Teismeliste toitumisharjumused

38 kommentaari

Lisaks sellele, et muretseme enda kehakaalu ja toitumisharjumuste pärast, on vanemate õlul ka kohustus vaadata ja jälgida oma laste toitumist. Olles ise eeskujuks, saame palju ära teha, et meie lapsed õigesti ja tervislikult toituksid.

Lisaks sellele, et muretseme enda kehakaalu ja toitumisharjumuste pärast, on vanemate õlul ka kohustus vaadata ja jälgida oma laste toitumist. Olles ise eeskujuks, saame palju ära teha, et meie lapsed õigesti ja tervislikult toituksid.

Teismeliste kalorivajadus on küllaltki kõrge, sest enamik neist kasvab alles. Samuti kulub neil koolis, sportides ja sotsiaalses elus palju füüsilist ja vaimset energiat. See, kui palju iga teismeline sööb, on loomulikult varieeruv ning sõltub tema vanusest, kasvust, soost ja aktiivsuse tasemest, kuid enamik sööb siiski sama palju kui täiskasvanud ja vahel isegi tunduvalt rohkem.

Kui sa kardad, et sinu teismeline sööb vale toitu, siis tasub püüda muuta mittepopulaarsed toidud atraktiivsemaks, eriti see tähtsaim – hommikusöök. Lihtsaim viis selleks on menüü sagedane muutmine. Täisteramüsli, munad, väherasvane piim, puuviljad, jogurt ja madala rasvasisaldusega kodujuust pakuvad toitainerikast einet, kuid pole igaühele meele järele ning iga päev täpselt ühtede ja samade asjade söömine muutub igavaks. Tasub näha vaeva ja pakkuda teismelistele rohkem valikuid: näiteks kahte sorti müslit, mitut liiki puuvilju ning pannkooke või vahvleid erinevate katetega. Hommikusöögi võib huvitavaks muuta ka toiduga, mida tavaliselt sel ajal ei pakuta, näiteks juustust või pähklivõist ja täisteraleivast valmistatud võileibadega. Ka toitvad õhtusöögi „jäägid“ võivad olla põnevamad kui müsli või puder. Võib olla on sul lihtsam aga last perelõunatest või pereõhtusöökidest osa võtma kaasata, kui sa palud neil endil ette planeerida terve nädala menüü. Tee sellest vahva tabel ja riputa kööki ülesse!

Üleminekueas toimub kasvuspurt, mis jääb alla ainult väikelapseeas toimuvale. Kehaehituse muutustest tingituna toimuvad muutused ka toitainete vajadustes. Need omakorda erinevad ka vastavalt soole. Kasvuspurt algab ja lõpeb tavaliselt varem tüdrukutel, seega tuleks igasuguseid toitumisalaseid nõuandeid võtta kui põhisuundumisi. Vaata tabeleid soovitavate toidukoguste kohta teismelistele vastavalt nende vanusele, pikkusele ja kaalule, et saaksid oma last paremini kasvatada ja õigemini toita.

Vanemad on küll harilikult viimased inimesed, kelle nõu kuulatakse, sest palju suurem mõju tuleb eakaaslastelt. Vanemad saavad kodus olla vaid vaikivaks eeskujuks. Söömine muutub sotsiaalseks rituaaliks, mida eelistatakse läbi viia koos sõpradega ning üsna sageli soovitakse siis ka väljendada suuremat kontrolli oma valikute üle. Teismeline, kes poleks mures oma suuruse, vormi ja väljanägemise pärast, oleks väga ebatavaline. Poisid tahavad sageli kaalus juurde võtta, samal ajal kui tüdrukud soovivad peaaegu alati kaalus alla võtta ning paljud tüdrukud kärbivad kaloreid. Kahjuks püüavad paljud neist vähendada söödavate kalorite hulka selliste toitainerikaste toitude nagu leiva, terade ja liha arvelt, samal ajal aga täites kõhtu suure kalorisisaldusega näkside ja karastusjookidega. Tõenäoliselt püüab iga neljas tüdruk oma kaalu ühel või teisel viisil kontrollida, millest mitmed on aga väga ebatervislikud. Mõned, nagu pikaajaline nälgimine (anoreksia) või tahtlik oksendamine (buliimia) on väga ohtlikud. Kui sinu teismeline laps on ülekaaluline ning soovib dieeti pidada, siis jälgi, et see oleks mõistlik dieet.

Teismelistega tehtud uuringud näitavad, et sel ajajärgul muutuvad ka nende toitumisharjumused, nad lõpetavad kindlatel aegadel söömise ning kalduvad näksima. Seetõttu on üheks võimaluseks varuda koju hulgaliselt tervislikke näkse ja salatimaterjali. Hommikusöök ja lõuna on toidukorrad, mis kõige sagedamini vahele jäetakse, eriti dieeti pidavate tüdrukute poolt. Kuid söömine võib muutuda ebakorrapäraseks tänu koolile, sotsiaalsetele kohustustele ja osalise ajaga tööle või trennile. Selle tulemusel võib teismeline ühel päeval süüa tunduvalt rohkem kui tema keha vajab, järgmisel päeval aga palju vähem. See on esimene asi, mis lööb kehakaalu sassi. Samas, nii kaua kui enamik toidukordi on tasakaalustatud ning nädala jooksul on omandatud optimaalne hulk toitaineid, ei pea teismeline iga päev kõiki oma toitevajadusi rahuldatud saama.
Aita oma lapsel õigesti toituda!

PS! Mida sööte teie hommikusöögiks ja millised on teie toitumisharjumused?

/Maily Kivilo/