MIKS ja KUIDAS uuel aastal joogaga alustada

Silja Siller
Silja Siller — FOTO: Jana Laigo

Aasta lõpus antakse ikka lubadusi ja peetakse plaane, kuidas järgmisel aastal elada paremini. Joogaõpetaja ja heaolu coach Silja Siller soovitab kindlasti proovida joogat, sest sellel on palju kasutegureid – paindlikkus (ja mitte vaid füüsiline, pigem peamiselt kahe kõrva vahel asuvat), lihastoonus ja -vastupidavus ning parem füüsiline vorm, kõrgenenud energia ja elujõud, meelerahu, teadlikkus ja kohalolu ning tasakaalu ja rahu leidmine endas.

Mis on jooga?

Silja selgitab, et jooga on aastatuhandeid vana praktika, mida antakse õpetajalt õpilasele edasi – see ei ole visuaalne ega ego toitmise praktika, see on kohal olemise ja tunnetamise praktika.

Silja sõnul sobib jooga nii füüsiliseks treeninguks, enda sisse piilumiseks kui ka oma sisemise maailma süvendamiseks – jooga on teraapia, meditatsioon, väärtused ja suhtumine.

Ta soovitab joogaga võiks tegeleda siis, kui tekib tahtmine midagi enamat kogeda, tunnetada oma keha, avastada enda sees paindlikkus ja soov leida rahu või vastupidi kogeda energiat.

Joogat praktiseerides leiavad inimestes aset teatud muutused, kuid Silja sõnab, et muutused on alati individuaalsed ja igal ühel toimuvad need erineva kiirusega. Kuid üks on siiski kindel, kui tekib harjumus praktiseerida, siis hakkab inimene märkama iseendas erinevaid mõtte-, liikumis ja käitumismustreid.

Joogat saab teha ka kodus

Silja räägib, et jooga praktiseerimiseks on väga mitmeid võimalusi – seda saab praktiseerida videote järgi, liituda online tundidega, õppida erinevate raamatute ja juhendite järgi ning osaleda ka rühmatundides. Kindlasti leidub sobiv variant kõigile, vastavalt maitsele ja võimalustele. Kõige olulisem on ju soov endale head teha.

Ta lisab, et kui soovid kodus joogat praktiseerima hakata, võta alustuseks 5-10 minutit pärast ärkamist liigutamiseks – tee erinevaid lülisamba rullimisi, tee käte-, jala- ja õlaringe. Kui aega rohkem, võta lisaks mõnus asend, kus istuda ja jälgi ca 5-10 min jooksul oma hingamist ning mõtteid.

Loomulikult on ka hea praktiseerida erinevate videote järgi – katsetada liikumisi ja asendeid. Kusjuures alati ei pea tegema palju või kohe kõike ja kõige keerulisemaid asendeid. Piisab sellest, et oled kohal, hingad ja liigutad pisut oma enesetunde järgi. Ja kui tekib seejärel huvi joogamaailma ja -filosoofiasse pisut sügavamalt piiluda ning oma praktikat kasvatada, siis soovitab ta ühendust võtta mõne õpetajaga ja sealt juba edasi koos liikuda ja areneda. 

Lihtne joogaharjutus ehk Kobra asend

  • Alusta kõhulilamangus ja pane oma pihud maha rinna kõrvale (kindlasti madalamal, kui õlad!) ja natuke laiemalt kui su õlad. Õlavarred too võimalikult kere lähedale nagu hoiaksid midagi väga head ja kallist kaenla all peidus. Suuna suured varbad teineteise poole (võid nad isegi kokku panna) ja lase kandadel vajuda väljapoole.
  • Sissehingamisel tõsta ülakeha maast lahti, hoides naba pisut suunatud lülisamba poole ja samaaegselt käed aktiivsed, st. ei siruta käsi lõpuni vaid jätad nad kõverdatuks ning tõmbad end rinnakust ette poole, nagu tahaksid roomama hakata. Hoida kindlasti õlad all!
  • Eesmärk on tunda sirutust ja venitust rindkeres ja õlavöötmes ning vältida kokkuvajumist alaselja piirkonnas. Tee siin mõned sisse- ja väljahingamised enne kui väljahingamisel taas kõhuli langed. Võid asendit korrata 5-6 korda ja märka, kuidas energia sinusse voolab ning maailm tundub taas säravama ja rõõmsamana.