ENERGIAVAMPIIRID: kes nad on ja kuidas end nende eest kaitsta?

9 kommentaari
ENERGIAVAMPIIRID: kes nad on ja kuidas end nende eest kaitsta?

Mõned suhted on positiivsed ja tujutõstvad, samas kui osa inimestega koos olles kaotad optimismi ja meelerahu. Viimaseid võib nimetada energiavampiirideks. Nad ei vähenda vaid sinu füüsilist energiat. Pahatahtlikumad võivad sind uskuma panna, et oled väärtusetu ja tühine. Teised panevad sind halvasti tundma väiksemate märkustega. Lõpuks suudavadki nad su enesehinnangu kõikuma lüüa. Energia kaitsmiseks on oluline sellistele inimestele vastu astuda. Järgmised strateegiad aitavad energiavampiire ära tunda ja nende mõju alt pääseda.

Mõned suhted on positiivsed ja tujutõstvad, samas kui osa inimestega koos olles kaotad optimismi ja meelerahu. Viimaseid võib nimetada energiavampiirideks. Nad ei vähenda vaid sinu füüsilist energiat. Pahatahtlikumad võivad sind uskuma panna, et oled väärtusetu ja tühine. Teised panevad sind halvasti tundma väiksemate märkustega. Lõpuks suudavadki nad su enesehinnangu kõikuma lüüa. Energia kaitsmiseks on oluline sellistele inimestele vastu astuda. Järgmised strateegiad aitavad energiavampiire ära tunda ja nende mõju alt pääseda.

Siin on kindlad märgid, et oled energiavampiiriga kokku puutunud:

1. Silmalaud on rasked – võiksid kohe uinuda.

2. Meeleolu langeb järsult.

3. Tekib isu süsivesikute ja lohutustoidu järele.

4. Tunned end ärevalt, masendunult või negatiivselt.

5. Tunned, et oled omadega läbi.

Energiavampiiride tüübid on järgmised:

Eneseimetleja

Nende juhtmõtteks on “mina, mina, mina”. Kõik keerleb ainult nende ümber. Iseloomustavateks joonteks on enese tähtsustamine ja pidev õigustamine – nad vajavad palju tähelepanu ja imetlust. Ohtlikuks teeb neid vähene empaatilisus ja oskamatus tingimusteta armastada. Kui sa nende tahtele ei allu, muutuvad nad karistavaks või külmaks.

Kuidas end kaitsta: hoia ootused reaalsetena. Eneseimetlejad on emotsionaalselt piiratud inimesed. Ära lase enda enesehinnangul neist sõltuda ning ära usalda neile oma sügavamaid tundeid. Karm tõde on, et temaga läbisaamiseks pead näitama, kuidas miski talle kasuks tuleb. Kuigi parem on selle egomaniakiga võitlemisest hoiduda, sobib nimetatud lähenemine hästi siis, kui suhe on vältimatu.

Ohver

Need vampiirid õõnestavad sind “vaene mina” suhtumisega. Alati on terve maailm nende vastu ja nende ebaõnnes on kõik teised süüdi. Kui pakud probleemidele lahendusi, ütlevad nad alati “jah, aga…”. Võid hakata nende kõnesid ja neid endid teadlikult vältima. Sõbrana soovid küll aidata, kuid nende hädaldamine väsitab lõpuks ka kõige tugevama inimese ära.

Kuidas end kaitsta: sea heatahtlikud, kuid kindlad piirid. Kuula lühidalt ning selgita sõbrale või sugulasele, millised on sinu tunded. Anna kehakeeles mõista, et praegu pole hea aeg – näiteks rista käed ja lõhu silmside, et piirid paika panna.

Kontrollija

Nende kinnisideeks on sind kontrollida ja pidevalt dikteerida, kuidas peaksid olema ja mida tundma. Neil on absoluutselt kõige kohta midagi öelda. Nad kontrollivad sind, lükates ümber sinu tunded, mis neile ei sobi. Sageli alustavad kontrollijad lauset sõnadega: “Tead, mida sa vajaksid?” ning siis ütlevad nad sulle enda arvamuse. Lõpuks tunned end alaväärsena või täiesti mahasurutult.

Kuidas end kaitsta: väldi kontrollija kontrollimist. Pead olema kehtestav, kuid ära ütle talle, mida ta tegema peaks. Ole enesekindel ning ära mängi ohvrit.

Lobiseja

Neid sinu tunded ei huvita. Nad mõtlevad vaid enda peale. Ootad võimalust midagi öelda – seda aga ei tule. Lobisejad võivad sulle füüsiliselt nii lähedale tulla, et nad hingavad sulle põhimõtteliselt näkku. 

Kuidas end kaitsta: neile ei mõju kehakeeles antud vihjed. Pead häält tegema ja vahele segama! Kui kasutad neutraalset tooni, võetakse soovi paremini kuulda.

Draamakuninganna

Neil inimestel on anne väikesed vahejuhtumid draamaks pöörata. Näiteks töötaja, kes alati kontorisse hiljaks jääb. Ühel nädalal on tal gripp ja ta on “suremas”, järgmisel veetakse ta auto ära. Peale sellise töötaja lahkumist tunneb tööandja end väsinu ning ärakasutatuna.

Kuidas end kaitsta: draamakuninganna puhul tuleb lihtsalt rahulikuks jääda. Hinga rahulikult – see aitab sul tema näitlemisest pääseda. Sea heatahtlikud, ent kindlad piirid. 

Et suhteid parandada ja energiat taastada, võiksid hinnata, kes sinu tutvusringkonnast sulle energiat lisab ja kes seda sinult röövib. Püüa aega veeta armastavate inimestega ning õpi väsitavatega kindlaid piire seadma. See parandab sinu elukvaliteeti rohkem, kui endale ette oskad kujutada.

huffingtonpost.com