Miks peaksime tarbima vähem suhkrut?

Miks peaksime tarbima vähem suhkrut?

Keskmine ameeriklane sööb nädalas erinevate söökide-jookide ja maiustustega ära umbes kilo suhkrut. Veidi üle saja aasta tagasi söödi kilo aastas. Diabeet ja ülekaalulisus ei ole kujunemas epideemiaks mitte ainult Ameerikas, vaid kogu arenenud maailmas, süüdi on nii passiivne eluviis kui ka suhkru ja rafineeritud toiduainete poolest rikas menüü.

Keskmine ameeriklane sööb nädalas erinevate söökide-jookide ja maiustustega ära umbes kilo suhkrut. Veidi üle saja aasta tagasi söödi kilo aastas. Diabeet ja ülekaalulisus ei ole kujunemas epideemiaks mitte ainult Ameerikas, vaid kogu arenenud maailmas, süüdi on nii passiivne eluviis kui ka suhkru ja rafineeritud toiduainete poolest rikas menüü.

Valget, rafineeritud lauasuhkrut peetakse üheks kõige ohtlikumaks laialt kasutatavaks toiduaineks tänapäevases menüüs, sest keemilise töötlemise tulemusel jõuab meie toidulauale vitamiini-, mineraalaine-, proteiini- ja kiudainevaba mass, mida sellisel kujul looduses ei leidu.

Lisaks on ained, mida rafineerimisel kasutatakse, toksilised ning nende jäägid säilivad ka lõpptootes. Sellised omadused teevad lauasuhkrust antitoitaine, mis pigem kurnab organismi, kui talle midagi annab.

Keskendumisraskused, kaaries ja kehakaal

Seda, kuidas mõjub liigne magusasöömine meie hammastele ja keskkohale, teame me kõik. Kuid lisaks sellele tekitab liigne suhkrutarbimine ka kardiovaskulaarseid haigusi, sest suhkur tõstab vererõhku, triglütseriinide ja halva kolesterooli taset. Allergia, astma, artriit ja muude autoimmuunhaiguste baas on küll geneetiline, aga suhkur võimendab nende teket.

Lisaks soodustab suhkur hormonaalset tasakaalutust, vähirakkude arengut, soolestiku halbade bakterite ja pärmseene kasvu. Kuna suhkur muudab keha happeliseks, siis aitab ta ka kaasa osteoporoosi tekkele. Kuna pH tase peab olema konstantne vahemikus 7,36 – 7,42, siis suhkrurohkuse juures happelisemaks muutuvasse verre hakkab organism kudedest ja seejärel hammastest-luudest võtma leeliselist keskkonda tekitavat kaltsiumi ja magneesiumi. Seega on luuhõrenemise kartuses pigem mõtet suhkru tarbimist vähendada, kui kaltsiumipreparaate juurde võtta.

Keskendumisraskuste ja agressiivsuse teke on seletatav insuliinilaengutega. Vere suhkrutaseme kontrolli all hoidmiseks pärast magusasöömist toodab kõhunääre suurtes kogustes insuliini, mis omakorda kutsub esile neerupealise hormooni adrenaliini ületootmise ning viib vere suhkrutaseme liiga madalale. Adrenaliini üleproduktsioon ärritab närvisüsteemi ning tekitab rahutust ja agressiivsust.

allikas: K.Naur, Ü.Hõbemägi “Puhas Toit”

 

 

Triin Tisler