiste tase vaid suureneb, kirjutab Meidän Perhe.

Joogaõpetaja ja stressi valitsemise ekspert Mia Jokiniva annab väikeste laste vanematele alljärgnevat nõu:

– Hoolitse kõigepealt selle eest, et su oma stressitase on kontrolli all. Lastega perede üks suurimaid väljakutseid on igapäevane müra ja rahmeldamine, sest hääled aktiveerivad keha stressihormoone. Proovi iga päev natuge aega vaikuses veeta: sulgu kasvõi kümneks minutiks oma tuppa, mine üksi jalutama või pane kõrvaklapid kõrva. Lühikesed hetked vaikuses käivituvad keha taastumise. Õpeta ka lastele, et teinekord ollakse vaikuses: suletakse televiisor ja lamatakse rahulikult.

– Õpi mõtlema, et ka peaagust piisab. Number seitse on uus kümme. Vähemalt osa täiskasvanu stressist on tingitud sellest, et tahetakse olla liiga ideaalne. Püüa mõista, et sa ei saa teha kõike viimase peale. Pea meeles, et ka laps õpib seda sinult.

– Kui sul on järgmine kord viis minutit oma aega, ära torma esimese asjana Facebook´i, vaid maga rahulikult oma hingamist kuulates. See tundub võib-olla rumalana, kuid toimib: keha hakkab stressist taastuma.

– Õpeta ka lapsele, et keha ja meel on seotud. Te võite lõõgastumist ja oma keha emotsioonide kuulamist koos õppida.

– Pööra tähelepanu enda väljendusele: kas sa kiidad last vaid siis, kui ta midagi suurepäraselt teeb? Pea meeles lapsele öelda, et sa armastad teda sellisena nagu ta on ja ta on maailma ilusaim laps, sõltumata sellest, mida ta teeb või oskab.

– Ära tee vigadest liiga suurt numbrit, ei enda ega ka lapse omadest. On väga stressirohke karta vigade tegemist. Üks isa taipas alles siis oma käitumise tagajärgedest, kui pere ühel hommikul sisse magas. Algklassides käiv poeg sai aru, et on kooli hiljaks jäänud ja hakkas nutma nagu oleks tegu maailmalõpuga. Isa taipas, et oli näidanud halba eeskuju ja hurjutanud ennast ka pisikeste vigade eest. Tuleta nii endale kui ka lapsele meelde, et vead ei ole maailmalõpp!

 

Anneli Allikas-Parv