NIPINURK: MUUSIKATERAPEUT annab nõu, kuidas ennast helide abil ise maandada

NIPINURK: MUUSIKATERAPEUT annab nõu, kuidas ennast helide abil ise maandada
erakogu

Tervendavate Helide keskuse rajaja, gongimeister, multiinstrumentalist ja muusikaterapeut Lilia Märtmaa selgitab, et sõna “maandamine” kasutatakse elektrotehnikas – maandamine on pinge langetamine elektriohutuse tagamiseks, seda on vaja elektriseadme normaalse töö tagamiseks. Kuid seda terminit kasutatakse ka kehale suunatud teraapias ja isegi igapäevaelus. “Meie keha on nagu elektriskeem. Kui me ei ole maandatud, siis tekib ülepinge, mis võib süsteemi plahvatama panna. Maandamata inimesi võivad üle ujutada tugevad tunded ja emotsioonid, millega nad hakkama ei saa,” räägib Märtmaa.

Elukvaliteet sõltub sellest, kui palju tunneme energiat oma kehas

Märtmaa toob välja, et kui inimene on masendunud või apaatne, siis on ta kehas vähe aistinguid. Kui oleme elevil, inspireeritud sellest, mis me teeme, siis tunneme elus hoopis teistsugust voogu. Kui inimene on maandatud, kindlalt jalgadel, saab ta hakkama erinevate tunnetega, nii heade kui halbadega. Maandatud inimene suudab säilitada kõrget energiataset ja jagada seda ka teistele inimestele.

”Inimesed on nagu puud, juured ulatuvad sügavale maa sisse ja lehed üles. Kui sügavalt on meie põhi juurdunud, kui maandatud me oleme, määrab, kui pikk puu kasvab, kui hästi see tormidele vastu peab. Inimesed, kellel pole juuri, näivad olevat pilvedes. Ülaosas on palju energiat ja allosas vähe. Paljud inimesed kõnnivad, teadvustamata oma jalgu. Neil on palju ideid, mida nad ei suuda ellu viia,” räägib ta piltlikult. Puu pilti kasutatakse sageli idamaistes võitluskunstides ja võimlemises, näiteks qigong’is.

Lihtne meditatsioon

Märtmaa soovitab lihtsat meditatsiooni, mida saab teha igaüks – seisad ja kujutad ennast puuna, juured kasvavad jalalabadest sügavale maasse, kust saad maa energiat ja keha on puutüvi, käed on oksad ja lehed. Altpoolt saame maa energiat – turvalisuse, stabiilsuse, väge. Ülevalt saame taeva energiat – tarkust, selgust.

Sellises meditatsioonis on keha asend ja õige hingamine väga olulised. Sageli segab maandamist põlvede jäikus. Mediteerides peaksid need olema lõdvestunud, justkui vetruvad. Jalalabad on õlgade laiuselt, paralleelselt ja tugevalt maas. Et lülisammast sirutada, lükka sabaluu veidi ettepoole. Õlad hoia sirgelt ja pea kui taevasse riputatud.

Oluline on ka hingamine. Paljud on kuulnud kõhuhingamisest, tegelikult hingame kopsude alumise osaga, lihtsalt diafragma läheb alla ja sellest kõht laieneb. Kui oleme mures, tõuseb hingamine üles õlgadesse ja seiskub. Sellistel hetkedel on väga kasulik suunata tähelepanu teadlikult oma kõhuhingamisele ja jalgadele. Kus on meie tähelepanu, seal on ka meie energia.

Heli on kõige parem enesemassaaž

Märtmaa sõnab, et tema teekond helimaailma koos Tervendavate Helide keskuse teise asutaja Denis Vinogradoviga algas võitluskunstidest, taijist. ”Mulle tundub, et see andis tuge, mis aitas meil peenemates asjades edasi liikuda,” räägib ta keskuse sünniloost.

Ta sõnab, et heli ja hääl on lüli, mis ühendab materiaalset ja mittemateriaalset maailma. Samuti aitab hääl maandada ja pöörduda tagasi kehaliste aistingute juurde. Võib alustada lõdvestunud üminaga, alguses lihtsalt kuulata ennast ja tunnetada, kus heli kehas levib. Edasi saata heli allapoole – jalgadesse ja veelgi madalamale. ”Kuula ja tunneta, kuidas su juured kõlavad,” juhendab ta.

Võib-olla sünnivad üminast ka mõned täishäälikud. ”Luba endal lihtsalt selles voolus olla. Hääli kuuleme vaid umbes 20%, ülejäänud 80% on suunatud kehasse, see on tõeline häälega enesemassaaž. Lisaks on sinu hääle sagedus unikaalne ja sinu jaoks kõige loomulikum ja teraapiainstrument. Selliseid häälepraktikaid nimetatakse ka häälejoogaks või hääle qigong’iks. Need on kõigile kättesaadavad ja väga kasulikud,” räägib Lilia Märtmaa ja lisab, et Tervendavate Helide keskuses õpetatakse häälepraktikaid tundides ja seminarides.

Sarnased artiklid