VIDEO! NIPINURK: Loodusterapeut Mai-Liis Kivistik annab nõu, kuidas teadlikult kehale puhkust anda

FOTO
Foto: Virko Veskoja

Loodusterapeut Mai-Liis Kivistik tõdeb, et stress ja pidev närvipinge kipuvad olema kõigile mingil eluperioodil omased. Ta annab nõu, kuidas teadlikult kehale puhkust anda ja vähendada orav-rattas tunnet.

Juba lapsena veetis Mai-Liis koos vanaemaga palju aega aiamaal. Kui seostada midagi taimedega, tuleb talle meelde vanaema piparmünditee. Ta usub, et lapsena ei osanud ta seda nii palju märgata, aga iga taim andis mingi tunnetuse. Näiteks kummelitee rahustab ja toob kohale hetkes. Mõni teine tee aga hoopis ergutab. Ka on juba lapsepõlvest saadik Mai-Liisi ema ravinud teda holistiliselt – näiteks angiini puhul pandi kaela ümber heeringas ja apteegirohtu anti vaid äärmisel vajadusel. Mai-Liis selgitab, et holistiline lähenemine vaatab elu kõiki aspekte korraga. Talle endale meeldib öelda, et see on koosmõjuefekt. Holistiline lähenemine tähendab, et kõiki asju peab iga päev natuke tegema. Stressi vähendamiseks võib Mai-Liisi sõnul astuda ka samm korraga.

Mai-Liis toob välja mõned lihtsad sammud, kuidas teadlikult kehale puhkust anda ja orav-rattas tunnet vähendada:

Liigu. Näiteks soovitab Mai-Liis minna joogatundi, kasvõi spordiklubisse. Seal saab kätte tunde, kus unustad muremõtted, hingamine on parem, kodus on ehk süütenöör pikem ja uni parem. „Paljud ei taha seda uskuda, aga mõne aja pärast hakkavad ka toiduvalikud muutuma. Näiteks tahad kohvi juua, aga keha annab märku, et ei soovi,“ selgitab ta, kuidas muutused sammhaaval toimuvad.

Tee pause. Orav-rattas elustiili puhul annab ka keha tihti ise märku, et vajame pause, jäädes haigeks. Nii võib inimene tihti imestada, et kuidas ta ometi keset suve haige on. Seetõttu tasuks teha regulaarselt pause.

Tee kiiruinakuid. Näiteks kui tunned, et oled tööpäevast väsinud, soovitab Mai-Liis teha kiiruinakuid. Piisab vaid kümnest minutist, et oleks jälle värskem olla. Aeg ajalt tasub ka tõmmata juhe täielikult seinast välja. Vahel piisab vaid ühest päevast, et end taastada.

Mine loodusesse. Stressi aitab Mai-Liisi sõnul vähendada hästi ka looduses jalutamas käimine. Mai-Liis arvab, et kus sa ka ei elaks, võiks ümbrus olla selline, et saad vähemalt korra nädalas minna loodusesse. Erinevad teadlased on isegi uurinud, et loodusega tapeetki võtab juba stressitaset maha.

Häälesta ennast uuele päevale. See, kuidas sa õhtul magama lähed, annab sulle häälestuse uueks päevaks – seega võta tund aega iseendale, et lugeda raamatut, kirjutada tänulikkuse päevikut, korrastada mõtteid või mediteerida.

Virgutusharjutused. Ka virgutusharjutused ei tee Mai-Liisi sõnul paha – kas jooga või midagi muud meelepärast.