NIPINURK: MIDAGI NAISTELE: Kuidas alustada jõutõstmisega?

Lisa kommentaar
NIPINURK: MIDAGI NAISTELE: Kuidas alustada jõutõstmisega?
Fransisco Gutierrez

Gerlyn Mäepea võitis Lääne-Euroopa meistrivõistlustel hiljaaegu varustusega jõutõstmisega kuldmedali tulemusega kükk 157,5 kg, surumine 107,5 kg ja jõutõmme 142,5 kg. Gerlyni tänavuse aasta eesmärk oli saavutada Euroopa meistrivõistlustel poodiumi koht. Järgmisena on eesmärk saavutada MM-il poodiumikoht ning EM-il esikoht. Kuidas ta selleni jõudis ja mis teda motiveerib?

Teekond jõutõstmise juurde

Gerlyn alustas oma teekonda jõutõstmise juurde 16-aastaselt hip-hopist ja breiktantsust, mille juures meeldisid talle enim akrobaatilised trikid ning ta otsustaski keskenduda viimase arendamisele, astudes OMAtsirkuse akrobaatikakooli. ”Paraku tundsin, et seal ei saanud ma piisavalt võistlushimu rahuldada. Hakkasin otsima alternatiive ning läbi juhuse jõudsin CrossFitini. Valisin selle just mitmekülgsuse pärast, kus on ühendatud nii sportvõimlemine, jõualad kui ka aeroobne treening.,” meenutab ta.

Gerlyni esimesel CrossFiti võistlusel oli üheks alaks surumine, mis meeldis talle nii väga, et ta otsis, kus saaks sellega rohkem tegeleda. Esialgu plaanis Gerlyn CrossFiti kõrvalt natuke jõudu arendada ja paaril võistlusel käia. Teekond aga viis teda ikkagi lõpuks välja oma põhiala – jõutõstmise juurde.

”Võib tunduda, et ma ei püsi oma ala peal lõpuni, kuid minu jaoks on mu teekond üks suur tervik. Ma armastan kõiki alasid, millega olen tegelenud ning ühe ala kogemus annab teistel aladel väga palju juurde,” märgib ta.

Gerlyn arendab siiani oma akrobaatikat – kätelseisu, silda ja muid akrobaatilisi elemente. Koos elukaaslasega harjutatakse vahel ka partnerakrobaatikat ja sportvõimlemist.

”Mu süda igatseb endiselt tantsu, mistõttu elukaaslane õpetab mulle tantsustiilina Dancehalli, kuna tunnen kuidas 10 aastaga on tantsutehnika ja rütmitunnetus natuke ära ununenud. Dancehall kui eraldi tansustiilina on mulle uus ala,” tõdeb ta.

CrossFit samuti ei ole Gerlyni jaoks unustatud ala. ”Alates pandeemia algusest ma sellega tegeleda ei ole jõudnud, kuna olen hetkel pühendunud novembris aset leidva MM-i ettevalmistumisele. Plaanin jätkata peale võistlusi,” on ta kindel.

Gerlyn sõnab, et võtab jõutõstmist küll põhialana, kuid ka teised kõrvalalad on temajaoks väga tähtsal kohal. Kõik need täiendavad üksteist. Akrobaatika ja tants hoiavad keha lahti ning painduvana. Lisaks arendavad rohkem siselihaseid ja koordinatsiooni, aidates ära hoida suuremaid vigastusi.

Jõutõstmine võib tunduda ainult jõule keskenduv ala, kuid tegelikult annab väga palju juurde ka painduvust. Gerlyn selgitab, et jõutõmbes, laias ehk sumo asendis tuleb kasuks hea harkspagaat. Kükis on vaja selja-, õla- ja säärelihaste painduvust. Surumises silla painduvust. Painduvus on tähtis jõutõste alal parima võimaliku tehnika omandamiseks. Ta toob ka välja, et erinevatel aladel võib olla sama liigutus/harjutus, kuid erinevate reeglite ja eesmärkide tõttu täiesti teine tehnika. ”Meie eesmärk on vastavalt rahvusvahelistele jõutõstmis reeglitele suruda võimalikult suur raskus üles. Kui eesmärk on rinnalihast treenida, siis tehakse surumist väikese sillaga,” räägib ta.

Spordis motiveerib eneseareng ja inimesed

Gerlyn selgitab, et eneseareng on jõutõstmises väga selgesti märgatav nii füüsiliselt kui ka psühholoogiliselt. ”Mäletan, et umbes kaks kuni kolm aastat tagasi tundus mulle üle 100 kg särgiga surumine täiesti ebareaalse numbrina. Unistasin selle saavutamisest, aga see ei tundunud minu jaoks realistlikuna, mida oleks võimalik paari aastaga omandada. Tänaseks olen särgiga 120 kg saalis surunud ja ametlikult ehk võistlustel 107.5 kg,” räägib ta.

Gerlynit motiveerivad ka nende grupp ning teised võistlejad, kes on temast paremad ning näitavad ette uue suuna, kuhu jõuda.

Gerlyni motoks on ingliskeelne väljend: ”Love what you do. Do what you love. If you love it, you believe in it. If you believe in it, you give everything to it. If you do it with your maximum effort you get the best results.” ehk ”Armasta, mida teed. Tee, mida armastad. Kui sa armastad seda, siis sa usud sellesse. Kui sa usud sellesse, siis sa annad sinna kõik. Kui sa teed seda maksimum pingutusega, siis saad ka parima tulemuse.”

Iga aastaga tõuseb jõutõstmise populaarsus naiste seas

Eestis on mitmeid klubisid, kes treenivad omapead. Kuigi võistlustel olllakse küll konkurendid, siis üksteise suhtes ollakse Gerlyni sõnul ikkagi sõbralikud ja abivalmid.

”Grupisiseselt oleme väga kokkuhoidvad. Meist igaühel on olemas oma kava, mida igapäevaselt teeme, kuid elame kaasa ka üksteise katsetele. Eriti varustusega on üksteise abistamine väga vajalik ning oluline,” rõhutab ta.

Ka ei tasu tema sõnul naistel jõutõstmist karta – jõutõstmisega alustamine ei olene soost.

Kuidas alustada jõutõstmisega?

· Esimene samm on otsustada, et nüüd alustan ning ei lükka mõtet edasi järgmisesse nädalasse või aastasse.

· Teise sammuna soovitab Gerlyn otsida endale sobiliku treeneri ja/või grupi, kus treenida. Tema lemmik on Sparta ja treener Margus Silbaum.

· Kolmanda sammuna on vajalik kokku leppida aeg oma treeneriga oma esimese treeningu suhtes. Kõigepealt tuleb koos treeneriga läbi vaadata eesmärgid, kus ollakse ja kuhu tahetakse jõuda, kas võistlustasemel või hobina.

· Jälgides neid vajalikke esimesi samme, siis edasi läheb juba palju lihtsamalt ja kindlamalt. Gerlyn soovitab usaldada oma treenerit.

Sarnased artiklid