KAS OLED ÖÖKULL VÕI HOMMIKUKUKK ja mida see sinu kohta räägib

KAS OLED ÖÖKULL VÕI HOMMIKUKUKK ja mida see sinu kohta räägib

Iga inimese elu reguleerib tema bioloogiline kell. Kas oled tegusam hommikuti või muutud aktiivseks ja nutikaks õhtuti, see sõltub paljuski sellest, kuidas sinu bioloogiline kell töötab. Teadlased on kindlaks teinud, et hommiku- ja õhtuinimeste erinevus on lausa geneetiline, kuidas  nii nagu paljusid teisi geneetilisi soodumusi on võimalik vältida, ei ole ka hommiku- või õhtuinimeseks olemine siiski pöördumatu.

Inimesed jagunevad suures plaanis kolme gruppi-  hommiku- ja õhtuinimesteks ning ülejäänuteks, kes paiknevad kuskil seal vahepeal. Oma bioloogilise kella toimimist endale teadvustades saab oma päeva palju efektiivsemalt planeerida. Paljud meile negatiivseid emotsioone tekitavad asjad elus võivad olla seotud sellega, et teeme neid asju valedel kellaaegadel Näiteks ei tasu hommikuinimesel minna trenni õhtuti, kuigi sõbrad käivad just siis trennis ja koos tundub see lõbusam olema. Esialgu võib küll tunduda hommikuinimesele, et ta ammutab sõpradelt energiat trennitegemiseks, kuid varem või hiljem märkab ta, et õhtune trennitegemine võib olla hoopis nii emotsionaalselt kui füüsiliselt palju koormavam kui hommikuti trennis käimine. Samuti tasub inimestel oma tööülesandeid planeerides läbi mõelda, millal tasub teha kirjatööd ning mis ajal kohtuda klientidega, et edukaid kokkuleppeid sõlmida. Hommikuinimestel tasub olulisi kohtumisi teha pigem 9-11 vahel, samal ajal kui õhtuinimesi parim aeg edukateks kohtumisteks on alates kella 3 pealelõunal.

Kuidas tunda ära hommiku- ja õhtuinimesi?

Hommikuinimesed on ideaalsed kontoritöötajad ning meeskonnamängijad ning karjääriredelil kergemini ülespoole ronivad. Nad tulevad hommikul kohale hea tujuga ning on oma töödes ja tegemistes stabiilsed, proaktiivsed, kohusetundlikud ja sõbralikud. Kuna nende elus on rohkem distsipliini ja seaduspärasusi, siis on nad üldiselt eluga rahulolevad ning optimistlikud, sest nad tunnevad, et suudavad oma elu hästi juhtida.  Vaatamata selle on nende üliproduktiivne aeg siiski lühem kui õhtuinimestel ning nende head kognitiivsed võimed hakkavad poole päeva pealt tuhmuma. 

Õhtuinimesed on loomult teisitimõtlejad ning õhtu on aeg, mil  nad laevad oma akusid– loevad vaikuses raamatut või hoopis suhtlevad teiste inimestega. Nad on loomingulised ja intelligentsed, kuid fantaasiaküllasus loob hea pinnase pessimismiks, neurootilisuseks ja depressiooniks.  Tihti jääb see sisemine olemus teiste eest peitu ning inimesed armastavad õhtuinimesi eelkõige nende hea huumorisoone, sotsiaalsuse ja vabameelsuse tõttu. 

Tihti arvatakse, et vanemad inimesed on rohkem hommikuinimesed ning nooremad on tüüpilised õhtuinimesed.  Vanus tõesti muudab meie loomust ja elustiili rohkem hommikutest lugupidavamaks, aga see ei tähenda sugugi, et ka nooremate seas poleks hommikuinimesi. Isegi väikeste laste puhul on võimalik eristada hommiku- ja õhtuinimesi. See staatus pole siiski igavene ning kui inimene soovib, võib ta endaga  tööd tehes muutuda elustiili poolest hommikuinimeseks. Tihti on sellised muutused vajalikud mingi töökoha hoidmiseks ning inimesed, kes oma bioloogilist kella jõuliselt ümber kujundavad, on täheldanud ka teatud muutusi iseloomus. Näiteks kui õhtuinimesest saab hommikuinimene, siis väheneb selle inimese loovus, kuid samal ajal väheneb ka kalduvus depressiivsusele.  

Et läbi viia selliseid muutusi, tuleb hakata oma bioloogilist kella mõjutama. Erinevad uuringud on kinnitanud, et isegi pimendavatel kardinatel on arvestatav mõju inimese biloogilise kella mõjutamisel. Kui tahad elada nii, et hommikud oleks ilusamad ja päikeselisemad, siis tuleb hakata varem magama minema ning loobuda õhtustest arvuti – ja televiisoritundidest. Selle asemel tuleks koostada enne magamaminekut uue päeva plaan, mis motiveeriks hommikuti hea tujuga üles ärkama ja tegutsema. Hommikuse ärkamise muudab valutumaks rohke päikesevalgus ning värske õhk. Ka mõnus jahe dush aitab kaasa keha äratamisele. Kui oled harjunud õhtuti arvutis olema ja inimestega suhtlema, siis palu neil hakata sulle hommikuti kirjutama, et isegi kõige unetumal õhtul ei oleks sul põhjust sõpradega suhelda. 

Eelkõige just õhtuinimesed peavad arvestama ühe väga olulise asjaga- kuigi õhtul on meel ärgas ja tunne on, et võiksid vabalt kolmeni üleval tiksuda, siis kõik mida sa järgmisel päeval ette võtad, õnnestub kindlasti paremini siis, kui oled korralikult välja puhanud.   Seetõttu, kui oled sunnitud hommikul varem ärkama, siis oled sõltumata oma õhtuinimese geenidest sunnitud ka varem magama minema. Kui uneaeg on täis magamata, siis tuhmuvad ka kõige intelligentsemad inimesed ja helgemad pead ning krooniline unepuudus võib viima muude krooniliste probleemideni. 

 

Ajakirjast Buduaar
Allikad: Allikad: Harvard Business Review, MD Health, Neuroon.com