NIPINURK: Nippe, kuidas kasutada töösprinte, et vähema ajaga rohkem ära teha

123rf.com
123rf.com

Monika Kuzmina

Raamatu “Kuidas saada asjad tehtud” autor Erin Falconer on üle 1,8-miljonilise igakuise külastusega hinnatud kodulehe Pick the Brain peatoimetaja ja kaasautor. Ta on olnud kaasasutaja LEAFtv-s, millest on välja kasvanud börsiettevõte Leaf Group, kus ta töötab praegu tegevjuhina. Falconeri kirglik missioon on näidata, kuidas saavutada vähem tehes rohkem. Oma raamatus toob ta näiteks HIIT-i ehk intensiivse intervalltreeningu. Lühikesed hoogsad harjutussööstud vahelduvad puhkepausidega ja selle tulemused jätavad ühtlase trenni tegijad kaugele maha. Sa ei põleta rohkem kaloreid mitte üksnes HIIT-i trenni jooksul, vaid ka pärast seda. HIIT-i võlu on imeline, kes ei tahaks väiksemast trenniajast hoolimata paremaid tulemusi saavutada? Sama mõtteviisi saab kohaldada ka tööle ja teha töösprinte.

Lühikesed keskendunud töösööstud on parim viis raskeid töölõike sooritada

Falconer rõhutab, et need ei sobi küll kõigeks. Kui asud millegi kallale, mis kulgeb vaevata, pole sul tarvis hoogu võtta – saavutad kergesti vooseisundi ja saad suurema pingutuseta palju tehtud. Aga need sobivad oivaliselt asjade puhul, mis teevad sind ärevaks, mida väldid või mis ajavad pingesse. Hoogtöö teravdab meeli, aitab ülesandeid osadeks jaotada ja tekitada tunnet, et oled midagi saavutanud. Töösprindid sobivad hästi arvete maksmiseks, keeruliste e-kirjade kirjutamiseks või sassis toa koristamiseks.

Töösprindid

1. Otsusta, mille kallal hakkad tööle. Koosta tööde loend, aga mitte liiga pikk. Romaanipikkune tööde nimekiri tekitab juba ette läbikukkumise tunde.

2. Tee ühte ja ainult ühte asja korraga. Töösprindi tõhususe võti on ühele keskendumine. Mida tahes me endale ka ei pajataks, rööprähklemine on müüt ning lõpeb kurnatuse ja lüüasaamisega. Aju suudab teha ainult ühte asja korraga ja kui me hüppame ühelt tegevuselt teisele (või kiikame käsikirja kirjutamise vahele paariks sekundiks Facebooki), katkeb hoog või voog (seisund, kus oleme täielikult keskendunud, ent lõõgastunud ja energiast tulvil), nagu psühholoogid seda nimetavad. Kui töötad arvutiga, pead postkasti, Twitteri ja Facebooki selleks ajaks sulgema. Pane ka töölaualt ära kõik muu kui käesolevat ülesannet puudutav.

3. Käivita taimer. See, kui kaua suudame ühele asjale keskenduda, on vaieldav. Francesco Cirillo kasutas tomatikujulist köögitaimerit Pomodoro tehnika loomiseks, milles 25-minutilisele keskendumisele järgneb viieminutiline paus. Ajakasutuse jälgimise rakenduse DeskTime tehtud uurimus näitas, et kõige tõhusam on vaheldada 52-minutilisi töölõike 17-minutiliste pausidega. Kõigile sobivat täiuslikku töö-puhkuse rütmi pole ilmselt olemas. Minu meelest on pooletunnine töösööst koos viieminutilise pausiga parim. Selles on piisavalt aega teha edusamme, kuid see pole nii pikk, et alustaminegi tunduks hirmutav.

Vali, mis sulle sobib, pane taimer tööle ning pea pausi, kui on pausi aeg. Teadmine, et peatselt tuleb paus, aitab ühe Cornelli ülikooli uurimuse järgi tööaega tõhusamalt kasutada.

4. Tõuse püsti ja liigu ringi. Võimlemine on füüsilise, vaimse ja emotsionaalse tervise jaoks oluline, aga kas teadsid ka, et see teeb meid nutikamaks? Lühikesed harjutussööstud parandavad meeleolu, aga ka töövõimet, kui uuesti ülesande kallale asume. Illinois’ ülikooli uuring näitas, et lapsed, kes tegid lühikese jalutuskäigu, suutsid pärast seda keskenduda paremini kui need, kes ei läinud jalutama. Ilmselt ei taha sa ennast keset tööpäeva higiseks ajada, kuid ära siiski vaid longi. Võimaluse korral mine õue ja hinga värsket õhku, aga ka toas ringi kõndimine mõjub sama hästi.

5. Pea järge. Töösprinte tehes pea järge, millised tegevused saad nimekirjas tehtuks märkida. Tähtis on saada hoog sisse ning eduelamused on väga motiiveerivad.

Mida sprindis mitte teha

“Sa ei saa terve päev rühkida. No tegelikult saad küll ja paljud teevadki seda, aga see võib põhjustada läbipõlemist. Vali mõni võtmetegevus – kolm kuni viis -, mille tahad ära teha ja seosta need kindlasti suure kolmikuga. Sa ei taha ju pühendada kõige rohkem energiat projektidele, mis seda ei vaja. Broneerida lennupiletid parima sõbra pulmaeelsele tüdrukuteõhtule. Las Vegases võib tunduda ahvatlev viis päeva alustada, aga saad seda teha ka õhtul teleri vaatamise kõrvalt. Samuti ei ole tarvis kasutada sprinti nendes tegevustes, mis on kerged ja loomulikud. Kui sulle meeldib kirjutada, pole põhjust iga kahekümne minuti järel pause teha. Võid ennast unustada blogipostitust või kirja kirjutama ning olla tund aega keskendunult laua taga. Sprint on raske töö ja tahab harjutamist, niisiis kasuta seda ülesanneteks, mis nõuavad, et annaksid endast parima,” ütleb Falconer.