NIPINURK: KUIDAS teha edukalt mitut asja korraga?

NIPINURK: KUIDAS teha edukalt mitut asja korraga?
Shutterstock

Tehnoloogiaettevõtja, koolitaja ja Stanfordi ärikooli endine lektor Nir Eyal selgitab enda raamatus “Segamatu”, miks segajate probleemi ei saa lahendada lihtsalt seadmete sahtlisse panekuga.

Ta pakub praktilisi uudseid tehnikaid ja nõuandeid, kuidas võtta tehnoloogiast parim, laskmata sel meist parimat võtta.

Kuni meil pole vaja ühelegi kanalile täiel määral keskenduda, suudame korraga teha rohkem kui ühte asja.

Uuringud on näidanud, et kui korraga on hõlmatult mitu sensoorset sisendit, suudavad inimesed teha mõnda asja paremini. Näiteks on mõnda tüüpi õpitulemused paremad, kui üheaegselt rakendatakse nii helilist, visuaalset kui ka taktiilset vastuvõtumoodust. Hiljutine uuring leidis, et kõndides, isegi aeglaselt ja jooksulindil, olid loovustesti tulemused paremad kui istudes.

”Mõned mitme kanaliga rööprähklemise vormid sobivad omavahel eriti hästi. Toiduvalmistamine ja koos sõpradega tervisliku roa söömine võimaldab teha midagi head oma kehale, investeerides samal ajal ka sõprussuhetesse. Kontorist välja pikale jalutuskäigule minek, tehes samal ajal telefonikõnesid või kutsudes töökaaslase kõndides peetud koosolekule, võimaldab teha kahte head asja korraga. Töölesõidu ajal kasuliku audioraamatu kuulamine on hea näide ühistranspordi hüvede täiel määral ärakasutamisest, investeerides samal ajal enesearendusse. Sama tegevus kokkamise või koristamise ajal loob mulje, et koduste tööde tegemine läheb kiiremini,” selgitab Nir Eyal.

Veel üks mitme kanaliga rööprähklemise vorm on ilmnenud olevat tõhus viis, mille abil hoida end kehaliselt vormis. Pennsylvania ülikooli Whartoni kooli teadur Katherine Milkman on näidanud, kuidas nende asjade kasutamine, mida me tahame teha, aitab meil ära teha ka asju, mille kohta teame, et peaksime neid tegema. Milkman andis oma uuringus osalejatele iPodi, kuhu oli laaditud audioraamat, mida nad said kuulata üksnes trennitegemise ajal. Milkman valis selleks raamatud ”Näljamängud” ja ”Videvik”, kuna teadis, et nende sisu paneb kuulajad tõenäoliselt lisa tahtma. Tulemused olid hämmastavad: ”Katseisikud, kes pääsesid audioraamatule juurde ainult trenni ajal, käisid trennis 51 protsendi võrra rohkem kui kontrollrühma liikmed.”

Milkmani tehnikat nimetatakse ”kiusatuse kokkuköitmiseks” ja seda saab rakendada alati, kui tahame kasutada ühest tegevusest saadavat meelehead teise intensiivistamiseks. Minu puhul on trennitegemise preemiaks Pocketisse salvestatud artiklid. Teel trenni või pikale jalutuskäigule minnes kuulan artikleid, mis loetakse mulle ette tänu Pocketi rakenduse teksti kõneks muutmise võimalusele. Sellesse äppi programmeeritud ettelugeja on oivaline ja Interneti HAL 9000 hääle on asendanud erksa olekuga Briti noormees, kes loeb ette minu valitud artiklid ilma ühegi reklaamita.

Salvestatud artiklite läbikuulamine tundub nagu väike preemia, innustades mind sageli trenni või kõnniringile minema, rahuldades samal ajal mu vajadust intellektuaalse stimulatsiooni järele ja päästes mind kiusatusest töölaua taga lugemisse süveneda. See aga, armas rahvas, on asi, mida me nimetame segajate vastuhäkkimisel kolmekordseks võiduks! Mitme kanaliga rööprähklemine on alakasutatud taktika igast päevast rohkema saamiseks. Saame selle tehnika lõimida oma ajakavva, et see aitaks meil teha rohkem aega sihikuseks ning kasutada kiusatuste kokkuköitmist, et muuta mõned tegevused (näiteks trennitegemine) nauditavamaks.

”Minu häkkimisviis on üks moodus vastuhakuks peibutavale tõmbele lugeda ”ainult ühte asja” või avada veel üks lehekülg ”pärastpoole vaatamiseks”. Asendades halvad harjumused uute reeglite ja vahenditega, olen ma tõstnud oma tulemuslikkust ja hoidnud HALi ahvatleva kutse taamal,” kirjutab Nir Eyal, et praegu, kui veebiartiklid ahvatlevad teda üha edasi klikkima, vastab ta robotihäälel: ”Kahju küll, Internet, aga ma arvan, et ei saa seda teha.”

Meelespea

  • Veebiartiklid on tulvil potentsiaalselt hävitavaid väliseid päästikud. Avatud veebilehed võivad meid sihilt kõrvale kallutada ja kalduvad imema meid aegaraiskavasse veebisisu keerisesse.
  • Kehtesta reegel. Luga endal salvestada huvitav veebisisu pärastpoole süüvimiseks, kasutades äppi nagu Pocket.
  • Üllatus! Sa suudad rööprähelda. Kasuta mitme kanaliga rööprähklemist – näiteks kuula trennitegemise ajal veebiartikleid või korralda kõndides peetud koosolekuid.

Sarnased artiklid