Personaaltreener annab nõu, kuidas uuel aastal päriselt unistuste vorm saavutada

Foto
Foto: Siim Kinnas

Igal aastal paisatakse vana-aasta õhtul õhku lubadusi võtta kaalust alla, hakata regulaarselt liigutama, tervislikumalt toituma ja saavutada unistuste vorm. Paraku jääb see tihti vaid mõtteks. Personaaltreener ja Restart Challenge väljakutse algataja Janika Koch-Mäe julgustab, et äkki teeks selle sel korral päriselt ära! Aga kuidas?

Ka spordivõõrast inimesest võib saada spordifänn

Janika tunnistab, et temagi polnud tegelikult kooliajal kuigi sportlik. „Klassikaaslased mäletavad mind pigem ebasportliku tüübina, kes oli kehalisest kasvatusest pidevalt vabastatud,“ möönab ta.  

Seda hetkeni, kui ta leidis trenni, mis teda juba esimesest tunnist võlus. Armastusest spordi vastu sai temast treener.

Nii on esimene soovitus leida trenn, mis meeldib. Ehkki jõusaal on populaarne valik, ei ole see igaühe jaoks – ehk on sinu ala hoopis tantsimine, jooga või hoopiski poks? „Kui end sundida, pole treenimine väga jätkusuutlik – ehk natuke pigistad end seal käia, aga ei teki sisemist motivatsiooni sinna minna. Meeldivaid asju on alati lihtsam teha kui ebameeldivaid,“ selgitab ta.

Võti on regulaarsus

Kui alustada trenniga rahulikult, aga regulaarselt, on ka suurem potentsiaal, et see pole nii raske ning jäädki trenni tegema. On erinevaid teooriaid, kaua millegagi tegelema, et tekiks harjumus. Mõni ütleb, et paar nädalat. Teine jälle, et kuu. Aga kindlasti tasub endale anda aega, et trenniharjumus jõuaks tekkida.

Jooksmine on hea näide sellest, et ei tasu trenniga alustades kohe liiga suurt hoogu sisse võtta. Kui pole ammu jooksnud, võib viie minuti pärast juba hakata pistma ja pulss kõrgeks tõusta. Nii soovitab Janika alustajatel teha kõndi ja jooksu vaheldumisi. Alustad kaks minutit kerge kõnniga ja kaks minutit kerge sörgiga. Siis ei saa kiiresti jaks otsa.

Kui enne jõusaalis käinud ei ole, tasub abi paluda treenerilt

See kehtib paljude alade puhul, aga eriti oluline on jõusaalis, et enne alustamist tasub konsulteerida treeneriga.

„Kui sa pole enne neid harjutusi teinud, ei pruugi sa osata neid tehniliselt õigesti teha. Ka on jõusaalis palju masinaid ja paljud ei saa arugi, kuidas need töötavad,“ selgitab Janika.

See ei tähenda, et peaks kogu aeg trennis käima treeneriga. Piisab ka paarist korrast, et treener selgitaks lahti harjutuste tehnika ja paneks kokku loogilise kava. „Harjutusi ei saa teha suvaliselt ja suvalises järjekorras. On oma treeningmetoodika, kuidas kava kokku panna,“ põhjendab ta.

Et motivatsiooni hoida, on alati hea ka lugeda. Janika soovitab nelja terviseteemalist raamatut:

  • „Toida oma tervist“ Liis Orav
  • „Toitumine, treening ja tervis“ M.A. Spano, L.J. Kruskall, D.T. Thomas
  • „Taastumine ja tervislik toitumine“ R. Jalak
  • „Normaalne söömine“ M. Zilmer