21 PÄEVA ENESEKINDLAMA sinuni – tegutse kohe!

21 PÄEVA ENESEKINDLAMA sinuni – tegutse kohe!

Öeldakse, et harjumuse murdmiseks kulub täpselt 21 päeva. Mis juhtuks, kui sedasama nippi ka oma enesekindluse suurendamiseks kasutaksime? Ole valmis astuma 21 enesekindlust kasvatavat sammu ning saavuta parim versioon iseendast.

Öeldakse, et harjumuse murdmiseks kulub täpselt 21 päeva. Mis juhtuks, kui sedasama nippi ka oma enesekindluse suurendamiseks kasutaksime? Ole valmis astuma 21 enesekindlust kasvatavat sammu ning saavuta parim versioon iseendast.

Olla kõige enesekindlam naine seltskonnas – see on midagi, mida ihaldavad paljud. Tahaksid olla nagu su kolleeg, kes ilma suurema vaevata lööb kaasa igas projektis, või trennikaaslane, kes alati teistest rohkem jõuab, või kasvõi see võõras peolt, kes ennastunustavalt tantsib? Kuidas suudavad nemad alati oma ülesannete kõrgusel olla ja särada, samal ajal kui enamik igat liigutust tehes kõhkleb, kahtleb või araks lööb?

Kindlasti on ka neil, üdini enesekindlatel naistel, elus olukordi või etappe, mil nende enesekindlus kõikuma lööb, kuid nad lihtsalt ei lase sellel endast võitu saada. Hea uudis ongi, et õnneks ei ole ka sulle keegi enesekindlust eluks ajaks ette määranud, seda on võimalik samm-sammult ning teadlikult arendada. Niisiis, asu täitma 21-päevast plaani enesekindlama sinuni!

1. nädal – alusta oma sisemise minaga

Sa arvad, et kui sul oleks parem töö, ägedam mees või ilusam keha, oleksid tõenäoliselt palju enesekindlam? Tegelikult tead ju isegi, et nii see ei ole. Enesekindlus tuleb meie sisemusest, kus elab ka meie suurim vaenlane – kriitik –, kes kõike juba eos hävitada püüab. Esimene ülesanne on õppida seda kriitikut taltsutama.

1. päev: Selle asemel, et õela ussikesega enda sees nõustuda ning talle alla vanduda, hakka teda pehmelt öeldes mõnitama. Kui su sisemine kriitik jälle sulle midagi selgeks üritab teha, öeldes näiteks: „Kuidas sa ei mõista, et kõik su sõbrannad sinust taga räägivad?”, vasta talle: „Kes sulle jälle liiga on teinud, et sa nii õel oled?”. Sel viisil käitudes ei julge su sisemine ussike varsti enam pead tõsta ning kõik tema öeldu kaotab tasapisi oma mõjujõu. 

2. päev: Kui oleme ebakindlad ja haavatavad, kipume uskuma igat negatiivset mõtet, mis parasjagu pähe torkab. Anna endale aru, et need ei ole tegelikult meie mõtted, vaid vastureaktsioon hirmule. Harjuta ennast neist hirmudest distantseeruma! Isegi kui mõtled jälle, et sa ei suuda oma töökohustusi 100% täita, mille tulemusena tabab sind hirm töö kaotamise ees, siis tuleta endale meelde, et see on taas kord see tüütu hääleke sinu sees, kes igal võimalikul viisil üritab sind maatasa teha. Ära lase sel juhtuda!

3. päev: Kas teadsid, et on olemas üks väike lihtne sõna, millel on võimas jõud? Selleks on „veel”! Kui kipud jälle enda kohta midagi kehvasti ütlema, lisa see sõna ja olukord muutub sootuks, näiteks: „Ma ei suuda oma rahaasjadesse selgust luua, VEEL!”.

4. päev: Pööra nüüd rõhku sellele, kuidas sa midagi ütled. Selle asemel et öelda: „Mu suhe kallimaga on täiesti kohutav!”, mis viitab juba lõpetatud tegevusele, ütle parem: „Ma ei ole hetkel kõige õnnelikumas suhtes,” mis muudab kogu olukorra avatumaks ja viitab sellele, et probleemidega tegeletakse.

5. päev: Enesekindlad inimesed tunnevad oma tugevusi. Pane nüüd ja kohe kirja oma viis parimat omadust!

6. päev: Mõtle hetkeks, milline on sinu lugu, kuidas sa oma elu elad ja millise pildi sellest teistele inimestele oled maalinud. Kas tahad ikka veel selle loo järgi elada! Võibolla on aeg alustada uut peatükki?

7. päev: Ongi juba peaaegu nädal möödas! Kui oled need sammud läbinud, tunnusta ennast nende väikeste võitude eest. See pole kasulik mitte ainult su enesekindluse kasvule, vaid ka ajule, mõjutades positiivselt n-ö aju preemia- ja motivatsioonikeskust.

2. nädal – väline maailm

Uus nädal on alanud ja on aeg oma beebikingades enesekindlus välja jalutama viia. Pea meeles, et olgu tegemist sõpruse, suhete või tööga, ole aus ja ära teeskle! Eesmärgiks on saavutada siiski tõeline enesekindlus.

8. päev: Ülesanne: nimeta üks sõbranna, kes paneb sind ennast hästi tundma. Ja üks, kes seda ei tee, vaid pigem võtab sinult viimsegi energia. Kummalisel kombel tõmbab meid rasketel aegadel just viimaste poole. Tuleta endale meelde, et saad inimesi, kellega koos aega veeta, valida ise! Sul ei ole vaja neid energiavampiire oma sõpruskonnast välja heita, kuid väldi nendega kokkupuudet, eriti siis, kui sul on raske aeg.

9. päev: Koristuspäev sotsiaalmeediakanalites. Sotsiaalmeedia võib olla hiigelsuur enesekindluse tapja – kõik need imelised pulmapildid, beebifotod, reisid Balile ja õhtusöögid kallimaga suurlinnarestoranides… Tuleb tuttav ette? Eks me kõik ole aeg-ajalt kadedad, vist? Niisiis, tee oma kontol väike koristustöö ja eemalda kontaktid ja järjehoidjad, mis sinu enesekindluse kasvatamisele kaasa ei aita.

10. päev: Kas teadsid, et mõni seni lahendamata olukord, eriti selline, mille oled ise välja mõelnud, võib olla suur enesekindluse röövel? Tegelikult sa tead, et oled ainuke, kes seda lahendada saaks, nii et seljata oma hirmud ja hakka tööle. See võib olla hirmutav, aga nii saab see vähemalt tehtud ja ei kummita sind enam. See võib olla üks vabastavamaid tundeid ning anda sinu enesekindlusele täiesti uue hingamise.

11. päev: Sul on kellegi abi vaja, kuid see inimene on parasjagu hõivatud ja ei saa sind aidata? Miks sa arvad, et see on maailma lõpp? Mineta hirm selle ees, kui keegi sulle ära ütleb. Leiad kindlasti uue lahenduse, ära vaeva pead selle üle, mis põhjusel see juhtus. Teised ei elagi ju sinu graafikus.

12.  päev: Oled oma tööülesande sooritamisel eksinud ja arvad nüüd, et tegemist on maailmatasemel katastroofiga. Tegelikult mitte! Pole vaja sääsest elevanti teha, vaid keskenduda probleemile. Mõtle järele, mis läks valesti ja tee omad järeldused. Ära lase sel kogu oma karjääri mõjutada, me kõik teeme vigu ja see on andestatav.

13. päev: Kas oled pigem kõik-või-mitte-midagi-tüüpi naine ja võtnud vastu otsuse läbida see poolmaraton, mida oma enesekindluse kasvatamiseks just hetkel vajad, samal ajal teades, et sul jagub võhma vaid 5 km läbimiseks. Peatu hetkeks ja mõtle! Suures plaanis annavad ikkagi väikesed eesmärgid ja nende täitmine sulle edasiliikumiseks jõudu ning ületamatud proovikivid tõmbavad su tuju taas alla.

14. päev: Sul on palju ideid ja tegevusi, mida kõike proovida tahaksid, kuid ootad seda ÕIGET hetke? Unusta see, vastasel juhul jääbki sul kõik tegemata, sest õige hetk ei tundu kunagi saabuvat… Enesekindlad inimesed tegutsevad nüüd ja kohe! Alusta lihtsatest asjadest, vali näiteks mõni tegemata kodutöö ja alusta kohe, ära jää ootama, et homme on selleks paremad tingimused.

3. nädal – lihtsad nipid ja väikesed trikid

Viimase nädala jooksul õpi selgeks mõned nipid, mis sulle sinu enesekindluse kasvatamise teekonnal lõpuni truuks jäävad. Lõpusirge juba paistab!

15. päev: Kes veel ei teadnud, et muusika suudab ravida ka kõige mustemat masendust, siis võtku nüüd teadmiseks, et see aitab ka enesekindlust kasvatada. Laulud, mis muudavad su elavaks ja ootusärevaks, annavad isegi siis enesekindlust ja meelerahu, kui sul on korraga aega vaid ühe loo jaoks. Ekspertide sõnul piisab juba kahest minutist oma lemmiklaulu kuulamisest, et stressihormooni tase alaneks.

16. päev: Kindlasti oled tundnud seda halba tunnet, mis valdab sind siis, kui sinust on taga räägitud ja oleksid justkui noaga selga saanud… Nüüd on teadlased kindlaks teinud, et positiivsel tagarääkimisel on hoopis tervendav mõju – see annab sulle kohe täiendava hoobi enesekindlust! (Ära kellelegi ütle, aga mu kolleeg on tõeline proff Exceli valdamises!)

17. päev: Pikem, ilusam, targem…? Alati on kuskil keegi, kellel oleks justkui kõik olemas ja kelle elu tundub ideaalne! Enese võrdlemine kellegi teisega on üks kohutavamaid asju, mida endale teha saad! Anna endale aru, mida sa võrdlema kipud ja et see on järelikult sinu nõrk koht – välimus, amet, raha, suhted… Tegele oma nõrkustega ja ära võrdle end teistega, peagi märkad, et kiusatus seda teha on vähenenud.

18. päev: Selg sirgu! Jah, tundub üsna naljakas soovitus, kuid sinu rühist oleneb rohkem, kui sa arvata oskad. Harvardi ülikooli teadlaste kinnitusel kardad sirge seljaga oluliselt vähem riskida ning alandad stressihormooni taset. Ka teised inimesed reageerivad avatumalt, kui oled sisse võtnud power pose asendi.

19. päev: Enesekindluse puudumisel tundub üsna loogiline, et vähendad oma treeningkoormust või jätad trennid üldse ära. Sel puhul soovitavad eksperdid just vastupidiselt näiteks kümme kordust igale harjutusele juurde panna – see suurendab su enesekontrollivõimet ning annab tõuke enesekindlama sinuni.

20. päev: Jumaldad oma musta kleidikest, kuid vaatepilt, mida see kleidike paljastab, annab märku igast üleliigsest voldikesest. Niisiis, võta oma garderoob ette ja korralda seal suurpuhastus, jättes alles rõivad, milles tunned end mugavalt ja mis ka sinu välimusele särtsu lisavad. Loobu riietest, mis sind endale eemaletõukavalt panevad tundma – järelikult ei teeni need sind enam ja on aeg hüvasti jätta. Samuti tee selgeks, kas allesjäänud riietel on midagi ühist? Pikkus, lõige, värv? Nii tead ka edaspidi, milliseid riideid poes valida.

21. päev: Mugavustsoonist lahkumine on nüüd ilmselt parim asi, mis sinuga saab juhtuda. Õpi uusi oskusi, mine mõnda trenni, mida ei ole seni endale jõukohaseks pidanud, või keelekursustele, tutvu uute inimestega. Enese tunnustamine kannab sind edasi ja muudab paindlikumaks, nii et tagasilöögid ei tundu enam maailma lõpuna. Ole alati õppija rollis!

Tee kindlaks, kas vajad 21-päevast enesekindluse kasvatamise plaani!

·  Sul on raske komplimente vastu võtta?

·  Ootad, et su sõbrad alati kõike organiseeriksid?

·  Sulle tundub, et sa ei suuda oma töökohustusi täita?

·  Väldid mõnikord peeglisse vaatamist?

·  Su eesmärgid on segamini ja sa ei tea, kuhupoole teel oled?

·  Sulle tundub, et sa pole ühegi mehe jaoks piisavalt atraktiivne?

·  Muretsed pidevalt, mida teised inimesed sinust arvavad?

Kui vastasid jaatavalt rohkem kui kahele küsimusele, vajad meeldetuletust ning veidi abi, kuidas enesekindlus endas üles leida!

 

Tekst: välisajakirjanduse põhjal Annaliisa Köss

Artikkel ilmus ajakirjas Buduaar, suvi 2016