Hoolitse oma luude eest piimatooteid tarbides

Piimaga seostuvad inimestel erinevad asjad, kellel pehmed piimavannid, kellel koolisööklas söödud piimasupid, kus peal krimpsu tõmbunud nahk. Tõde on see, et piim on meile eluks väga vajalik ning mängib suurt rolli meie luude tervises.

kadri@buduaar.ee


Piimaga seostuvad inimestel erinevad asjad, kellel pehmed piimavannid, kellel koolisööklas söödud piimasupid, kus peal krimpsu tõmbunud nahk. Tõde on see, et piim on meile eluks väga vajalik ning mängib suurt rolli meie luude tervises. Miks peaksime pöörama piima tarbimisele suurt rõhku ning mis piim meile annab?


Piimatoodete toidugruppi kuulub piim, juust, kodujuust, kohupiim ja jogurt, aga mitte või, margariin ja koor, mis kuuluvad hoopis rasva ja suhkru toidugruppi. Piimatoodete toidugruppi kuuluvad tooted sisaldavad palju erinevaid toitaineid, mis on rikkad kaltsiumi poolest.


Piim on suure kaltsiumisisaldusega jook. Kaltsium on mineraal, mis tugevdab luid ja hambaid ning hoiab sinu musklid ja närvid töökorras. Kaltsium on mineraal, mida meie organismis leidub kõige rohkem, seda on umbes 1000 grammi täiskasvanud naise ja 1200 grammi täiskasvanud mehe organismis. Enamus organismis olevast kaltsiumist on koos fosforiga kristallidena meie skeletis ja hammastes. Kaltsiumit on tarvis impulsside närvidest edasi kandmiseks ja lihaste kokkutõmbumiseks nii sile- kui vöötlihaskonnas.


Kaltsium on kasvavale organismile väga vajalik. Kaltsium lisab sinu luudele pidevalt tugevust juurde kuni 35 aastaseks saamiseni, siis on vajalik luumass saavutatud.
Peale 35 eluaastat hakkavad luud hõrenema ja muutuvad nõrgemaks. Kui sa pole enne seda piisavalt kaltsiumit omandanud, on suur tõenäosus, et sinu luud jäävad vananemisprotsessis üha nõrgemaks ning jõuetumaks. Tulemuseks võib olla luude pudedaks muutumine ehk osteoporoos.


Tervisespetsialistid on kindlaks teinud, et iga kolmas naine ja kümnes mees kannatavad luude hõrenemise all. Osteoporoos ehk luude hõrenemine on haigus, mis muudab luud hapraks ja toob kaasa suure luumurruohu. Ameerikas on osteoporoos lausa kümnel miljonil inimesel. Tänapäeva dieedid on väga kaltsiumivaesed ning seega ei saa organism piisavalt toitaineid. Mõned tervisespetsialistid väidavad isegi, et tulevikus saab osteoporoosist naiste epideemia. Enne dieedile minemist tuleks seega hoolikalt tulevikule mõelda- mis juhtub siis kui oled 35 aastane?


Piim on suurepärane proteiiniallikas meie kehale, sest sisaldab kõiki aminohappeid, mida keha vajab. Piima joomine kaitseb hambaid kaariese eest ning aitab hästi vähi ennetamiseks.
Päevas soovitavad teadlased tarbida  vähemalt 550 mg kaltsiumit.  19-50 aastased peaksid päevas tarbima 1000 mg kaltsiumit ja üle 50 aastased 1200 mg kaltsiumit päevas. Vajalik kogus rasedatele on 1200mg – 1300mg, imetavatele naistele 1200mg – 1350mg päevas. Samas on arstid öelnud, et alati polegi tarvis nii palju kaltsiumit tarbida. Näiteks Indias, Jaapanis ja Peruus omandavad inimesed 300 mg kaltsiumit päevas, kuid luudehõrenemist esineb seal harva. Loomulikult on nendes maades inimeste luu struktuurid tänu rohkele päikesele ka erinevad. Sombuses ja vähese päikesega Eestis oleks vaja siiski juua palju piima.


Mis saab aga taimetoitlastest, piimaallergikutest ning nendest, kellele piim lihtsalt vastu hakkab?


Kui sinu menüü ei näe tõesti piimatooteid ette või sa oled nendele allergiline, siis pead otsima alternatiive, kust kaltsiumit saada. Kui sa piimatooteid ei tarbi, saad oma luude tervise eest hoolt kanda järgnevalt:


– Osta sojapiima
– Söö palju rohelisi lehtedega juurvilju nagu näiteks spinat, brokoli, kress.
– Kasuta toitudes palju seesamiseemneid ja mandleid.
– Söö kuivatatud puuvilju nagu aprikoosid, datlid ja viigimarjad.
– Kui sa pole just taimetoitlane, siis võta oma menüüsse sardiinid, krevetid ja an