Tõestatud: istumine teeb haigeks!

23 kommentaari
Tõestatud: istumine teeb haigeks!

Tõenäoliselt loed sa seda lugu istuvas asendis. Aga miks mitte teha seda seistes, mis on tervisele palju kasulikum? Inimene istub väga suure osa päevast – me sööme, puhkame ja töötame enamasti istudes. Uuringud kinnitavad, et see igapäevane tegevus on tervisele kahjulikum, kui enamik meist arvab. Hiljuti Briti spordimeditsiini ajakirjas British Journal of Sport Medicine avaldatud uurimus kinnitab, et inimesi, kes peavad töö tõttu palju istuma või harrastavad istuvat eluviisi, ohustab kõrgem haigusterisk kui neid, kes kas või aeg-ajalt oma lihaseid liigutavad.   

Tõenäoliselt loed sa seda lugu istuvas asendis. Aga miks mitte teha seda seistes, mis on tervisele palju kasulikum? 

Inimene istub väga suure osa päevast – me sööme, puhkame ja töötame enamasti istudes. Uuringud kinnitavad, et see igapäevane tegevus on tervisele kahjulikum, kui enamik meist arvab. Hiljuti Briti spordimeditsiini ajakirjas British Journal of Sport Medicine avaldatud uurimus kinnitab, et inimesi, kes peavad töö tõttu palju istuma või harrastavad istuvat eluviisi, ohustab kõrgem haigusterisk kui neid, kes kas või aeg-ajalt oma lihaseid liigutavad. Kõrgenevad erinevate haiguste riskid – viirushaigused, südamehaigused, seedehaigused, diabeet, ülekaalulisus ja isegi mõningate vähitüüpide puhul väidetakse, et istuv eluviis tõstab kaks kuni kolm korda haigestumise riski. Ühe uuringu kohaselt kasvab naiste südame- ja seedehaiguste ning diabeedi risk 26 protsenti iga ülearuse peaaegu liikumatult teleri eest istutud tunni arvelt.

Teadlased usuvad, et lihaste liigutamine ja musklite kokkutõmbed mängivad olulist rolli vererasvade tasemele ja mõjutavad seda, kui kiire on vereringe. Arvatakse, et inimese istudes lõpetab oma töö üks oluline ensüüm, mis teeb vere vedelamaks ja imendab rasvu. Piisab ka lihtsalt püstiseismisest, et lihased oleksid aktiivsed ja avaldaksid mõju rasvadele ja kolesteroolile. Kusjuures see, kui sa teed päevas tund aega trenni, aga istud järgmised kaheksa tundi paigal, ei vähenda oluliselt kahju, mida tekitab pikemaajalisem lihaste passiivsus. Seetõttu on tervisele trennitegemisega sama oluline, et sa ei istuks liiga palju. 

Istumine ei mõju negatiivselt mitte ainult rasvadele ja kolesterooli ainevahetusele, vaid see soodustab erinevate haiguste tekkimist ning tunniajaline trenn päevas ei vähenda seda riski. Ajakiri Science Daily väidab, et ensüümid lihaste vereringes muutuvad laisaks juba tund aega pärast istumist. Seismine või liikumine muudab need taas aktiivseks, aga kui inimene veedab suurema osa päevast istudes, ei suuda keha tagada normaalset ainevahetust. 

Istumine tõstab ka kehakaalu. Uuringus osalenud inimesed, kes istuvad päevas kokku seitse tundi või rohkem, olid suure tõenäosusega ülekaalulised või võitlesid pidevalt kehakaaluga. Heas vormis olevad inimesed aga tunnistasid, et istuvad päevas kokku vähem kui viis tundi. Lisaks kaasnevad istuva eluviisiga seljavalu, jalakrambid, lihaspinged ja erinevad psühholoogilised probleemid.

Mis siis teha, kui sinu töö nõuab sinult palju istumist? 

Esiteks, kui sul on vähegi võimalik, seisa püsti. Sa saad väga hästi rääkida telefoniga püsti seistes, samuti ei ole vaja pärast või enne tööpäeva ühistranspordis istuma kiirustada. Sa kulutaksid igas tunnis 60 kilokalorit rohkem, kui istumise asemel eelistaksid lihtsalt seista. Kui vähegi võimalik, eelista lifti asemel liikuda korruselt korrusele treppidest. Kui sul on kolleegilt midagi küsida, siis kõnni tema laua juurde, selle asemel et helistad, toksid oma küsimuse Skype’i, MSNi või Facebooki sõnumiaknasse. Joo palju vett – see on tervisele igati kasulik ja siis oled kohustatud aeg-ajalt ka tualetti jalutama. Lisaks kõigele on töö juures alati võimalik tekitada väike paus virgutusvõimlemiseks. Spetsialistid soovitavad teha väikese kas või pooleminutilise painutusharjutuste pausi iga 20 istutud minuti järel. Väidatavalt ei suuda ka keha olla mugavalt ühes liikumatus asendis üle 20 minuti, nii et paratamatult pead sa end liigutama. Miks mitte teha seda siis püstitõusmisega. Kui vastab tõele, et isegi külmetushaigused leiavad üles ennekõike diivanil või kontoritoolil istujad, siis ära oota istudes järgmise haiguse rünnakut.

 

 

Ajakirjast Buduaar Shopping