Kuidas sügiskuudel terveks jääda?

Koos aastaaegadega vaheldub ka sinu keha ja vaim. Suvel ollakse tervemad ja rõõmsamad, sügisel ja talvel veidi nukramad ja ka haigused on kergemad tulema.  Idamaine meditsiin seob aastaaegadele iseloomulikud jooned teadmiste ja meditsiiniga ning tulemuseks on tasakaal. Idamaise meditsiini tavasid järgides on sinu keha sügise külmadele tuultele ja ilmastiku karmidele mängudele vähem vastuvõtlik.

Kadri Põldma
kadri@buduaar.ee

Koos aastaaegadega vaheldub ka sinu keha ja vaim. Suvel ollakse tervemad ja rõõmsamad, sügisel ja talvel veidi nukramad ja ka haigused on kergemad tulema.  Idamaine meditsiin seob aastaaegadele iseloomulikud jooned teadmiste ja meditsiiniga ning tulemuseks on tasakaal. Idamaise meditsiini tavasid järgides on sinu keha sügise külmadele tuultele ja ilmastiku karmidele mängudele vähem vastuvõtlik.

Metall

Igat aastaaega seostatakse ühega viiest elemendist (vesi, puu, metall, maa, tuli) ning sügise element on metall. Metallil on tõhus jõud tervise kaitsmiseks ning eriti kannab metalli element hoolt sinu kopsude eest.

Taoistliku 5 elemendi teooria järgi on kopsud kõige olulisemad immuunsüsteemi mõjutavad organid. Sügisel on oluline süüa toite, mis kopsudele tugevdavalt mõjuvad.

Sügisesed tervisemured

Kopsud on sügisel organitest  kõige tundlikumad, köha ja külmetushaigused on sagedased kutsumata külalised. Peale kergete külmetushaiguste kimbutavad inimesi ka kopsupõletik ja bronhiit. Sellepärast peame eriti suurt rõhku pöörama haiguste ennetamisele ja kopsude kaitsmisele.

Väldi tuuletõmbuseid ja tuulehooge

Temperatuur langeb ja õhtud on külmad. Väldi tuuletõmbuste ja tuulehoogude käes viibimist. Tuule ja külma käes ära kunagi hoia suud lahti, vaid hinga nina kaudu. Hoia alati kael, randmed, pahkluud ja pea soojas. Need on kohad, kust haigus tavaliselt alguse saab. Eriti oluline on pea soojas hoida, sest enamus soojust läheb kehast välja just pea kaudu.

Kuivus

Hoogu koguv tuul ja külm kuivatavad õhku ning see mõjutab ka su kopse. Kuivust tunned siis kui sügisel kodus, kontoris või autos radiaatorid sisse lülitatakse. Nahale ja kopsudele kuivus ei meeldi, sellepärast on oluline juua piisavalt vedelikku.Kreemita ja niisuta nahka ning öösel pane kauss veega voodi kõrvale, nii on õhk samuti niisutatud.

Söö vähem vürtsikat toitu

Kopsude ülitundlikkuse põhjusel sügiskuudel on hea idee nende  säästmiseks vürtsika toidu tarbimist piirata. Nõnda on kopsud haigust tekitavateke mikroobidele vähem vastuvõtlikumad.
Nõuanded sügiseks

Oluline on pöörata rõhku sellele, kuidas sa end tunned. Kui tunned et hakkad haigeks jääma, võta kohe midagi ette. Haiguse ennetamine on parim, mis teha saad. Saad koduste vahenditega haiguse vastu hõlpsalt võidelda.

Talisibula puljong

See lihtne puljong paneb sind higistama ja on suurepärane viis külmetushaiguste ennetamiseks.

– Võta üks talisibul ja haki see peeneks
– Keeda vees 5-10 minutit. Keetmise ajal hoia poti kaas peal, et midagi väärtuslikku  minema ei aurustuks.
– Joo soojalt ning heida siis teki alla higistama.

Ingveri tee

Kui sibula puljong su matseelistustega eriti kokku ei sobi, võiksid proovida veel ingveriteed. 

– Pane poole tassi kohta paar lõiku ingverijuurt.
– Keeda 5-10 minutit
– Poti kaant ära vahepeal kergita, nii ei pääse vajalikud ained plehku.
– Lisa maitseks veidi mett ja sidrunit ning joo väikeste sõõmudega aeglaselt tee ära.

Talisibula puljong on veidi rohkem efektiivne, kuid maitse on sellel ausalt öeldes võikaimast võigas.

Sügismenüü

Sügisel püüa oma menüüsse teha väike muudatus ning söö rohkem rõigast, lootuse juurt ning miso suppi. Suviste köögiviljade asemel söö nüüd rohkem brokolit, lillkapsast, kabatšokki. Rohkem söö juurvilju nagu porgandid, kartulid ja peedid. Väldi vürtsikaid ja teravaid toite ja ära maiustustega liialda.

Võti peitub tasakaalus

Püüa oma dieeti tasakaalus hoida, söö natuke puuvilju, natuke juurvilju, veidi teraviljatooteid ja õige veidi teravamaid sööke.

Olge terved!